• Anonym

hur ser en död människa ut efter nästan två veckor?

Som rubriken lyder, hur ser de ut? min farmor dog för snart två veckor sedan, och jag såg henne inte när hon precis hade dött. (Jag bor 30 mil ifrån) Jag skulle vilja se henne en sista gång, men jag är lite orolig för hur hon kommer se ut.. Hon ligger ju i tempererat rum, och de är väl bleka och stela.. Ni som vet, snälla ge mig ett svar. Det skulle kännas skönt att veta så jag är lite beredd.

Tack!

• Svar på tråden hur ser en död människa ut efter nästan två veckor?
  • Mummy

Pappa begravdes 2½ vecka efter han dött och vi var hos honom några gånger från den dagen han dog till precis innan begravningen. Den sista dagen såg han finast ut. Likfläckar osv hade då försvunnit så pass att han bara var lite ljusare än vanligt. Det såg ut som han sov.
    Du kan gå dit, men be personen som ordnar det berätta hur hon ser ut, så kan du bestämma dig då.

• Thursday

Ska du se henne i kistan? Jag har sett båda mina morföräldrar... det är svårt att beskriva, men ja, lite bleka och stela. Jag tycker inte att det har varit någon skillnad på att se dem i kistan precis innan begravningen och på att se min farfar och min svärfar samma dag som de dog om det är det du undrar? Jag har inte upplevt det som obehagligt att se någon av dem.

• Anonym
    Beklagar att du förlorat din farmor.
    Om hon legat i kylrum så ser hon förmodligen ut precis som när hon dog förutom att hon är blek/blåaktig i hyn. Du kommer att se direkt att hon är död och i brist på bättre ord, att hennes själ inte är kvar i kroppen.
    För mig har det hjälpt otroligt mycket att få se mina döda anhöriga efter att de gått bort. Att få ta farväl i enrum och prata lite med dem innan begravningen. 
  • krut34

Jag tycker att min morfar såg ut ungefär som en vaxdocka. Såg honom efter ca 2 veckor i samband med begravningen. Han var sminkad för att se naturlig ut, men det gjorde han ändå inte. Det var en väldigt känslofylld upplevelse, men han såg inte läskig ut. Jag bad begravningsentrepernören att titta först. Sa att jag inte ville se honom om han såg väldigt "förstörd" ut. Det gjorde han inte. Han såg rofylld ut.

Däremot avböjde jag att se min mormor som dog ett par år senare. Hon var mig väldigt kär och jag ville behålla minnet av henne som hon var i livet.

Bilden av min morfar i kistan har etsat sig fast, så det är den som först kommer upp när jag tänker på honom. Jag tror att jag hade avstått från att se honom död om jag vetat det, men han dog oväntat och jag behövde på något vis bekräfta för mig själv att han var död. Därför valde jag att se honom.

Jag beklagar din sorg.

• Anonym
    krut34 skrev 2010-01-17 21:14:03 följande:
    Jag tycker att min morfar såg ut ungefär som en vaxdocka. Såg honom efter ca 2 veckor i samband med begravningen. Han var sminkad för att se naturlig ut, men det gjorde han ändå inte. Det var en väldigt känslofylld upplevelse, men han såg inte läskig ut. Jag bad begravningsentrepernören att titta först. Sa att jag inte ville se honom om han såg väldigt "förstörd" ut. Det gjorde han inte. Han såg rofylld ut. Däremot avböjde jag att se min mormor som dog ett par år senare. Hon var mig väldigt kär och jag ville behålla minnet av henne som hon var i livet. Bilden av min morfar i kistan har etsat sig fast, så det är den som först kommer upp när jag tänker på honom. Jag tror att jag hade avstått från att se honom död om jag vetat det, men han dog oväntat och jag behövde på något vis bekräfta för mig själv att han var död. Därför valde jag att se honom. Jag beklagar din sorg.
    Ja, det blir ofta så när de sminkas att de ser ut som de är gjorda i vax.
    Jag kommer också ihåg speciellt min mormor som hon såg ut i kapellet efter hon gått bort, men den stund vi hade tillsammans är något jag mins med ro i själen. Begravningen var inte ens jobbig för jag hade redan sagt hej då och det var så tydligt att mormor var någon annanstans och inte i kroppen. 
  • Greksmurfen

beklaga sorgen....
    hon kommer va blek och huden är väldigt väldigt kalll... vill bara förvarna dej om det då det kan komma som en chock även fast man vet att de har lega i kylrum. Det är ok att inte  röra med. ha gärna med en skiva med ngn/nga fina låtar som du kan låta spelas medans ni/du är där inne.. och ha gärna med dej ngn mer som du kan få stöttning av..

