• Bromölla

38,6 grader i feber på en 4,5 månaders bebis HJÄÄLP!

Hej Jag undrar jag jag ska göra. Än å länge äter han väl hyfsat, fast inte som innan å han fick feber igår, började med 38 grader å så har det blivit värre under natten å nu när jag tog tempen så va den 38,6. Han har fått alvedon var 5 timme men nu tog jag tempen precis innan han fick alvedon. Han är helt slö när han inte fått alvesdon å gnällig å det är ju sååå synd om honom, man vet ju själv hur dålig man är när man har feber. När ska detta gå över. Om det nu är en vanligt förkyldning? Ska till bvc me han idag, kan han åka vagn dit (har inget körkort) Fat på bvc ska vi bara kolla hans navel å se så att den äe okej så att det inte är det som orsakar feben(har varit lite vätska å så i den nu, men dom har kollat på den en gång innan) HJÄÄÄÄÄLP muíg! Några tips på hur jag ska göra me min lilla son?

• Svar på tråden 38,6 grader i feber på en 4,5 månaders bebis HJÄÄLP!
  • Kathy1

ha inte för mycket kläder på honom, klä av honom en stund och låt honom ligga naken alt m blöja en stund. Ge honom mat lite då och då istället för "hela portioner"
    Om du ammar så amma då å då och ger du flaska gör lite ersättning.
    Det är mina tips!

Krya på honom!

• Norahs mamma

ja, han kan åka vagn till bvc... se till så han inte fryser bara...

• Engeln

Min dotter fick över 40 graders feber vd 3 månaders ålder å alla var coola utom jag..
    Men ta det lugnt, dom kan ha 40 grader utan att det är någon fara. Klart han äter sämre det gör vi alla när vi är sjuka men amma så ofta han vill å var nära, men svala kläder.
    Ingen fara köra honom i vagn se till att han är påklädd bara å skydd för vind.
    Krya på honom.. )))

• Bromölla

tack för svaren! Tänkte höra me, är det rätt så här: När feben ökar så svettas man el är varm å när feben sjunker så fryser man? Har gett man alvedon nu vid halv sex å nu kan han väl ligga me täck(han sover nu igen) Får ju har han ju febernedsättande i kroppen för annars fryser han väl när han sover?

• Bromölla

Glömde me fråga! han har ju fått alvedon nu var 5 timme å det står på flaskan va4-6 timme å högst 4 gånger per dygn. Han fick första gången vid halv två igår å sen ca 5 timmas mellanrum men nu fick han ju vid halv sex då blir det ju nästa gång halv elva, kan jag ge han en gång extra eller ska jag vänta ända till halv två så att det inte blir mer än 4 gånger per dygn. Men då lär han vara riktigt dåsig å ledsen undr den tiden.

• Nilla74

Du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen och höra. Jag hade samma bekymmer igår med att timmarna inte räckte till men sen behövde jag inte ge ändå för min lillkille somnade från febern så det gick liksom några timmar till så att vi kom in på 'nästa' dygn. Jag tycker de säger olika om det där med hur mycket man får ge.

• Turnit

Man fryser när man har feber, svettas när febern går ner. Krya på din son! Lycka till

• Bromölla

okej! Tack så mycket för svaren. Tycker såå synd om min lilla killem han gnäller hela tiden, det låter som om han tycker det är jättejobbigt hela tiden. jag bär på han hela tiden men han verka ändå tycka allt är obbigt, jädrans feber, fy ja! Hoppas det blir bättre snart.

• Nitsirk

Du behöver inte vara rädd barn som är små är extremt tåliga vad det gäller hög feber strax över 40 grader då skall du verlkigen börja undra eller om det är hög feber långvarigt. Gör som dom andra tipsat dig om svalka han med en kall handduk mm. Försök att inte ge så mkt alvedon då barn lätt blir resestenta mot preparat.
    Tänk på att det kan vara tidigt tandgnissel oxå............
    Lycka till

• Flygaren

Du behöver inte stressa upp dig låter det som. Verkar inte som om din son har så hög feber. Barn har i regel högre temp än vuxna när de har feber, vilket gör att man inte kan jämföra med oss riktigt. Fortsätt du med Panodil/Alvedon suppar så ska du se att det ger med sig snart. Lycka till!

Svar på tråden 38,6 grader i feber på en 4,5 månaders bebis HJÄÄLP!