• Mamma till tre kottar

Pulka vid rörelsehinder

En bekants bekant letar efter en specialpulka åt en nioåring som  inte utsättas för stötar så fjädring behövs. Det krävs en stadig sits då barnet saknar rörelseförmåga i benen. Barnet är så förtvivlad över att pulkaåkning verkar omöjligt.
    Jag har bestämt för mig att jag sett nått liknande på nätet - men det var år sedan så jag hitter det inte. Finns det någon här som vet?
  • Svar på tråden Pulka vid rörelsehinder
  • Parenthood

Det finns särskilda "skidstolar" för rörelsehindrade, vet ej vad de heter, men de är vanligt förekommande bland rörelsehindrade, är de kanske med i vinter-paralympics också? Det skulle nog nio-åringen älska!

• Parenthood

biski och sitski heter det, två olika varianter

sv.wikipedia.org/wiki/Skid%C3%A5kning_f%C3%B6r_r%C3%B6relsehindrade

googla på dessa två namn så hittar ni massor, plus skidor och rörelsehindrar.

Lycka till!

• Parenthood

Så finns det skicart också, det var det jag hade i huvudet egentligen. kanske den enklaste varianten att åka.

• qwertyui

TS är det för att åka i slalombacke eller i pulkabacken.
    skicarten är cool och älskas nog av en 9-åring men den är anpassad till att den ska dras upp för backen med lift och är hård och klumpig. Altså inget för pulkabackar med andra ungar i.

• Parenthood
    qwertyui skrev 2010-01-16 23:29:17 följande:
    TS är det för att åka i slalombacke eller i pulkabacken. skicarten är cool och älskas nog av en 9-åring men den är anpassad till att den ska dras upp för backen med lift och är hård och klumpig. Altså inget för pulkabackar med andra ungar i.
    Vet inte riktigt om jag håller med, man är ju inte precis ensam i skidbacken heller.

I den vanliga pulkabacken hemmavid kan ju faktiskt en vanlig pulka fungera även för den med benförlamning, har man svårt att sitta upprätt kan man åka på magen, eller sitta två i pulkan, eller så kan man köra snowracer med benen bakåt, man håller sig ju i ratten. Alternativen är många, men vill man ha fjädring lutar det nog åt något av de tre nämnda alternative, och biskin förefaller smidigast, skicarten stabilast och sitskin mest avancerad/krävande.
  • AnnBrittS

Tror att alla tre varianterna,biski,sitski och ski-cart är för att åka i slalombacken med.Dras upp i liften och sen åker en del själva andra har en slalomåkare bakom som sköter manövreringen.

• Parenthood
    AnnBrittS skrev 2010-01-17 11:00:15 följande:
    Tror att alla tre varianterna,biski,sitski och ski-cart är för att åka i slalombacken med.Dras upp i liften och sen åker en del själva andra har en slalomåkare bakom som sköter manövreringen.
    Jag tror att man kan åka med alla tre varianterna där det är snö och lutar.
    Varför ser ni bara problemen, istället för möjligheterna? Vad någon annan tycker att dom är till för spelar ingen roll.

Stuprör är till för att leda bort regnvatten, vi har dom till att transportera pellets, den blir inte blöt för det....
  • Disela

Min styvmamma gjorde en egen variant åt sin son när han var liten. Hon köpte en begagnad cykelstol och sågade av sjävla "benen" eller där barnet har benen alltså. Sen skruvade hob fast den på en pulka. Detta blev väldigt stadigt. Jag vet inte om detta är något som hon är ute efter, men det var en väldigt bra lösning.

• qwertyui

För min del har jag puttat en skicart en dag i slalombacken. Det är tillräckligt jobbigt att få den till liften från där lutningen i backen slutar samt från liften tills där backen börjar för att jag ska tycka att släpa den uppför en pulkabacke inte är ett alternativ.
    I slalombacke kräver den licens. Den lägsta nivån av licens är grön backe med säkerhetslina. Då äker en person bakom och ser till att den inte kommer i närheten av andra åkare. Den säkerhetsmarginalen finns inte i skidbacke. I en skidbacke har övriga åkare högre ålder därmed lite mer förstånd och åker inte i närheten på samma sätt.

Dessutom är det nog ett hypotetiskt fall. Man får inte sådan utrustning för hemmabruk.

Har du själv använt en sådan?

AnnBrittS skrev 2010-01-17 11:00:15 följande:
  • AnnBrittS
    Parenthood skrev 2010-01-17 12:30:05 följande:
    Jag tror att man kan åka med alla tre varianterna där det är snö och lutar.Varför ser ni bara problemen, istället för möjligheterna? Vad någon annan tycker att dom är till för spelar ingen roll.Stuprör är till för att leda bort regnvatten, vi har dom till att transportera pellets, den blir inte blöt för det....
    Det var väldigt vilka reaktioner.Skrev bara vad jag ser i backen när vi är och åker slalom.Tillhör en grupp för funktopnshindrade där man åker både stående slalom, sitski, biski och skicart. Det finns två ungdomar som åker med sin skicart själva ( ja det är en påerson med säkerhetslinasom åker bakom).Vad beträffar sitski och biski så är samma sak där de är kopplade till en person med säkerhetslina, men det jag talar om är slalombackar och inte pulkabackar.Skicarten är en väldigt tung variant så den är nog väldigt jobbig och få opp i en backe utan draghjälp.
  • AnnBrittS
    qwertyui skrev 2010-01-17 12:49:08 följande:
    För min del har jag puttat en skicart en dag i slalombacken. Det är tillräckligt jobbigt att få den till liften från där lutningen i backen slutar samt från liften tills där backen börjar för att jag ska tycka att släpa den uppför en pulkabacke inte är ett alternativ.I slalombacke kräver den licens. Den lägsta nivån av licens är grön backe med säkerhetslina. Då äker en person bakom och ser till att den inte kommer i närheten av andra åkare. Den säkerhetsmarginalen finns inte i skidbacke. I en skidbacke har övriga åkare högre ålder därmed lite mer förstånd och åker inte i närheten på samma sätt. Dessutom är det nog ett hypotetiskt fall. Man får inte sådan utrustning för hemmabruk.Har du själv använt en sådan?
    Skriver som ovan, vilka reaktioner det var verkligen inte som någon sa att bara se svårigheter.

