• Anonym (Freak of nature)

uterus bicornis

Uterus bicornis - hjärtformad livmoder.

Jag har det,med en skiljevägg också.Har fått en frisk och underbar dotter. Fick i torsdags missfall. Tydligen löper vi med Uterus bicornis större risk för MF.

Någon som har detta "syndrom",men som har flera lyckade graviditeter bakom sig?

Jag trodde aldrig att JAG skulle drabbas av missfall,det känns så långt borta på något vis. Men det hände och jag kan bara hoppas att nästa graviditet blir lyckad.

Jag vet inte hur många som lider utav detta fenomen,om det är vanligare än man tror,eller om man är ett unikum,i stort sett. Nej men skämt åsido,så mottages alla era erfarenheter hjärtligt.{#lang_emotions_heart}

Vill ju bara få ett friskt litet syskon till vår förstfödda. Kramar till er andra där ute som är ett freak of nature,som jag själv {#lang_emotions_tongue_out}

• Svar på tråden uterus bicornis
  • Jesster

Är inte hjärtformad livmoder Uterus Septus?
    Jag har Uterus Biocornis och jag har dubbel livmoder, alltså två skiljda livmödrar.
    http://www.embryology.ch/anglais/ugenital/patholgenital05.html Fig 78

1/3 av alla kvinnor har en deformerad livmoder på ett eller annat sätt. Många vet inte ens om det eftersom allt fortlöper normalt.

Jag har två barn och har ett MA bakom mig men ingenting som kan länkas till missbildningen. 30% av alla graviditeter blir MF så det är tyvärr ingen ovanlighet det heller.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Jesster

Förresten, anledningen till att det kan bli svårare att bli gravid med hjärtformad livmoder med skiljevägg är att det inte är så mycket slemhinna på skiljeväggen och ägget får svårt att fästa.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym (Freak of nature)

När jag gjort undersökningar så har de sagt att jag har hjärtformad livmoder,även kallat uterus bicornis.Så står det även i min Förlossningsjournal. Jag har aldtig haft svårt för att BLI gravid,detta var även mitt första missfall. Så det står väldigt luddigt på vissa sidor om detta fenomen. Men vad jag fått veta av flera läkare är att de kallar min lovmoder för hjärtformad OCH uterus bicornis.

Svar på tråden uterus bicornis