• Mareldsbarn

Vad är skillnaden på tillfällig föräldrarpenning och föräldrarpenning?

Jag arbetar och min dotter är 1½år. Har tagit ut två FPdagar för henne varav 1 var i nov och 1 i dec. Först gjorde jag en anmälan på nätet om föräldrarpenning men det krånglade och FK rörde runt för mycket så vi började om på nytt. Ett papper skickades hem efter att ha talat med dom på telefon och nu ser jag att jag har begärt tillfällig föräldrarpenning. Pappret var till förskolan som skulle intyga att barnet inte var där de två dagarna jag begärt uttag av FK.

Vad är skillnaden på "föräldrarpenning" och "tillfällig föräldrarpenning"? Har jag gjort fel?

• Svar på tråden Vad är skillnaden på tillfällig föräldrarpenning och föräldrarpenning?
  • CuteElliz

jag tror (jag är inte helt säker) att tillfällig fp är när man bara är hemma ngn enstaka dag med barnet...

men jag är inte säker...

• Amoudara

Tillfällig föräldrapenning är samma sak som VAB som man tar ut när man inte är föräldraledig och när barnet då är sjukt.

• CuteElliz
    Amoudara skrev 2010-01-17 12:05:22 följande:
    Tillfällig föräldrapenning är samma sak som VAB som man tar ut när man inte är föräldraledig och när barnet då är sjukt.
    då var det ungefär som jag trodde då...
  • Mareldsbarn

Aha. Men varför ta ut Tfp istället för vab då? Hänger inte riktigt med...

Jag tog ut en FP dag för min dotter i november. Vi var iväg på en sak och jag kunde inte arbeta och hon kunde inte heller gå på dagis. Jag tog även ut en dag på nyårsafton. Förskolan var stängd och både dotterns pappa och ajg jobbade så han fick jobba och jag tog en FP för henne då. Alltså har jag taigt fel nu då? Är det skillnad på pengar eller något annat? Jag menar är detta något jag bör rätta till eller kan det bara bero?

• Amoudara

Tillfällig föräldrapenning är VAB men försäkringskassan kallar det tillfällig föräldrapenning och inte VAB.

• Amoudara

Vab= tillfällig förälrapenning och får tas ut när barnen är sjuka eller vid läkarbesök och liknande.

• marienna

Man tar tillfällig föräldrapenning när barnet är sjukt och då måste man ha intyg ifrån dagis att barnet varit det. Föräldrapenning är de 480 dagar du och barnets far har ihop för att vara hemma med barnet.

Har du klarat dig och inte ta ut ngn föräldradag innan och ditt barn är 1 1/2 år så är du nog rätt så ovanlig. De flesta behöver de pengarna för att klara sig ekonomiskt.

• Anne69

Om du har begärt tillfällig föräldrapenning så har du ju inte begärt föräldrapenning och därmed har du gjort fel. Ring o be att få betala tillbaka och ändra till föräldrapenning. Annars kallas det bidragsbrott! Även om det kan verka rörigt är det rent juridiskt ditt ansvar att ha koll på reglerna.

• jummie

Tillfällig föräldrapeng får du utan att dina dagar påverkas. TAr du vanlig föräldrapeng så räknas det av din pott av dagar.

• pigglet

TFP får man bara ta om barnet är sjukt eller vid läkarbesök.

Alltså ska du begära vanlig fp!

Svar på tråden Vad är skillnaden på tillfällig föräldrarpenning och föräldrarpenning?