• Swelanka

Uppfostran

Jaha å när ska man börja "uppfostra" egentligen? Vi har den stora lyckan att ha en liten 6 månaders babis. Han är nu rejält aktiv och igång hela tiden, (precis som sig bör), han har också börja nypa i allt som rör sig (inte minst i ansiktet på oss vuxna) och han nyper rejält. MEN det är ändå svårt att hålla sig för skratt då han ju e så underbart söt. Samma sak gäller vid matningen, han gör helt fantastiska grimaser och det är inte lätt att hålla sig för skratt då heller.

Är det så att vi helt enkelt borde ta och skärpa till oss nu, ta det mer på allvar och säga till?

• Svar på tråden Uppfostran
  • SandraD

Klart ni kan börja säga till när ni känner att det går lite över styr eller hur man ska säga. Men han är ju fort. så pass liten och förstår ju inte så värst mycket men det är alltid en bra start att börja tidigt..

Men när han äter och gör grimaser är ju inget fel egentligen inte nu iaf. kanske när han är 2 och trmsar vid matbordet men inte nu (tycker jag iaf.), matningen ska ju vara en "kul" stund den också..

Det är ju också det som när ni ska börja låta honom äta själv så kommer han ju såklart att kladda men det är ju egentligen inget fel för det är ju som de "lär sig känna på maten".

Men som sagt såklart ni kan börja säga till om han tex. kniper hårdare och hårdare..
    Lycka till!

• Zaria

med så små barn gäller avleda...

• Girlinthecity

Att han hyper och grimaserar har ju inget med att han skulle vara ouppfostrad att göra, utan att han lär känna sin omgivning och allt nytt han möter och lär sig varje dag. Nyper han hårt så ta bort handen bara, gör han grimaser, ja det tror jag itne ens jag skulle reagera på. Han är ju bara 6 månader. Med så små barn gäller ju bara avledning, sen kan man ju börja markera om de tex tar i för hårt, men hellre visa hur man ska göra istället (tex, "klappa fint) då de inte kommer förstå vad de gör fel om man bara förbjuder och säger nej eller fy eller vad allt nu sägs.

Svar på tråden Uppfostran