• FinastE2010

Ta bort ytliga blodkärl på lår? Tacksam för svar!!

Jag hade tidigare yliga blodkärl på lår men det var mest att de lyste igenom en del, nu under graviditeten så ser blodkärlen som är grön-blåa mer "uppsvällda" ut, inte så tunna alltså och liksom "sticker ut" så huden blir ojämn..

Jag tror inte det äråderbråck eller är det, det?

Men det är ju bra synligt och grenar sig på låret, lyser igeom mycket mer som gröna ådror typ ser ut liknande som det gör på t.ex. armar när man tränat? Svårt att förklara..

Kan man ta bort det på något sätt? Vet det finns laser, operationer sprutor etc. men vilken teknik gäller på sånna kärl? Är det sprutbehandling då? Jag vägrar se ut såhär sen, ser ju inte klokt ut..

Är diabetiker typ 1 sen 11 år tillbaka, tror ni man kan få en sådan behandling betald just pga min diabetes och att den strulat under många år? För sånt kan ju göra att även kärlen förändras. Eller kommer det bara ses som kosmetiskt eftersom jag inte har några problem av det? Inte ont eller så..

Vore tacksam för svar och lite hjälp!

• Svar på tråden Ta bort ytliga blodkärl på lår? Tacksam för svar!!
  • Pape

Jag ska ocksa kolla upp nu vart jag ska ga for att fixa det sedan efter att lillen kommit. Det jag har later som det du har och jag provade det dar med sprutan efter att jag fatt min dotter. Men jag ar livradd for sprutor sa jag kom aldrig tillbaka igen =) sa jag kan inte direkt beratta om det hjalpte nagot eller inte. For det kravs ju ett visst antal behandlingar. Nu lutar det mer at Laser iaf.

• FinastE2010

Okej, ja fan jag vägrar ha kvar det! Så det är bland de första jag tänkte göra när man har orken tillbaka igen. För min del får de sticka mig hur mkt de vill bara de får bort det. :) Efter 11 år med sprutor är jag rätt van ändå. :)

Undrar om man kan gå på konsultation redan nu i slutet av graviditeten? För att få veta vad som behöver göras och hur mycket det går på. Tänker inte se ut sådär i sommar iaf!

• Pape

Det kan du sakert gora redan nu(konsultation altsa). Ja satt igang sa snart du kan for efter sprutan sa far man varldens blamarke som tar ca 1 vecka, eller mer, att forsvinna. Eftersom jag bara gick en gang sa vet jag inte hur ofta man ska ga dit. Sa det kan ju te ett tag innan man ser resutat och man kan visa sina lar overhuvudtaget, med tanke pa stora blamarken.

Lycka till!{#lang_emotions_smile}
  • paloma84

Samma här...

Och detta känns INTE kul, ytligt visst... Men såhär tänker jag inte gå runt.
    Har inga tecken på en tidigare grviditet, kroppen är lika slim som vanligt, inga bristningar, inget...

Men nu när jag blivit gravid igen, så kliade det på benet.. "Vad fan är det här?" tänkte jag bara. Det kändes ju ojämt när jag kliade.

Jo, åderbråck är det ju....?
    Blodådern liksom buktar ut på insidan av låret.

Och det är ju inte bara ett ytligt blodkärl som lyser igenom hyn, utan ådern buktar ju ut.
    Och det måste ju vara åderbråck?

• natha01

Det finns en kräm på apoteket som heter något med hydro.. den är jätte bra! Gör att blånaderna inte syns lika mycket.  

• FinastE2010
    natha01 skrev 2010-01-19 11:20:45 följande:
    Det finns en kräm på apoteket som heter något med hydro.. den är jätte bra! Gör att blånaderna inte syns lika mycket.  
    Okej, menar du blånader då från stickstället när man tar bort kärlen eller från själva ådrorna? Kan väl inte hjälpa mot ådrorna direkt? Jag menar lyser ju igenom huden tydligt går ju knappt att dölja med smink ens..
  • Jeiden5

hej hej

Jag har också fått åderbråck, om det nu är det du har. Jag fick en liten på vänster insida av låret med barn nr 2 och nu har det bara eskalerat med trean ..:-O

Jag kommer definitivt att ta bort alltihop, med laser eller sprutor eller operation. Vad som än funkar
    Skickar en länk till en bra klinik, vad jag har hört, som jag har tagit kontakt med innan graviditet.
    Jag kommer också att se till att ta bort allt till sommaren efter barnet är fött för det är ju inte klokt att man ska se ut så här med sina unga friska ben!

http://www.scandinavianvc.se/?gclid=CNPA3fL4sp8CFQu7ZwodJETbRw

Som jag förstod det är det först konsultation med ultraljud där dom ska titta om det är åderbråck, var den börjar, och sen då besluta vilket alternativ som är bäst.
    I mitt fall blir det nog operation då jag vill ha ett bra och bestående resultat.
    Kram och lycka till !!

• Jeiden5

just det: köp stödstrumpor NU !! Hjälper verkligen att hålla bråcken i shack!!

Svar på tråden Ta bort ytliga blodkärl på lår? Tacksam för svar!!