• Joico

Märgben till hund

Tyra äter vanliga tuggben ganska ofta, vilket hon tycker är skitgott.
    Min kompis hund får märgben från djuraffären och tyckte att Tyra skulle få ett sånt som helg-godis. Hon har aldrig ätit det, men det såg ju rätt gott ut för en hund.. hon har lite känslig mage så jag köpte ett "fejk", s.k fyllt märgben. Det andra såg så extremt ut med kött och blod på. 
    Dock var jag lite orolig över om hon skulle förstå grejen med att inte äta själva benet.

Mycket riktigt så började hon gnaga på benet och fick i sig några nagel-stora bitar. När jag märkte det så tog jag det ifrån henne genast!

Min kompis menade på att hundar är gjorda för att äta andra djur, så det är ingen fara att hon fick i sig lite skelett. Dessutom hade hon lärt sig att det är ingen fara för hundens mage så länge det är nöt?

Jag googlade lite och läste att det är fullkomligt livsfarligt att få i sig flisor och att hundar har dött av det, för det har skurit upp mage och tarmar. Men också att det kan bero på om det är rått eller kokt.

Så vad tusan gäller?!
    Spelar det någon roll om det är nötdjur? Rått eller tillagat? osv..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 19:00
    Tyra kommer aldrig nånsin att få märgben igen. Oavsett om det är ett riktigt eller sånt fyllt som jag köpte. Jag är mer rädd för att det finns risk för att hon ska ta skada av det hon fick i fredags.. Jag har ingen aning om det var rått eller kokat. Men själva innehållet är ju "hemgjort" och ditstoppat. Så frågan är hur farligt det var att hon fick i sig ganska mkt av benet
  • Svar på tråden Märgben till hund
  • luckyme83

råa märgben är ingen fara att ge..men man kan skrapa ur lite märg ur mitten då många hundar blir lösa i magen av det...

• Joico
    luckyme83 skrev 2010-01-17 12:35:43 följande:
    råa märgben är ingen fara att ge..men man kan skrapa ur lite märg ur mitten då många hundar blir lösa i magen av det...
    Det här var ju ett fyllt märgben.. dvs med nån "hemgjord" gegga i. Just för magens skull. Det var ingen fara att hon åt själva benet alltså?
  • tamate

det är gris som blir flisor som skär upp tarmarna, kyckling blir också flisor men skadar inte då dom är så porösa att dom multnar upp i magen

känner du dig osäker så ge inte hunden, men det är mycket bra med ben och just märg tycker hundarna är mycket gott och nyttigt
  • MinaSmåLiv

Råa ben är ofarligt att ge, de är kokta ben m.m som är farligt.

Mina älskade ungar
  • Joico
    MinaSmåLiv skrev 2010-01-17 18:47:58 följande:
    Råa ben är ofarligt att ge, de är kokta ben m.m som är farligt.
    Frågan är vad mitt var då...
  • MinaSmåLiv
    Joico skrev 2010-01-17 18:52:08 följande:
    Frågan är vad mitt var då...
    Köp iställer råa märgben i vanlig matbutik, då vet du vad du köper. Vi köper de rätt ofta och kostar under 20-lappen för ett stort ben.
    Mina älskade ungar
  • Saralainen

Jag köper råa, frysta märgben som säljs i vår ica butik. Dom ligger förpackade i en egen förslutad plastpåse. Dom har jag i frysen och tar fram och ger min hund som dom är.
    Hon har aldrig haft några problem med varken flisor eller med magen. Men jag vet att många hundar kan bli lite lösa i magen av märgen.

• Joico
    MinaSmåLiv skrev 2010-01-17 18:56:51 följande:
    Köp iställer råa märgben i vanlig matbutik, då vet du vad du köper. Vi köper de rätt ofta och kostar under 20-lappen för ett stort ben.
    Jag kommer inte köpa alls längre. Min tråd handlar mer om hur farligt det är nu när hon redan ätit det här andra..
  • MinaSmåLiv
    Joico skrev 2010-01-17 18:59:44 följande:
    Jag kommer inte köpa alls längre. Min tråd handlar mer om hur farligt det är nu när hon redan ätit det här andra..
    Har du köpt de i djuraffären så är de väl knappast farligt för då skulle de inte säljas. Och eftersom du tog undan benet inna hunden han få i sig speciellt mycke så behöver du knappast oroa dig.
    Mina älskade ungar
  • Fleur

köpte du inte benet i en djur affär?? Kan inte va särskilt farligt då!!!

°?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
Svar på tråden Märgben till hund