• mammacarro

Treo under graviditet

Hejsan!

Tänkte höra med er om det är någon som har tagit enstaka treo under graviditeten och hur farligt det är. Har migrän och treo är det enda som hjälper.

Har tagit treo 4 ggr på 4 månader. Någon som känner till någon som har fått komplikationer av det eller att det hänt barnet något? Är i behov av svar snabbast möjligt. Blir orolig att det ska hända fostret något

• Svar på tråden Treo under graviditet
  • Anatha

Vilken är den aktiva substansen i treo? Paracetamol är ok.

• mammacarro

jag vet inte vad det är. Har hört  det inte är bra när man är gravid. Men har redan två barn och kan inte ligga i migrän hela dagarna.

Vet att panodil är ok att använda, men inget hjälper mer än treo =(

• Fotavtryck

man ska bara ta treo om läkare godkänner det o sedan hålla sig stikt till doseringen.
    Panodil o alvedon är dom två värktabletter som är godkända.

Hört att vissa får citadon, men det är rena drogen.

• fru smurf

Acetylsalicylsyran gör att du blir lättblödande. Denna effekt tar ett tag innan den försvinner så tänk på det mot slutet av graviditeten om du fortsätter äta dessa.

Men prata med din BM eller läkare på mvc. Det finns kanske nåt annat receptbelagt medel som du kan äta som kanske hjälper.
    Förstår att du sitter i en jobbig sits.. Hoppas du slipper migränen under resten av graviditeten.
    Jag hade inte ett anfall sista 6 månaderna.
    Lycka till
  • mammacarro

Ja jag har läst på FASS. Ska prata med barnmorskan den 27:e. Ska dit då på inskrivning.
    Hoppas det lättar snart. Pallar inte denna migrän varje dag. Har nästan inte haft huvudvärk på 3 månader, men nu kommer det. Kommer i perioder. Kan vara helt utan migrän sen flera dagar i sträck får jag det.

Men vi får se vad bm säger när jag ska dit. Måste väl finnas något jag kan få. Men eftersom varken panodil eller alvedon hjälper vet jag inte vad jag ska anävnda. Är rädd att det ska bli något med barnet så att han/hon inte överlever. Eller några missfoster på barnet och det vill jag ansolut inte.

• Anatha

Du kan också fråga på apoteket och kanske prova någon annan värkmedicin som är ok för gravida.

• mammacarro

Ja jag gör allt. Är så trött på att ha migrän. Har mått illa nu i 4 månader snart. Postafen hjälper lite, men idag har apoteket s tängt o jag glömde köpa några. Det som lättar mitt illamående på morgonen det är att ha något vid sängen som jag kan äta innan jag gå upp, då blir det bättre.

• mammacarro

har inte känt någon spark än heller. Så jag hoppas verkligen att allt är bra. Har inte vetat hur jag skulle göra med graviditeten förrän nu och tycker et e snart dags för spark så jag vet att allt är bra. Har inte varit på ultraljud än eftersom jag inte ska skriva in mej förrän nästa vecka

• Fotavtryck
    mammacarro skrev 2010-01-16 14:48:40 följande:
    Ja jag har läst på FASS. Ska prata med barnmorskan den 27:e. Ska dit då på inskrivning. Hoppas det lättar snart. Pallar inte denna migrän varje dag. Har nästan inte haft huvudvärk på 3 månader, men nu kommer det. Kommer i perioder. Kan vara helt utan migrän sen flera dagar i sträck får jag det.Men vi får se vad bm säger när jag ska dit. Måste väl finnas något jag kan få. Men eftersom varken panodil eller alvedon hjälper vet jag inte vad jag ska anävnda. Är rädd att det ska bli något med barnet så att han/hon inte överlever. Eller några missfoster på barnet och det vill jag ansolut inte.
    tolkar det som om du är tidigt i graviditeten. O då är det extra känsligt att ta preparat som inte är testade ordentligt.

Jag tycker dock inte att du ska behöva vänta till den 27e utan ring redan på måndag o fråga. Då kanske du kan få en läkartid tidigare o få recept på nått som är lämpat till graviditeten.

(hade två stora migränanfall innan första grav. Fick en läkartid när jag blev gravid o frågade om den med. jag hade hemma var ok o det var den ej. Fick nässpray istället. Men behövde aldrig använda den. Men det ska tydligen vara det mest efektiva. Så har du inte provat nässpray så ge det ett försök.)
  • mammacarro

jo jag är snart i 4 månaden. Eftersom jag var nära att få erbjudande på en tjänst där jag jobbat i 4 år och verkligen kämpat för att få en anställning och inte bara vikarie. Men tjänsten gick till en annan och då kände vi varför inte behålla det. Så det e därför jag inte skrivit in mej än. Det är det jag ska den 27:e. Men som du säger, ska ringa doktorn på måndag och fråga hur jag ska göra och vad jag kan använda. Bara det hjälper så testar jag vad som helst som dom föreslår. Pallar inte ha det så. Barnen blir lidande när jag bara sover för att försöka få bort huvudvärken. Varje gång jag lägger mig säger dem, Nej, inte sova igen mamma. De har det naturligtvis tråkigt eftersom jag är den som leker med dem. Visserligen klarar de av att leka själv, men det känns inte rättvist att vakna på morgonen, sen lägga mig igen o sova halva dagen. Nu är barnen 5 och 2,5 så de förstår när jag säger att jag inte mår bra o har migrän.

Får ändå skuldkänslor.

• Fotavtryck

Det är klart
    Jag har 6 veckor kvar till bf o brukar vara heltokig o leka hela dagarna med min son, men nu kan jag inte äns böja mig ner o ta upp saker från golvet. o jag vil bara sova.
    Så det där med skuldkänslor vet jag mycket väl om.

Så jag hoppas att du snart hittar nått som kan hjälpa dig.

• lelle1

Jag har haft migrän från hell denna graviditeten och det ända  jag  får ta som lindrar lite är citodon, det tar bort det värsta i varjefall.

Jag får lämna bort min son när jag får det, klarar absolut ingenting!

Jag har för mej att man absolut inte får ta treo det är väl blodförtunnande.

Kan rekomendera att du ber om recept på lergigan comp mot illamåendet oxå..

Hoppas du mår bättre!!

• Fotavtryck
    lelle1 skrev 2010-01-16 15:21:42 följande:
    Jag har haft migrän från hell denna graviditeten och det ända  jag  får ta som lindrar lite är citodon, det tar bort det värsta i varjefall.Jag får lämna bort min son när jag får det, klarar absolut ingenting!Jag har för mej att man absolut inte får ta treo det är väl blodförtunnande.Kan rekomendera att du ber om recept på lergigan comp mot illamåendet oxå..Hoppas du mår bättre!!
    Ja, det är så delade meningar ang citadon. Så det bästa är att prova nått svagare först innan man ger sig på citadonen.
Svar på tråden Treo under graviditet