• Anonym

ångest/oro utan anledning?

Kan man känna oro och ångest utan anledning? Eller beror det alltid på något?

Jag har tidigare lidigt av ångest och panikångest, men är sedan flera år frisk från detta. Den senaste månaden har det kommit tillbaka, och jag kan inte se någon anledning till det. Är det jag som missar något som är fel i min vardag? Eller kan man känna det utan anledning?

• Svar på tråden ångest/oro utan anledning?
  • Obsessed Feelings

Jag tror man kan känna ångest och oro utan synbar anledning. Men oftast är det något som ligger bakom, som man då kanske inte alltid ser. Det kan vara att man har mycket krav över sig och känner att man inte riktigt mäktar med. Det kan vara mycket stress på jobbet och när man kommer hem kan man inte koppla av när man har barn o.s.v, o.s.v. Såna underliggande känslor kan, om man trycker undan dem, komma i form av ångest.

Det är bara mina egna teorier. Jag lider själv dagligen av ångest sedan många år tillbaka.

♥Jesper 5/2 -06 ♥ Jolin 17/4 -09♥
  • Anonym
    Obsessed Feelings skrev 2010-01-16 20:23:14 följande:
    Jag tror man kan känna ångest och oro utan synbar anledning. Men oftast är det något som ligger bakom, som man då kanske inte alltid ser. Det kan vara att man har mycket krav över sig och känner att man inte riktigt mäktar med. Det kan vara mycket stress på jobbet och när man kommer hem kan man inte koppla av när man har barn o.s.v, o.s.v. Såna underliggande känslor kan, om man trycker undan dem, komma i form av ångest. Det är bara mina egna teorier. Jag lider själv dagligen av ångest sedan många år tillbaka.
    Jag förstår hur du menar. Jag kan verkligen inte hitta någon anledning, är väldigt tillfreds med livet. Men sen är det väl så också att om jag har oro och ångest, och grubblar över det, så får man mer och så vidare.
  • Eisa

Det där är väl en av psykiatrins största frågor: kommer ångest från "ingenting" eller måste det bero på något som hänt?

Jag har faktiskt ingen aning, men min ångest har också kommit som från ingenstans, i lyckliga perioder, i mindre lyckliga perioder osv. Det finns inget samband.

• Anonym
    Eisa skrev 2010-01-16 20:30:38 följande:
    Det där är väl en av psykiatrins största frågor: kommer ångest från "ingenting" eller måste det bero på något som hänt? Jag har faktiskt ingen aning, men min ångest har också kommit som från ingenstans, i lyckliga perioder, i mindre lyckliga perioder osv. Det finns inget samband.
    Har du lyckats dämpa det då? Så att det funkar likadant vid varje episod?
  • sommar86

jag tror att ångest och oro kan komma upp i alla situationer i livet. I lyckliga tider och i olyckliga tider.

Det kan bero på massa saker i ens liv. Men det absolut viktigaste är att förstå att ångest inte är farligt och att det går över. När jag får ångest brukar jag få lite panik för det är en sån tung känsla, men tänker jag att det går snart över brukar jag bli lugnare.
    Ett till råd ( något flummigt) är att sätta båda händerna mot mitten av bröstet och trycka lätt och prata med dig själv. Tex. allt kommer blir bra och prata positivt till dig själv så länge det behövs, avsluta samtalet med att säga till dig själv " jag älskar dig" tre gånger. Det hjälper mig ibland!!
    Medicin kan också användas, jag använder Atarax vid behov. Det stillar ångest och oro. Blir dock väldigt trött av det så ett tips är att ta det innan du sover!!
  • Maria2701

Bok tips  "Ångest - om orsaker, uttryck och vägen bort från den" av Christer L Nordlund. Och boken "Bli av med din Oro" av Robert L leahly  (Lite osäker på hur efternamnet stavades)

Svar på tråden ångest/oro utan anledning?