Hur "släpper" man sitt ex?
Usch jag vet knappt var jag ska börja... blir inlägget rörigt så ber jag om ursäkt...
Jag blev tillsammans med mitt ex för 10 år sedan. Vi gjorde allt "den rätta vägen"... Gifte oss efter fyra år, skaffade barn efter fem. Det var efter det allt började falla isär. Kort förklarat kan man väl beskriva det som att vi inte klarade av omställningen till att bli föräldrar. 2007 lämnade jag honom, men han var lika snabb att lämna mig. Vår separation var mycket turbulent och vi gick nog båda in i någon slags kris. Det gick sedan ett år då vi hade väldigt sporadisk kontakt (kunde ändå samarbeta mycket bra kring vårt barn). Sedan började vi försöka igen....
Under ett års tid... ja man kan säga att han "höll mig på halster". Vi gjorde nog "allt" som man gör när man är i ett förhållande. Men han vägrade benämna mig som flickvän eller att vi var tillsammans igen. Han sa att det berodde på att det var jag som tagit initiativet till skilsmässan, att han alltså inte kunde lita på mig och därför inte ville ge sig in i ett förhållande med mig. I somras gjorde vi det ändå "officiellt", och vi skulle ha vår första sommar tillsammans.
Och där brakade det. Han var på en resa och hade då fått ihop det med en tjej. En tjej som han flirtat med under ett års tid, alltså samtidigt som han så att säga försökte lappa ihop allt med mig. Hon hade nu "äntligen" erkänt för honom att hon kände för honom som han kände för mig, och då var det liksom klart. Han såg aldrig tillbaka. Han valde henne.
Han klippte allt. Ville inte ens gå på ett avslutande samtal på familjerådgivningen, där vi hade gått under det här året. Tyckte inte han var skyldig mig någonting, ville bara gå vidare med sitt liv, för nu hade han funnit sin lycka.
Och kvar stod jag... Nu har det gått ett halvår. De är ett par, men hon bor i en annan stad. Troligen flyttar hon hit till sommaren.
Min fråga, det jag behöver ha hjälp med... Hur går man vidare? Hur släpper man?
Och bekantskapskretsen... den var liksom mest vår gemensamma. Och alla stöttade honom då jag lämnade.. Nu är det tyst. Ingen hör av sig. För dem så var det ju snart tre år sedan vi separerade. Det här året som varit nu har vi ju hållt ganska hemligt, vi har i alla fall inte låtit folk veta hur pass seriöst det varit. Så sympatier från omgivningen annat än från min närmsta familj... den finns liksom inte. De tycker nog mest att jag är patetisk om jag skulle berätta för dem att jag fortfarande inte "släppt" och har behov av att bearbeta.
Hur skapar man sig en ny bekantskapskrets?
Förlåt om det blev rörigt... men det vore så skönt om någon bara ville reflektera lite kring min historia och kanske ge tips?