Hur mycket behöver man stå ut med?
OK. Jag erkänner att jag är på gnällhumör, annars skulle jag inte skriva här. Men jag känner mig verkligen ledsen och jag behöver höra vad ni tycker.
OK. Jag erkänner att jag är på gnällhumör, annars skulle jag inte skriva här. Men jag känner mig verkligen ledsen och jag behöver höra vad ni tycker.
GRATTIS och välkommen till tonårsföräldrarollen även om det inte är ditt eget... dock jag kan trösta dig....
Jag har en tonårsdotter som blir 16 nu i januari. funkar precis så som du beskriver dock hon sover ALLTID hemma.
Jag vill nog påstå att ni måste ha mycket mer skarpa regler och riktlinjer för vad som är OK och inte OK.
Med min dotter gjorde vi följande.
NÄR vi inte stog ut mer med röran, skiten och skräpet samt alla smutsiga kläder etc som fans spridda i hennes rum samt gemensamma utrymmen så la vi ALLT i hennes säng smuts, rent skräp you name it.. ALLT och la sängöverkastet över så var hon tvungen att fixa det innan hon kunde sova.. Ja det var mycket bråk tjat gnäll och klagande men det tog ca 2 veckor så hade hon skärpt till sig LITE.
När det inte visade det resultat som vi önskade så drog vi in på sådant som hon hade nöje och nytta av.. Ja även för en 16 åring måste man ha begränsningar i hur mycket man ska tåla..
Jag drog in pengarna, tog mobilen datorn och hade strikta tider för när hon skulle vara hemma. och hon får sällan sova borta OM jag inte talat med föräldrarna där hon säger att hon ska vara.. Varför? jo det är mitt ansvar att veta att hon är hos tex manda om hon nu säger det...
Vad gör hennes pappa? säger han inte ifrån själv till henne att det är nog? låter han henne bara hållas och styra eller vågar han inte konfrontera henne med rädslan att hon kommer hata honom ?
ja jag är nog en skitstrikt förälder men å andra sidan har jag underbara barn som verkligen gör som jag ber dem.. Nu vet jag att det inte ligger på ditt ansvar med att hon har blivit som hon är... men du kan vara med och hjälpa dig , henne och din man samt övriga barn el familjemedlemmar til att få en bättre tillvaro...
våga... och lycka till
Mycket intressant tråd, stämmer perfekt in på min 17 åring. Då fadern inte är med i bilden är det jag som får stå ut med allt. Jag har pratat med BUP och de säger, som så många andra, ha regler och håll på dem. Det är inte lätt för ofta får man så mycket skit tillbaka och ibland orkar inte ens jag, som då är mamma till dottern, men det är bara att härda ut och hoppas att det blir bättre en dag. Men jag ska fortsätta läsa denna tråd för att se om det finns fler tips därute.
Ett tips är att se till att krama dottern, oavsett om du vill eller inte. De söker bekräftelse till max. Och det finns potential, det måste det för det finns väl inga vuxna som är så här?
Jag har tonårsbarn åxå. Allt tyder på att det är hennes hormoner som spökar. Det är inte lätt att inte visa de känslor de försöker "framkalla" med sitt "dåliga beteende". Läst mycket om tonårsproblem eftersom jag tillslut inte vetat varken ut eller in. Det bästa är INTE VISA när man känner sig sårad, ledsen och arg. Naturligtvis säger man att "detta beteende är INTE OK"....och "detta är de regler vi sätter upp här hemma" (under förutsättning att ni talat igenom det först).
Känner igen mej, när mina barn var slarviga, så slängde jag ner dom saker som låg ivägen i en stor svart sopsäck,
och ställde i ett förråd. Dom saknade inte sakerna, och frågade aldrig efter dom heller mer