• Mammantill3

Blanda kosttillskott???

Har en liten fundering...Kanske det finns någon kunnig där ute som vet...

Kan man blanda vitamin B12, folsyra,omega 3- och omega 6 -fettsyror och Dvitamin?
    Alla de rekommenderas man ju att äta som gravid men kan man istället för att köpa det vanliga, typ Mitt val kvinna, då istället köpa en burk för varje och blanda själv?Blir ju lite mer av allt då...

Mvh Annika

• Svar på tråden Blanda kosttillskott???
  • Snusmumriken01

Javisst kan man det!
    Huvudsaken är väl att du har koll på mängderna, att du inte överdoserar.

Gällande B12 och Folsyra (som också är en slags B-vitamin) så har jag förstått att det är bättre att ta ett B-vitaminkomplex (en blandning av flera olika B-vitaminer) eftersom de tillsammans tas upp bättre i kroppen.

• Mammantill3

Tack för ditt svar!
    Man vill gärna inte blanda utan vetskapen...Tar man 1 tablett/kapsel om dagen som det står så är det väl ok?
    Menar du att det är bättre att äta B12 och folsyra tillsammans än enbart bara B12 eller enbart bara folsyra? Eller menar du att man ska blanda in mer B vitaminer för att de ska ta upp varandra bättre?

• Siluette

Jag tror inte du behöver oroa dig för att överdosera, B-vitaminerna tex kissar man främst ut överskottet av. De enda man ska se upp med (om man inte tar groteska mängder) är A-vitamin och järn. Har man ej en konstaterad järnbrist kan man överdosera järn, och A-vitamin bör ej ätas mer än max 1,5 mg/dag som gravid.

B12 och Folsyra ska ätas samtidigt, de samverkar. Det gör ingenting om du överskrider "RDI", det är bara en mininivå på vad man behöver för att inte få bristsjukdomar.

• listo

De "färdigblandade" vitamin- och mineraltillskotten innehåller ju vettiga mängder av allt, det finns sällan någon mening med "mer av allt", det blir i regel bara dyrare helt i onödan.

Traddiraddiraj
  • Siluette
    listoplisto skrev 2010-01-17 10:13:36 följande:
    De "färdigblandade" vitamin- och mineraltillskotten innehåller ju vettiga mängder av allt, det finns sällan någon mening med "mer av allt", det blir i regel bara dyrare helt i onödan.
    Nej men inte alla färdigblandade tillskott innehåller t ex tillräckligt höga nivåer folsyra, det är inget man ska ta för givet. Vissa blandningar har inte ens folsyra?

Dessutom går jag personligen inte på enbart RDI (rekommenderat dagligt intag), det är ju den absolut minsta nivån man behöver få i sig för att inte få brister, det finns även nivåer som kallas ODI =optimalt dagligt intag, som syftar till vilka nivåer man mår som bäst på, men det kan ju komma ifrån både kosten och tillskott. Tex är RDI för B12 3-4 mikrogram, medans ODI för B12 är 25-100 mikrogram. Jag som inte äter kött vill då hellre ha en tablett med B12-nivåer över 25.

• listo
    Siluette skrev 2010-01-17 10:38:08 följande:
    Nej men inte alla färdigblandade tillskott innehåller t ex tillräckligt höga nivåer folsyra, det är inget man ska ta för givet. Vissa blandningar har inte ens folsyra?   Dessutom går jag personligen inte på enbart RDI (rekommenderat dagligt intag), det är ju den absolut minsta nivån man behöver få i sig för att inte få brister, det finns även nivåer som kallas ODI =optimalt dagligt intag, som syftar till vilka nivåer man mår som bäst på, men det kan ju komma ifrån både kosten och tillskott. Tex är RDI för B12 3-4 mikrogram, medans ODI för B12 är 25-100 mikrogram. Jag som inte äter kött vill då hellre ha en tablett med B12-nivåer över 25.  
    Fast de färdigblandade tillskotten är ju gjorda utifrån förutsättningen att människor äter en normal kost och inte enbart äter vitaminpiller.
    I vitamintillskott anpassade för "kvinnor i fertil ålder inkl. gravida och ammande" brukar det finnas 400-600 mikrogram folsyra per dagsdos. Rekommenderad dagsdos för gravida är 500 mikrogram. Utöver det får man alltså också i sig folsyra via kosten... och folsyra är visserligen vattenlösligt, men det finns en övre gräns för rekommenderat dagligt intag, och den ligger på 800 mikrogram (om jag inte minns fel), och höga doser folsyra kan t.ex. maskera B12-brist.

Det är inte helt sällan jag sett gravida på FL skriva om att de tar ett multivitaminpreparat med 500 mikrogram och dessutom folsyratabletter med lika hög dagsdos. Till vilken nytta, undrar jag? När det gäller vitaminer tycker jag att det ofta verkar råda en "ju mer desto bättre"-mentalitet, särskilt i samband med graviditet... utan att folk bemödar sig om att ta reda på varför vissa vitaminer är bra, varför andra är mindre bra och vilka konsekvenser det kan få om man överdoserar.

Är man vegetarian eller vegan kan det finnas anledning att göra helt andra bedömningar, t.ex. när det gäller B12 precis som du skriver.
    Traddiraddiraj
  • Siluette
    listoplisto skrev 2010-01-17 10:54:21 följande:
    När det gäller vitaminer tycker jag att det ofta verkar råda en "ju mer desto bättre"-mentalitet, särskilt i samband med graviditet... utan att folk bemödar sig om att ta reda på varför vissa vitaminer är bra, varför andra är mindre bra och vilka konsekvenser det kan få om man överdoserar.Är man vegetarian eller vegan kan det finnas anledning att göra helt andra bedömningar, t.ex. när det gäller B12 precis som du skriver.
    Intressant, jag har fått precis motsatt intryck, att de flesta gravida inte äter några som helst tillskott, inte ens folsyra som forskning visat kan minska riskerna för så viktiga saker som ryggmärgsbråck.
    Det är förstås inte så lätt att hålla reda på vilka vitaminer som är ok eller rentav bra att ta i högre doser och vilka som man inte bör överdosera, det är därför jag köpt den 800 sidor tjock Näringsmedicinsk uppslagsbok ;) Men det är himla intressant!

Apropå övre gräns.
    I min bok står att inga kända toxiska effekter finns. Men man har sett att höga doser folsyra (över 4000 µg) till epilepsipatienter som intar kramplösande bör undvikas.

Intag över 1000 µg folsyra kan maskera  B12-brist, men folsyra bör alltid tas tillsammans med tillskott utav B12 och då är det ingen fara att ta höga doser. Så man kan nog inte säga att det finns en övre gräns. I denna bok rekommenderas att gravida äter 600- 1000 µg folsyra för förebygga neuralrörsdefekter, givetvis tillsammans med B12-tillskott.
Svar på tråden Blanda kosttillskott???