• MrsNo

Hjälp mig! Vad tänka på vid köp av cykelvagn/cykelkärra?

Vad ska man tänka på vid inköp av cykelkärra för barn?
    Antar att det finns olika sorters smidiga påkopplingar osv.

• Svar på tråden Hjälp mig! Vad tänka på vid köp av cykelvagn/cykelkärra?
  • Nalle Puh73

Prio 1 för oss när vi köpte våran var att kolla maxvikten. Kändes viktigt att den var så hög som möjligt då vi har två barn och 35 kg som det är på dom flesta passeras ganska fort om dom båda åker eller om den äldre åker och man lastar ex matkassar i lastrummet bak.
    Vi hittade en som har maxvikt 45 kg och den funkar nåt år till. Iof cyklar den äldsta ofta men ska vi längre svängar så är det bar att kunna lasta båda då han inte orkar annars.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Sarita

Vis av skadan säger jag... om du köper den begagnad - se till att de skickar med själva fästet till cykeln. Det har visat sig att man skulle kunna misstänka att vagnen är stöldgods om man får en cykelkärra men inget fäste....  

• Kajak
    Sarita skrev 2010-01-17 22:53:47 följande:
    Vis av skadan säger jag... om du köper den begagnad - se till att de skickar med själva fästet till cykeln. Det har visat sig att man skulle kunna misstänka att vagnen är stöldgods om man får en cykelkärra men inget fäste....  
    Det spelar ingen roll.
    Man kan köpa nya på Biltema.
    Som vi gjorde när vi tappade bort våran.

Men samtididgt är det smart att ha två st fäste så 2 vuxna kan turas om att dra vagnen istället för att byta cykeln så räcker det med att flytta över vagnen till andra cykeln.
    Det gjorde vi ofta när vi ska cykla hema dag, typ ca 4 mil.
  • Kina79

Att kärran är lätt. Det blir tungt nog med ett eller två barn i utan att själva kärran behöver väga så mkt

• MrsNo
    Kina79 skrev 2010-01-18 15:24:31 följande:
    Att kärran är lätt. Det blir tungt nog med ett eller två barn i utan att själva kärran behöver väga så mkt
    Hur mkt är en ok vikt då?
  • Sarita
    Kajak skrev 2010-01-18 15:21:37 följande:
    Det spelar ingen roll. Man kan köpa nya på Biltema. Som vi gjorde när vi tappade bort våran. Men samtididgt är det smart att ha två st fäste så 2 vuxna kan turas om att dra vagnen istället för att byta cykeln så räcker det med att flytta över vagnen till andra cykeln. Det gjorde vi ofta när vi ska cykla hema dag, typ ca 4 mil.
    Jo, men det gör det inte roligare att misstänka att man köpt stöldgods!!
  • JWM

att det är snabbfäste till kärran så det går enkelt att få dit o dän

• Dr Mupp

Maxvikten, takhöjden och att snabbfästet är smidigt.

Vi har julas kärra www.jula.se/cykelkarra-for-barn-126487 som jag tycker är bra, men den är på gränsen till att bli lite låg i taket när man har en 4,5 åring med hjälm i kärran.

Till våren ska vi köpa en till kärra och den här gången blir det en som går att använda som barnvagn också.

• L i n d a 78

Vill också gärna ha råd för köp av cykelkärra. Vi har tittat på Trollkärran som verkar väldigt prisvärd. Men är det någon som vet vad det är för skillnad på den och tex Nordic Cab eller Chariot och om det är värt att lägga så mycket pengar.

• Notariatet

Hur hög är Julas och hur är den hos Biltema med höjd etc?

Det måste väl vara större risk att cykeln brakar, växeln etc. om man ska dra 50 kg?

Svar på tråden Hjälp mig! Vad tänka på vid köp av cykelvagn/cykelkärra?