• Sofie 82

oförberedd!

Vaknade nu efter bara en timmes orolig sömn med lite panik. Bäbis är extremt vild idag, buffar och knuffar och har gjort så nästan hela dagen. Trycker neråt och det gör skitont, har haft sammandragningar och molvärk hela dagen.

Jag har haft en ganska kass BM som jag ångrar att jag inte bytte från början, men nu i vecka 39 känns det ju meningslöst att grubbla på det. Saken är den att jag känner mej helt oförberedd inför förlossningen, har inte oroat mej tidigare men nu börjar jag få panik. Vet inte ens vilket nummer jag ska ringa när det sätter igång eller hur det ska kännas. Har läst att man ska packa sin journal i BB-väskan, jag har inte fått hem nån journal?! Föräldrautbildningen var inte heller mycket att hänga i granen om jag ska vara ärlig.

Jag vet ju att de flesta förstföderskor brukar gå över tiden, men jag har hela tiden haft en stark känsla av att det inte blir så för mej. Jag har gjort IVF och då fick jag BF-datumet 28/1 vilket inte får ändras, men min BM fick det ändå till 24/1. Så det kan ju åtminstone inte vara så långt ifrån 24/1-28/1 eftersom jag vet EXAKT datum jag blev gravid?

Oj, detta blev långt. Var tvungen att skriva av mej lite. Hoppas nån klok person här på FL orkar svara och kanske lugna ner mej lite. Kramar!

• Svar på tråden oförberedd!
  • Danitra

Vilket sjukhus ska du föda på? Har du inte fått någon journal så är den med all sannolik elektronisk och kommer upp automatisk på förlossningen. Du ska ringa om vattnet går, om du har regelbundna värkar med cirka 4-5 min mellanrum, du får blödningar eller helt enkelt om du har frågor.

• MEAA

Jag har BF idag och vet ungefär lika mycket som du :)

Om du vet vilket BB du vill åka till så letar du upp det på nätet så du i alla fall har numret till något BB ;)...det är det enda jag krampaktigt har med mig så är det min mobil...då kan jag nå vem jag vill och där har jag alla viktiga nummer.

Har du inte fått några papper alls av din BM...om du har fått några så ta med alla.
    Dom viktigaste är:
    provsvaren på röda hund och aids osv 
    och vilket blodgrupp du har.

Här skickar dom journalen över nätet men jag har fått papper ifall jag skulle befinna mig någon annanstan då jag är på vift lite här och var...mest fall i fall och det fick jag nog för att jag skulle ut och resa i mitten av graviditeten.

Jag vet att det finns tre faser i förlossningen och att det kan gå fort och det kan ta lååång tid...det kan göra mer eller mindre ont!
    Alltså får jag inte ut något vettigt att ta reda på detaljer ;)

Jag tänker bara lita på kroppen och dom på förlossningen får vara min trygghet och mitt stöd...det kommer att ordna sig...läs lite på nätet om du vill ha mer info men.

Min BM sa att OFTAST blir vi kvinnor väldigt lugna och sällan panikslagna när det väl är dags...vi liksom bara följer med som på en våg. :)

Det ordnar sig för oss och kommer gå hur bra som helst :) 

• Sofie 82

Tack så jättemkt för era svar och goda råd!
    Danitra, det stämmer nog, säkert är journalen elektronisk då, blir bara så ledsen och förbannad på min BM att hon inte kan informera om NÅNTING! Svårt ibland att veta vad man ska fråga oxå! Hon är glömsk och oengagerad, sist fick jag påminna henne om varför jag var där, vilka prover som skulle tas samt att hon skriver in fel info, blandar ihop siffror och personer och...ja, ni fattar. En väldigt otrygg person för mej helt enkelt, men jag får som sagt skylla mej själv att jag inte bytt tidigare.

Har tänkt föda på Östra i GBG, bor ganska när så det borde inte vara några problem.
    Jag har som sagt inte oroat mej tidigare, men nu när jag vaknade och hade så jäkla ont slog det mej hur lost och dåligt förberedd jag är.

MEAA, du har helt rätt, det kan ta lång eller kort tid och varför ska man ha fler detaljer egentligen? Kändes skönt att du skrev så. Bra idé att lägga in BB:s nummer i mobilen! Håller tummarna att det går bra för dej oxå och att din bebbe kommer snart!