Erfarenheten jag har av detta är att vi tillhör en grupp för funktionshindrade som åker slalom tillsammans.Det är både stående åkere, biski,sitski och skicart.Det finns både de som åker skicart med säkerhetslina till annan person och de som åker med förare(skaklar som föraren manövrerar)
    "Får en sådan utrustning för hemmabruk",det första det är inget man får utan det får man köpa själv,det finns kurser för vem som helst som är slalomåkare så man kan ta licens på att köra skicart.

Vi har tillhört denna grupp i fem år så jag hoppas jag kan någonting.

Var i backen senast igår bland alla dessa otroligt duktiga åkare . Min tjej åker stående.
  • AnnBrittS
    Disela skrev 2010-01-17 12:33:04 följande:
    Min styvmamma gjorde en egen variant åt sin son när han var liten. Hon köpte en begagnad cykelstol och sågade av sjävla "benen" eller där barnet har benen alltså. Sen skruvade hob fast den på en pulka. Detta blev väldigt stadigt. Jag vet inte om detta är något som hon är ute efter, men det var en väldigt bra lösning.
    Vilken bra lösning
  • qwertyui

Med hemmabruk syftade jag på att jag vet att det går att hyra sådan utrustning i vissa slalombackar (för de som är i fjällen 1 vecka per år) men att jag hade svårt att tro att hjälpmedelcentralen lånar ut till eget bruk.

AnnBrittS skrev 2010-01-17 13:08:57 följande:
    Skriver som ovan, vilka reaktioner det var verkligen inte som någon sa att bara se svårigheter.   Erfarenheten jag har av detta är att vi tillhör en grupp för funktionshindrade som åker slalom tillsammans.Det är både stående åkere, biski,sitski och skicart.Det finns både de som åker skicart med säkerhetslina till annan person och de som åker med förare(skaklar som föraren manövrerar) "Får en sådan utrustning för hemmabruk",det första det är inget man får utan det får man köpa själv,det finns kurser för vem som helst som är slalomåkare så man kan ta licens på att köra skicart. Vi har tillhört denna grupp i fem år så jag hoppas jag kan någonting. Var i backen senast igår bland alla dessa otroligt duktiga åkare . Min tjej åker stående.
  • AnnBrittS
    qwertyui skrev 2010-01-17 13:49:45 följande:
    Med hemmabruk syftade jag på att jag vet att det går att hyra sådan utrustning i vissa slalombackar (för de som är i fjällen 1 vecka per år) men att jag hade svårt att tro att hjälpmedelcentralen lånar ut till eget bruk.
    Nej, det finns vad jag vet inte på Hjälpmedelscentralen, visst man kan hyra alldeles riktigt.

De som har egna får för en begagnad betala runt 50-60 000 de i våran grupp som köpt har köpt från Åre har jag för mig.

• AnnBrittS
    Emmixen skrev 2010-01-17 13:52:28 följande:
    Komikapp tror jag har en pulka för rörelsehindrade barn! Ska kolla! www.kikre.com/default.asp Om det inte direktlänkas till pulkan så sök på pulka!
    Ja där fanns det ju.
  • Mamma till tre kottar

Tack så jättemycket - jag vidarebefodrar!

• Hup

Jag har en liknande situation. För vår del handlar det om att kunna delta på rasterna i skolan och på fritids. Barnen åker i skolans pulkabacke och efter en skoliosoperation får man absolut inte utsättas för stötar. Därför är pulkaåkning strängt förbjudet. Detta förbud gäller ända tills barnet växt färdigt, alltså någon gång i tonåren. Kom i kapps "Snöpulka" ser ju jättefin ut. En mycket trevlig variant. Men tyvärr kan vi nog bara använda den på plan mark. På samma sätt som när man åker spark och har en passagerare frampå sitsen. I pulkabacken är risken för gupp och stötar för stor. Pulkan får inte heller välta omkull. Ett fall innebär alldeles för stor risk för skelettskador. Fjädring/stötdämpare och någon form av krockskydd/vältskydd är ett måste för att få godkänt från läkarna. "Snöpulkan" kräver förmodligen att en assistent står bakpå och styr. Assistenten kan visserligen göra sitt bästa för att minska olycksrisken... men tjusningen med pulkaåkningen var ju, innan operationen, att assistans bara behövdes för att komma uppför backen. Vid själva åkningen är man ju med på samma villkor som alla andra. Finns det verkligen ingen pulka/kälke med stötdämpare?

Svar på tråden Pulka vid rörelsehinder