• cicco1­0
    Äldre 16 Jan 19:19
    2692 visningar
    0 svar
    0
    2692

    Septum/ skiljevägg vid infertilitet

    Hej alla,

    jag skulle vilja dela med mig av min historia i förhoppning att det kan hjälpa någon. Jag var oförklarligt barnlös i ca 3 år, har provat allt från bisolvon till akunktur för att sedan prova pergotime, gonal-f vid för ägglossning och sedermera 6 st IVFer. Ingenting lyckades och desperationen var total. Dessutom har jag ett lågt AMH-värde på 0,267 så läkarna gav mig inte mkt hopp att lyckas. För 2 år sedan blev jag opererad för ett septum/ en skiljevägg i livmodern (innan mitt första IVF) - levde i tron att "allt" var borta till jag kom till en ny klinik i Spanien för ett år sedan för att diskutera äggdonation! ALLA läkare i Sverige hade ju dömt ut mig och sa att det inte var någon idè att försöka vidare med egna ägg- detta trots att jag faktiskt fick ut 4-6 bra ägg vid varje försök.

    Ef "uppvaknandet" i Spanien åkte vi hem och fick kontakt med Arne Rådestad på Sabbatsberg som kunde konstatera att det visst finns ett samband mellan septum och infertiltet. Jaha, nya tag då ef 3 års försök... Blev opererad igen av Dr Rådestad och denna gång tog man bort hela skiljeväggen. Tjatade till mig ett nytt försök på CvL och helt otroligt blev jag GRAVID på första försöket. Och nu sitter jag här med min underbara dotter som är en vecka gammal och bara gråter av lycka. Så med min historia hoppas jag att ni som har septum/ skiljevägg står på er när många IVF läkare säger att det inte har betydelse- jag är ett levande exempel på att det visst har betydelse. Sedan kan det ju finnas andra orsaker men någonstans kan man inte blunda för att jag faktiskt blev gravid månaden efter operationen. Oj, långt inlägg men hoppas att det hjälper någon!

Svar på tråden Septum/ skiljevägg vid infertilitet