• Jaramla

hej sofie! hoppas du fick sova lite tillslut! klart du inte är förberedd - du har ju aldrig gjort det här förut! men om du är orolig så får du jättegärna komma hit o prata lite förlossning skall se om jag kan skicka numret i ett privat meddelande men annars får du fråga T om det!

kram! Karin

(o så spännande att det snart är dags!!! jag tänkte inte heller vänta till BF-dagen om jag får bestämma )

• Hannaliv

Hej!
    Sitter själv här med ungefär samma symptom som du. Är på BF+2 idag.
    Din BM verkar inte klok, jobbigt med folk som inte kan sköta sitt jobb.
    Jag tänkte på det med sjukhus. Va inte alltför inställd på Östra. Jag vill själv föda där men förra veckan vet jag tre personer på tre olika dagar som fick åka till Mölndal istället för Östra va fullt.
    Många som ska ha barn denna månaden ;)

• Sofie 82
    Hanna 82a skrev 2010-01-17 09:47:30 följande:
    Hej! Sitter själv här med ungefär samma symptom som du. Är på BF+2 idag. Din BM verkar inte klok, jobbigt med folk som inte kan sköta sitt jobb. Jag tänkte på det med sjukhus. Va inte alltför inställd på Östra. Jag vill själv föda där men förra veckan vet jag tre personer på tre olika dagar som fick åka till Mölndal istället för Östra va fullt. Många som ska ha barn denna månaden ;)
    Har oxå en kompis som nyss fick bege sig till mölndal istället för att Östra var fullt, ja, det verkar bli babyboom i år och speciellt i början av året! Hoppas din bebbe vill titta ut snart!
    Jaramla skrev 2010-01-17 09:26:34 följande:
    hej sofie! hoppas du fick sova lite tillslut! klart du inte är förberedd - du har ju aldrig gjort det här förut! men om du är orolig så får du jättegärna komma hit o prata lite förlossning skall se om jag kan skicka numret i ett privat meddelande men annars får du fråga T om det! kram! Karin (o så spännande att det snart är dags!!! jag tänkte inte heller vänta till BF-dagen om jag får bestämma )
    Tack Karin! Känns så tryggt eftersom du har vart med om det här förut! Kände igen den där profilbilden, det är den finaste väggmålning jag har sett! {#lang_emotions_laughing} Men nu har jag gett T så mycket beröm på sista tiden så hon spricker nog snart, hahaha! Svarade på ditt mail. Vi hörs snart! Kram Sofie
  • HemmaHosSofi
    MEAA skrev 2010-01-17 02:56:41 följande:
    Min BM sa att OFTAST blir vi kvinnor väldigt lugna och sällan panikslagna när det väl är dags...vi liksom bara följer med som på en våg. :)
    Jag kan bara instämma.. jag blev kolugn när det väl satte igång. Kroppen skötte det själv på något vis och det var bara att följa med.

Lugn tjejen, du kommer fixa det galant!! Som någon skrev, klart man är oförberedd på något man aldrig gjort. Man har ju faktiskt ingen aning om hur det kommer att starta, bara ATT det kommer göra det. Om det så blir med vattenavgång, värkar, igångsättning osv så kommer det faktiskt komma ut en liten till dig snart På ett eller annat sätt.

Var glad att det är första, då slipper du ha miljoner olika barnvakter som alternativ att hålla reda på också
    Joline 080219 ♥ Mini bf 100215 hemmahossofi.blogspot.com/
  • M  och  M
    Sofie 82 skrev 2010-01-17 03:29:22 följande:
    Tack så jättemkt för era svar och goda råd! Danitra, det stämmer nog, säkert är journalen elektronisk då, blir bara så ledsen och förbannad på min BM att hon inte kan informera om NÅNTING! Svårt ibland att veta vad man ska fråga oxå! Hon är glömsk och oengagerad, sist fick jag påminna henne om varför jag var där, vilka prover som skulle tas samt att hon skriver in fel info, blandar ihop siffror och personer och...ja, ni fattar. En väldigt otrygg person för mej helt enkelt, men jag får som sagt skylla mej själv att jag inte bytt tidigare.
    Men åh så jag känner igen mig i din barnmorska, det kunde varit min BM du beskrev! Skittrist!
Svar på tråden oförberedd!