• Mjo

Svåra fläckar på kläderna...

Hallåj!
    Härom dagen tvättade jag Tildes alla rosa/vita kläder och när jag skulle hänga upp dom så insåg jag att mer än hälften av kläderna är förstörda pga dessa fruktpuréfläckar. Dom är omöjliga att få bort och det är så tråkigt, för en del kläder verkligen älskar jag och nu är dom förstörda. Är det någon som har tips på hur jag får bort dessa fläckar, eller rättare sagt kommande fläckar?

• Svar på tråden Svåra fläckar på kläderna...
  • Pärlan81

Jag säger bara GRÖN YES (diskmedel) funkar så otroligt bra!
    Har tampats med dessa fläckar med alla spray som finns men de har stannat kvar. Nu kör jag med grön yes på, bara att gnugga med ljummet vatten. Funkar faktiskt!

• Lilja84

jag köpte galltvål som jag tycker funkade bra .. lyckades till å med få bort blåbärssylt fläck (visserligen tog jag den direkt,men ändå) som hamnade på dotterns helvita body.
    Hur vidare den funkar på gamla fläckar vet jag tyvärr inte...

• Tussens mamma

mitt bästa tips då det gäller barnkläder och fläckar är:

KÖP INTE VITA/LJUSA KLÄDER ALLS!!! skrattar!!!

nej, men allvarligt talat så köper jag medvetet kläder där fläckar inte ska synas alltför väl.
    ebba har några FÅ vita/ljusrosa kläder och de behandlar jag med Tabort före nästan varje tvätt...tvättar allt i 60 grader. Tabort är rätt bra om man tar på det direkt efter att fläcken kommit.

min tösabit är snart 17 mån.

• Mjo

Ska genast prova med gröns Yes. Ska dessutom försöka ta bort fläckarna på en gång. Ibland händer det faktiskt att kläderna blir liggande några dagar i tvättkorgen och då förstår jag ju att det genast blir svårare att få bort fläckarna.

• KajsaSthlm

Nej, ljusa kläder är ingen höjdare. Jag brukar också köra med Ta Bort. Låter det verka ett tag innan jag lägger det i maskinen. Då brukar det mesta gå bort.

• Lady Tess

Jag säger åxå Gall tvål! Super duper bra!

Finns på Barnens hus för typ 40:-

• karamellkungen

Måste det vara grön yes eller går det lika bra med gul ?

• Helajni

*Höjer ett varnande finger* Testa med Yes först på ett osynligt ställe om plagget är färgat, jag har varit med om att färg blekts aningen.
    Jag kör med TaBort spray oxi-någonting. Funkar rätt bra. Bättre tycker jag dock Bio Shout är, geleaktig fläckborttagare.
    Har även kört sprayformen av Vanish. Det tog bort en MASSA koncentrerad svartvinbärssaft på en vit paradhanduk.
    Många gånger hjälper det att vara ihärdig om man inte lyckas på första försöket, dvs. ta mer fläckborttagning o tvätta igen osv.

• vårtulpan

men hur i hela friden får man bort banan-fläckar??

vad hjälper mot det? inte ta bort- spray i alla fall...

• vårtulpan

Jag tycker det verkar som olika medel hjälper mot olika typer av fläckar, har bara provat ta bort och yes och de hjälper mot bl.a blåbär och gräsfläckar och mycket annat.
    Men är det nån som fått bort banan-fläckar?

• Sara med Marianne

Säger också; Galltvål, jag får bort allt med den även tex banan fläckar på vit body, tomatsås på samma body...vid samma tillfälle .

Finns i flytande form och som tvål, jag har den flytande

• Inexsana

morotspure?? någon som vet hur jag får bort det? galltvåll har misslyckats med samma plagg 2 gånger nu.

Svar på tråden Svåra fläckar på kläderna...