• Anonym (Giftassugen)

Varför äktenskapsförord?

Min sambo och jag ska gifta oss i sommar. Väldigt spännande!

Han är något äldre och har arbetat hos sin far i många år med bra lön och har därför mycket mer pengar än jag. Vi har varit tillsammans i snart sju år och har för ett par år sedan flyttat in i en bostadsrätt tillsammans (han betalade och står som ägare) och renoverat och köpt bohag (han har betalat allt). Han är även den som har betalt alla driftkostnader, räkningar, mat, etc.

Jag däremot har inga tillgångar och har jobbat ett par år efter gymnasiet samt bott utomlands ett par år (då han behövde bo utomlands för jobbets skull), men idag är jag student på universitetet sedan ett par år. Jag har tagit studielån, och använder pengarna till mina personliga utgifter (kläder, middagar, studentlitteratur, egna räkningar, m.m).
    I framtiden kan jag förvänta mig ta del av arv (1/3) från föräldrars dödsbo som innefattar villa, bil, sommarstuga och vissa likvida tillgångar. Inga stora pengar, min del skulle uppskattningsvis bli ett par miljoner.

Han kommer att ärva sina föräldrar, en mor vars tillgångar är villa och sommarstuga (1/3) samt sin far som har flera företag, villa, sommarstuga, bilar, m.m. Detta värdet ligger på tiotals miljoner i dagens värde.

I framtiden kommer jag att studera klart och förhoppningsvis få ett välbetalt arbete. Han kommer att fortsätta att jobba med sina företag. I framtidsplanerna ligger även ett par graviditeter, mammaledighet, etc.

Nu till min egentliga fråga; Jag har alltid varit inställd på att skaffa ett äktenskapsförord, både för att skydda hans tillgångar (då jag inte vill framstå som en blodsugare vid en eventuell skilsmässa) men också för att rätt ska vara rätt. Även han vill detta. Men - då vi idag (och vid giftemålet) inte har så stora tillgångar, utan dessa tillgångar kommer att ärvas i framtiden- kan man inte istället be ens föräldrar att testamentera bort min respektive hans arv som enskild egendom?

Vilken nytta gör ett äktenskapsförord för oss?

Fotnot: Ja- vi kommer att kontakta advokat. Nej- jag ser inte Familjeliv som en direkt tillförlitlig källa. Men - jag vet att det finns mycket kunskap här som kan skänka lite ljus på denna fråga.

Så snälla - hjälp mig/oss gärna!

• Svar på tråden Varför äktenskapsförord?
  • AnnaT

Min svärmor har ganska mycket pengar som min man antagligen kommer att ärva, idag har vi inga förmögenhetar någon av oss men när vi gifte oss för två år sedan så ville min svärmor att jag skulle skriva på just för att han antaligen kommer att ärva pengar av henne och att det ska vara han pengar om vi skiljer oss.

• Anatha

Era anhöriga ska testamentera till er som enskild egendom så blir det ert och inte äktenskapets så att säga. En jurist löser dessa saker rätt snabbt det är vanligt att man gör så.

• Anonym (hmm)

Kanske kan ni skriva ett äktenskapsförord som innefattar ägodelar innan giftemål och farmtida arv?

• Anonym (Kalla)

Ja, era föräldrar/släktingar kan välja att testamentera bort arv som enskild egendom. Såhär står det i ÄktB 7:2 om enskild egendom:
    "2 § Enskild egendom är
    1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,
    2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
    3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,
    4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,
    5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
    6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.
    "

• Anonym

Tänk lite extra på er gemensamma bostad!
    Om den har anskaffats för att ni ska bo där tillsammans så är den gemensam egendom oavsett vems namn som står på pappret.

När ni har gift er spelar det mindre roll vem som har högre eller lägre inkomst. Man ska bidra var och en på sitt sätt till det gemensamma. Särskilt viktigt när ni har skaffat barn och om det skulle blir skilsmässa. Även den som har bidragit minst ekonomiskt kan få rätt till bostaden om han/hon är den som bäst behöver den.

• Krake

Visst kan era föräldrar testamentera det om enskild egendom, men jag skulle inte lita bara på det, utan själv se om mitt hus. Tänk om föräldrarna glömmer, eller skjuter upp... Eller om en okänd faster i Amerika dör.

• Agnowall
    Hej! Jag tror precis som ni att det är viktigt med ett äktenskapsförord, på det sättet slipper man tänka på pengar och kan bara tänka på kärleken! =) Även om föräldrar testamenterar på ett visst sätt har ni ju egna saker som ni kanske inte vill ska delas på om det inte skulle gå som tänkt.
    Jag har själv letat efter info om äktenskapsförord eftersom det är så dyrt med jurister som fixar det. Hittade en sida där man kan göra ett äktenskapsförord själv genom att svara på lite frågor, det va rätt billigt också 500 kronor kostade det. Fick avtalet på datorn sen. Supersmidigt!! Jag rekommenderar verkligen denna sida, jag förstod vad som stog där till skillnad från hur det brukar vara med juridik.

Lycka till! =)

• Anonym

Agnowall: Och det är du som ligger bakom avtal24, eller? Jag har läst tre trådar nu och du har tipsat om den här sidan i alla trådar. Med exakt likadana inlägg. Det luktar smygreklam lång väg!!

Jag skulle INTE betala 500 kr för ett avtal som sen kanske inte är juridiskt riktigt. Bättre då att betala 1500:- och få det ordentligt gjort.

Svar på tråden Varför äktenskapsförord?