• Hexx

Får man grav. diabetes av att äta mkt godis?

...så funkar ju inte vanlig diabetes?
    Är det verkligen så? Och hur vet man om man har grav. diabetes i såfall?

• Svar på tråden Får man grav. diabetes av att äta mkt godis?
  • ebben

Nej,inte nödvändigtvis.Om det förekommer vet jag ej! Har 2 barn o väntar 3e,är en gottegris!!!!! Det har inte drabbat mig...............

• escb

Nej du får inte graviditetsdiabetes av att äta godis, men om du har graviditetsdiabetes får du skippa godiset.

Det man närmast skall jämföra graviditetsdiabetes med är typ 2 diabetes ('åldersdiabetes') inte typ 1, dvs det är egentligen inte kroppen som har nedsatt förmåga att producera insulin, utan i stället så reagerar man sämre på insulinet, så det insulin som kroppen trots allt producerar inte räcker till.

Det är som så att under graviditet så är alla känsligare för blodsockersvängningar, och om man då har anlag för att senare under livet utveckla åldersdiabetes, så finns det en risk att kroppen inte klarar av att kontrollera sin blodsockernivå. Du får veta om du har graviditetsdiabetes genom att BM gör en s k glukosbelastning, där du i princip får en chockdos av socker, och så ser man hur kroppen hanterar detta.

Själv går jag just nu igenom min tredje graviditet med graviditetsdiabetes, och denna gången har jag hittills klarat mig utan insulintillskott; det har räckt med dietjusteringar. De två första fick jag dock komplettera med insulin under den sista månaden.

Lite 'tekniska' data kan du få här: diabeteshandboken.se/B33_grav.htm

Hoppas det var det här du ville veta

• escb

Argh, länken blev fel, tolkas som familjeliv-intern länk. Kopiera den till nytt fönster/tabb istället för att klicka....

• Mysiga tjejen

jag har hört att det inte beror på godiset, och får man det kan det försvinna efter förlossningen medan endel får behålla det, men man måste kunna förhindra det med motion och inte så fet mat, men godis det har jag ätit massor i min dar och har ännu inte fått det.............

syrran gick upp 30 kg, stoppade i sig det ena och andra och fick aldrig diabetes, trodde att hjärtat inte skulle klara det men dt verkar som att hon inte hadde problem med hjärtat....

• Hexx

ok. Tack för alla svar.
    En del säger nämligen att man kan få det av mkt sötsaker, men jag får det inte att gå ihop.
    Men då är det inte så då!

• skriva

Typ 2-diabetes skulle man kunna säga är möjligt att få genom att äta bland annat sötsaker.

Oftast när överviktiga får typ 2-diabetes är det för att bukspottkörteln har pumpat ut så mycket insulin i deras kroppar under så lång tid att den blir "uttröttad" och slutar fungera eller fungerar sämre. Eftersom en bidragande orsak till övervikt är dåliga matvanor med för mycket och för snabba kolhydrater, och det är de snabba kolhydraterna som orsakar insulinpåslaget, så kan man visst säga att diabetes kan orskas av sötsaker.

Om den överviktige börjar äta enligt GI och går ner i vikt börjar oftast bukspottkörteln fungera själv igen.

De här sakerna gäller även för gravida och eftersom man har sämre insulinkänslighet (dvs större svängningar i blodsockret) när man är gravid, är det extra viktigt att tänka på GI och hålla en jämn blodsockerkurva.

• skriva

escb: Jättebra länk! Bra tt få det så ingående förklarat. Det var ungefär som jag trodde, då.

Svar på tråden Får man grav. diabetes av att äta mkt godis?