kram på dej

mamma till Maximilian född 081028
  • krut34
    Anonym skrev 2010-01-17 21:16:09 följande:
    Ja, det blir ofta så när de sminkas att de ser ut som de är gjorda i vax. Jag kommer också ihåg speciellt min mormor som hon såg ut i kapellet efter hon gått bort, men den stund vi hade tillsammans är något jag mins med ro i själen. Begravningen var inte ens jobbig för jag hade redan sagt hej då och det var så tydligt att mormor var någon annanstans och inte i kroppen. 
    Ja, det såg ut som någon (du?) ovan skrev; att det var en kropp som själen (eller livet, anden, personen, varat... ) redan lämnat. Det tycker jag är en bra beskrivning. Det var min morfar och ändå inte. Det var skalet - hans kropp. Inget otäckt, men inte han.
  • Anonym

Tack för era svar.
    Jag har nästan till 100% bestämt mig för att jag vill se henne.. Det vore skönt att säga hejdå en sista gång.
    Jag ska be att någon följer med mig, för jag vet inte om jag vill och klarar av att gå själv.

Hur är det med ögon och munnen? jag har läst om (har aldrig sett en död människa innan) att de ibland kan vara lite halvöppna sådär.. Om det är fallet, gör de något åt det, eller ligger de så i kistan också när man hälsar på?

Jag känner mig lite rörig om det här. Det är många frågor, men det kanske löser sig..

• Anonym

Min lillasysters sambo dog förra året och jag följde med henne dagen efter han dog för att säga hejdå. Hans käke hade liksom "ramlat ner" lite så munnen var lite öppen. Det såg dock inte alls otäckt ut tyckte jag. Ögonen var helt slutna. Jag strök honom över håret och pannan och han kändes kall och på något sätt fuktig men ändå inte...svårt att förklara. Jag ångrar inte att jag såg honom och rörde vid honom.

• Thursday
    Anonym skrev 2010-01-17 21:45:14 följande:
    Tack för era svar. Jag har nästan till 100% bestämt mig för att jag vill se henne.. Det vore skönt att säga hejdå en sista gång. Jag ska be att någon följer med mig, för jag vet inte om jag vill och klarar av att gå själv. Hur är det med ögon och munnen? jag har läst om (har aldrig sett en död människa innan) att de ibland kan vara lite halvöppna sådär.. Om det är fallet, gör de något åt det, eller ligger de så i kistan också när man hälsar på? Jag känner mig lite rörig om det här. Det är många frågor, men det kanske löser sig..
    Jag kommer inte ihåg något särskilt om ögonen, men munnen har nog varit lite halvöppen på båda. Det verkar som om du funderar mycket på det, tror du inte att det skulle vara skönt att göra det för att kunna släppa det? Jag har inte tänkt så mycket på det innan, utan mest följt med min mamma och det har känts... inte känts så hemskt mycket egentligen. Inte just det med att se dem döda i alla fall. Sen har jag ju gråtit ändå, men det hade jag ju gjort i alla fall.
  • Greksmurfen
    Anonym skrev 2010-01-17 21:45:14 följande:
    Tack för era svar. Jag har nästan till 100% bestämt mig för att jag vill se henne.. Det vore skönt att säga hejdå en sista gång. Jag ska be att någon följer med mig, för jag vet inte om jag vill och klarar av att gå själv. Hur är det med ögon och munnen? jag har läst om (har aldrig sett en död människa innan) att de ibland kan vara lite halvöppna sådär.. Om det är fallet, gör de något åt det, eller ligger de så i kistan också när man hälsar på? Jag känner mig lite rörig om det här. Det är många frågor, men det kanske löser sig..
    de brukar göra så att mun å ögon ska var astängda.. ögonen brukar alltid vara stängda för det mesta.. men munnen kan vara lite öppen.. beror lite på betten som personen har med.. men har det gått så lång tid så tor jag att munnen kommer va stängd med.. likstelheten har ju försvunnit. och ja ha med dej stöd det e viktigt... kram
    mamma till Maximilian född 081028
  • Zygo

Jag har sett många döda genom mitt yrke. Först och främst ser de inte ut som att de sover. Man ser att kroppen är ett skal och att människan inte är "i liv", något har lämnat människan, kanske själen om man tror på att sådant finns. Alla muskler i ansiktet har ju ingen spänst i sig längre vilket ger det här "skal"-aktiga utseendet. Hakan trillar ned och munnen gapar när man dör, på sjukhus brukar man lägga en handduk eller liknande under hakan för att hålla upp den och ögonen kan ju vara öppna, så de brukar slutas. Men man ser inte "läskig" ut på något vis om man nu inte varit med om en olycka osv..

Vissa vill bevara den anhöriga i minnet som hon/han var en gång, andra vill se den anhöriga för att verkligen förstå att hon/han är borta och få säga farväl. Det får var och en själv känna efter.

• Anonym

Idispidis: Jo, det skulle kännas jätteskönt. Då vet jag att jag har sagt ett par sista ord till henne, och jag vet att hon är fin och så..

Svar på tråden hur ser en död människa ut efter nästan två veckor?