• Vonkan84

smärtsam utdrivningsreflex

Varför är udrivningsreflexen så smärtsam?

Fick andra barnet nu för snart 6 veckor sen och jag "helammar", amningen fungerar jättebra! dottern går fint upp i vikt och verkar mkt nöjd. Men så är det så att utdrivningsreflexen har blivit fruktansvärt smärtsam och har varit så här sen snart 2 veckor tillbaka, när utdrivningsreflexen kommer så känns som om hela bröstet ska sprängas och nålar försöker pressa sig igenom bröstvårtan vilken är en hemsk känsla, varför är det så här och hur länge ska detta hålla på?!

Snälla hjälp mig någon?

Älskar min familj!!!!!!!!
  • Svar på tråden smärtsam utdrivningsreflex
  • Bambusa

de kommer jag ihåg att jag hade ett tag med, de gick över men ja kommer inte ihåg hur länge de höll på... var värst när de var riktigt fullt i brösten kommer ja ihåg...  lycka till !

• Vonkan84

Tack för ditt svar! Någon mer där ute?

Älskar min familj!!!!!!!!
  • Miu

Kan det inte vara svamp?

Jag helammar också våran snart 2 månaders tjej. Och jag tycker att det är obehagligt, men absolut inte ont.
  • Bambusa

borde de inte göra ont hela tiden då? bäst är nog att prata med en amningsmotagning, bvc har ofta inte  en susning om amning..

• Smulan1979

Tyckte också att utdriingreflexen gjorde sjukt ont den första tiden. Fast inte de allra första veckorna då kändes den inte alls. Kommer inte ihåg när det minskade, hon är 4 mån o nu upplever jag det inte som jobbigt iaf (2:a barnet).

• Jordgubbsmuffins

Kan vara svamp även om det inte gör ont mer än vid utdrivningen.
    Så hade/har jag..
    Har haft tjorv i snart 11 veckor av snart 13. (Han blir 13 veckor imorgon).
    Först hade han lite torsk i munnen som inte ens jag kunde se. Och så hade han dåligt tag och då fick jag sår, svamp i såren och sen fick jag stafylokocker i såren. Efter många veckors behandling blev det äntligen bra och jag fick sluta med mycostatinet också (mot svamp) MEN nu kom det tillbaka!
    Har en tråd som heter "Torsk/svamp och ont som.."

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • korvmamman

Jag hade sjukt ont av utdrivningsreflexen, så ont att jag gav upp när dottern var 2 veckor... Sen delammade jag i 3 månader till. Det blev bättre efter 2 veckor efter att jag slutade helamma ungefär.

Det som funkade för mig var att pumpa innan dottern ville äta.
    Så hon skrek, jag pumpade och fick igång utdrivningen, vilket tog 30 sekunder, gjorde ont men inte alls osm när hon sög... sen fick hon äta.  Sen gjorde det lite ont när hon sög oxå, men inte alls i närheten av det superonda jag hade innan...

Så testa pumpen! Eller kanske att handpumpa innan.. det var ett tips jag fick från amningshjälpen.  smeka brösten, ha dom varma och handpumpa lite innan...

• Jordgubbsmuffins

Om man har problem med utdrivningen kan bvc skriva ut syntocinon. Det är en nässpray som gör att det kommer igång på en gång.
    Jag fick utskrivet sån men hämtade aldrig ut det pga att det inte var själva utdrivningen jag hade svårt med.
    Nu är min grabb snart 4½ månad och jag har helt slutat amma.

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • johandra

Jag tippar på svamp!

Så där har jag haft båda gångerna och det har visat sig vara svamp...pga torsk hos barnen...

Köp kolsyrat vatten med bikarbonat i(viktigt) om du inte har bikarbonat hemma,då kan du googla på recept..sen badar du barnets tunga med detta samt dina bröstvårtor...OFTA! och se om det släpper..lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
Svar på tråden smärtsam utdrivningsreflex