Varför äktenskapsförord?
Min sambo och jag ska gifta oss i sommar. Väldigt spännande!
Han är något äldre och har arbetat hos sin far i många år med bra lön och har därför mycket mer pengar än jag. Vi har varit tillsammans i snart sju år och har för ett par år sedan flyttat in i en bostadsrätt tillsammans (han betalade och står som ägare) och renoverat och köpt bohag (han har betalat allt). Han är även den som har betalt alla driftkostnader, räkningar, mat, etc.
Jag däremot har inga tillgångar och har jobbat ett par år efter gymnasiet samt bott utomlands ett par år (då han behövde bo utomlands för jobbets skull), men idag är jag student på universitetet sedan ett par år. Jag har tagit studielån, och använder pengarna till mina personliga utgifter (kläder, middagar, studentlitteratur, egna räkningar, m.m).
I framtiden kan jag förvänta mig ta del av arv (1/3) från föräldrars dödsbo som innefattar villa, bil, sommarstuga och vissa likvida tillgångar. Inga stora pengar, min del skulle uppskattningsvis bli ett par miljoner.
Han kommer att ärva sina föräldrar, en mor vars tillgångar är villa och sommarstuga (1/3) samt sin far som har flera företag, villa, sommarstuga, bilar, m.m. Detta värdet ligger på tiotals miljoner i dagens värde.
I framtiden kommer jag att studera klart och förhoppningsvis få ett välbetalt arbete. Han kommer att fortsätta att jobba med sina företag. I framtidsplanerna ligger även ett par graviditeter, mammaledighet, etc.
Nu till min egentliga fråga; Jag har alltid varit inställd på att skaffa ett äktenskapsförord, både för att skydda hans tillgångar (då jag inte vill framstå som en blodsugare vid en eventuell skilsmässa) men också för att rätt ska vara rätt. Även han vill detta. Men - då vi idag (och vid giftemålet) inte har så stora tillgångar, utan dessa tillgångar kommer att ärvas i framtiden- kan man inte istället be ens föräldrar att testamentera bort min respektive hans arv som enskild egendom?
Vilken nytta gör ett äktenskapsförord för oss?
Fotnot: Ja- vi kommer att kontakta advokat. Nej- jag ser inte Familjeliv som en direkt tillförlitlig källa. Men - jag vet att det finns mycket kunskap här som kan skänka lite ljus på denna fråga.
Så snälla - hjälp mig/oss gärna!