Siluette skrev 2010-01-17 10:38:08 följande:
Nej men inte alla färdigblandade tillskott innehåller t ex tillräckligt höga nivåer folsyra, det är inget man ska ta för givet. Vissa blandningar har inte ens folsyra? Dessutom går jag personligen inte på enbart RDI (rekommenderat dagligt intag), det är ju den absolut minsta nivån man behöver få i sig för att inte få brister, det finns även nivåer som kallas ODI =optimalt dagligt intag, som syftar till vilka nivåer man mår som bäst på, men det kan ju komma ifrån både kosten och tillskott. Tex är RDI för B12 3-4 mikrogram, medans ODI för B12 är 25-100 mikrogram. Jag som inte äter kött vill då hellre ha en tablett med B12-nivåer över 25.
Fast de färdigblandade tillskotten är ju gjorda utifrån förutsättningen att människor äter en normal kost och inte enbart äter vitaminpiller.
I vitamintillskott anpassade för "kvinnor i fertil ålder inkl. gravida och ammande" brukar det finnas 400-600 mikrogram folsyra per dagsdos. Rekommenderad dagsdos för gravida är 500 mikrogram. Utöver det får man alltså också i sig folsyra via kosten... och folsyra är visserligen vattenlösligt, men det finns en övre gräns för rekommenderat dagligt intag, och den ligger på 800 mikrogram (om jag inte minns fel), och höga doser folsyra kan t.ex. maskera B12-brist.
Det är inte helt sällan jag sett gravida på FL skriva om att de tar ett multivitaminpreparat med 500 mikrogram och dessutom folsyratabletter med lika hög dagsdos. Till vilken nytta, undrar jag? När det gäller vitaminer tycker jag att det ofta verkar råda en "ju mer desto bättre"-mentalitet, särskilt i samband med graviditet... utan att folk bemödar sig om att ta reda på varför vissa vitaminer är bra, varför andra är mindre bra och vilka konsekvenser det kan få om man överdoserar.
Är man vegetarian eller vegan kan det finnas anledning att göra helt andra bedömningar, t.ex. när det gäller B12 precis som du skriver.