• Mrs Cykel

    Är detta normala biverkningar efter MPR-vaccinet?

    Jag har en dotter på 1,5 år som fick sitt MPR-vaccin för 12 dagar sen.

    Efter ca 6 dagar blev hon dålig i magen och började bajsa flera gånger per dag, ibland väldigt löst och ibland normalt.

    Efter 9 dagar fick hon hög feber (39-40 grader) som satt i i ca 3 dagar. Det gick över igår och idag hade hon bara 37 igen.

    Dock vill hon fortfarande inte äta, men majsvälling går bra. Magen har varit bättre ett par dagar (inga diarréer), så imorse gav jag henne LITE Mild fullkornsvälling i majsvällingen men vips så fick hon diarré igen.

    Alldeles nyss såg jag att hon fått ljusa prickar på magen och bröstkorgen, vilket jag läst kan förekomma efter vaccination.

    Är detta normalt? Alltså, feber och prickar har jag läst om, men jag är lite orolig för hennes mage eftersom hon bara vill ha majsvälling och ingen mat. Att ha diarréer från och till i en vecka - är det något man ska oroa sig för?

    Snälla, ni som har haft sjuka barn - skriv gärna några ord!

  • Svar på tråden Är detta normala biverkningar efter MPR-vaccinet?
  • Anna i Hult

    Jag tror hon fått en virusinfektion, diarren och prickarna tyder på det. Kan ha med vaccinet att göra eller så är det någon anna smitta.

  • Mrs Cykel
    Anna i Hult skrev 2010-01-17 13:05:35 följande:
    Jag tror hon fått en virusinfektion, diarren och prickarna tyder på det. Kan ha med vaccinet att göra eller så är det någon anna smitta.
    Tack för ditt svar!

    Så de kan få diarré av en virusinfektion alltså? Vad kan/bör man göra? Ska jag fortsätta att bara ge henne majsvälling och så går det över av sig självt eller bör man truga i lite annat?
  • Anna i Hult

    Fortsätt du med majsvälling så väljer hon själv när hon vill ha annat. Det finns inte mycket att göra, det går över av sig själv. Dricker hon för lite så är vätskeersättning bra.

  • Mrs Cykel

    Jag kör vidare med majsvälling och så får hon äta annat om hon vill. Det känns bara så konstigt när hon inte äter, men det kanske är något man periodvis får vänja sig vid som förälder...? När man är "ny" så blir man ju lätt orolig och villrådig.

    Vi ska åka på semester på onsdag, så jag skulle så gärna vilja att hon mår bra då...

  • LaChica80

    Det kan ju va så att hennes avföring e lite lös också pga att hon bara dricker välling och inte äter mat.
    Hoppas hon blir bättre tills på onsdag!

  • Mrs Cykel

    Hennes sömn har blivit helt rubbad. Hon vaknar och storgråter otröstligt. När man stryker henne över kroppen för att trösta så sparkar hon och verkar irriterad. Det är uppenbarligen något som stör henne ordentligt, men jag kan inte förstå vad... Någon som känner igen beteendet?

  • Josse8632

    Får man fråga när det rättade sig till igen? Vår son fick både 12 och 18mån vaccin förra vwckab och äter knappt något mer än välling just nu..

Svar på tråden Är detta normala biverkningar efter MPR-vaccinet?