krut34 skrev 2010-01-17 21:14:03 följande:
Jag tycker att min morfar såg ut ungefär som en vaxdocka. Såg honom efter ca 2 veckor i samband med begravningen. Han var sminkad för att se naturlig ut, men det gjorde han ändå inte. Det var en väldigt känslofylld upplevelse, men han såg inte läskig ut. Jag bad begravningsentrepernören att titta först. Sa att jag inte ville se honom om han såg väldigt "förstörd" ut. Det gjorde han inte. Han såg rofylld ut. Däremot avböjde jag att se min mormor som dog ett par år senare. Hon var mig väldigt kär och jag ville behålla minnet av henne som hon var i livet. Bilden av min morfar i kistan har etsat sig fast, så det är den som först kommer upp när jag tänker på honom. Jag tror att jag hade avstått från att se honom död om jag vetat det, men han dog oväntat och jag behövde på något vis bekräfta för mig själv att han var död. Därför valde jag att se honom. Jag beklagar din sorg.
Ja, det blir ofta så när de sminkas att de ser ut som de är gjorda i vax.
Jag kommer också ihåg speciellt min mormor som hon såg ut i kapellet efter hon gått bort, men den stund vi hade tillsammans är något jag mins med ro i själen. Begravningen var inte ens jobbig för jag hade redan sagt hej då och det var så tydligt att mormor var någon annanstans och inte i kroppen.