• WaitingInVain

Orolig mage och molvärk.. på G?

Är i v 37+5.

Har haft sammandragningar (ej smärtsamma, i övre delen av livmodern) sedan v 18 ungefär.I v 33 ändrade de karaktär och flyttade sig neråt, som molande mensvärk. I v 36 fixerade sig bebisen. Sedan dess har jag haft återkommande molvärk (typisk mensvärk) flera gånger per dag. Mängden och smärtfrekvensen har sakta ökat. Igår hade jag molande värk som ökade och minskade i styrka (men inte upphörde helt) under hela kvällen. Har vaknat flera gånger inatt och haft ont också. Dock gör det inte särksilt ont, som kraftig mensvärk (jag brukar ha extremt svår mensvärk, så det blir ju relativt....). Sista tre dygnen har magen varit orolig, lös med mycket gaser. Tycker också att mina flytningar ökat i omfattning , men blivit rinnigare och luktat lite annorlunda sista dygnet, men jag tycker inte det verkar som att vattnet eller slemproppen gått. Vad tror ni, kan det ändå vara dags?

Ni som haft liknande symptom, hur länge har ni gått med dem tills det var dags?

• Svar på tråden Orolig mage och molvärk.. på G?
  • Skogsrå

Jag hade sådär - rejäl mensvärk, konstig mage och flytningar som jag nästan trodde var fostervatten - flera dagar i rad för en dryg vecka sedan. Då trodde jag också att det var på gång (vecka 36). Men sen försvann det, och någon förlossning har det inte blivit än i alla fall.

• alexma

Exakt så var det när min förlossning gick igång. Hade inte speciellt ont vid sjutiden på morgonen och sedan var han född tjugo i elva :)

• WaitingInVain

Tack för svar. Självklart blir man lite nyfiken på hur andra har det

Alexma, hur länge hade du så? KOm det plötsligt, eller började det ganska plötsligt? Var det i samband med BF, eller tidigare/senare?

Skogsrå - tack för svaret. Kan din bebbe ha fixerat sig eller så i den vevan, kanske? Värken blev för min del helt klart värre i samband med fixeringen. Efter det har smärtorna varit betydligt mer tilltagande och går ner i ryggen och benen. Blir också illamående precis under pågående värk och detta avtar sedan när värken ebbar ut. de håller i sig ca 45 sekunder varje gång, men är glesa och oregelbundna än så länge...

• Southern Belle

Det är ganska vanligt att man blir dålig i magen innan förlossningen. Hur länge det varar är lite individuellt. För vissa håller det i sig i ett par veckor och för andra kommer bebisen samma dag.

När man kommer in i ett aktivt förlossningsarbete är sammandragningarna 60-90 minuter långa och kommer allt mer regelbundet. Förvärkar är ofta oregelbundna och antingen kortare eller längre än vid det aktiva värkarbetet.

Med andra ord, den bebis kan komma imorgon, nästa vecka eller om en månad.. Det är omöjligt att gissa om det är på gång eller inte...

Lycka till!

• alexma

Att jag var lös i magen började kvällen innan, lite. Lite ont i magen på morgonen men inga klara värkar. Åkte in ändå för att kolla läget och det var tur.
    Egentligen är det ganska naturligt att man springer på toa och "tömmer" före man föder.
    Din orolighet i kroppen kan vara ett tecken på att det är något på gång. Jag tror att kroppen förberder sig före man själv är medveten att det är något på gång.
    Är det första barnet, ts?

• alexma
    Southern Belle skrev 2010-01-18 09:58:41 följande:
    Det är ganska vanligt att man blir dålig i magen innan förlossningen. Hur länge det varar är lite individuellt. För vissa håller det i sig i ett par veckor och för andra kommer bebisen samma dag. När man kommer in i ett aktivt förlossningsarbete är sammandragningarna 60-90 minuter långa och kommer allt mer regelbundet. Förvärkar är ofta oregelbundna och antingen kortare eller längre än vid det aktiva värkarbetet. Med andra ord, den bebis kan komma imorgon, nästa vecka eller om en månad.. Det är omöjligt att gissa om det är på gång eller inte...Lycka till!
    60-90 minuter långa värkar... Det var inte illa! ;)
  • Southern Belle
    alexma skrev 2010-01-18 10:09:35 följande:
    60-90 minuter långa värkar... Det var inte illa! ;)
    Jösses....!! Det hade inte varit så trevligt..... Ber om ursäkt, 60-90 sekunder ska det givetvis stå!
  • WaitingInVain
    Southern Belle skrev 2010-01-18 10:11:34 följande:
    Jösses....!! Det hade inte varit så trevligt..... Ber om ursäkt, 60-90 sekunder ska det givetvis stå!
  • WaitingInVain
    Southern Belle skrev 2010-01-18 09:58:41 följande:
    Det är ganska vanligt att man blir dålig i magen innan förlossningen. Hur länge det varar är lite individuellt. För vissa håller det i sig i ett par veckor och för andra kommer bebisen samma dag. När man kommer in i ett aktivt förlossningsarbete är sammandragningarna 60-90 minuter långa och kommer allt mer regelbundet. Förvärkar är ofta oregelbundna och antingen kortare eller längre än vid det aktiva värkarbetet. Med andra ord, den bebis kan komma imorgon, nästa vecka eller om en månad.. Det är omöjligt att gissa om det är på gång eller inte...Lycka till!
    Tack för svaret! Det är ju egentligen två veckor kvar till BF, men ska det fortsätta och vara såhär, är det tveksamt om jag står ut.. Värst är nog all gasbildning som också blir - inatt hade jag så ont av kombinationen gaser+värkar att jag trodde jag skulle dö.. Menmen - det väl bara att fortsätta vänta och se hur detta slutar!
  • WaitingInVain
    alexma skrev 2010-01-18 10:08:32 följande:
    Att jag var lös i magen började kvällen innan, lite. Lite ont i magen på morgonen men inga klara värkar. Åkte in ändå för att kolla läget och det var tur.Egentligen är det ganska naturligt att man springer på toa och "tömmer" före man föder.Din orolighet i kroppen kan vara ett tecken på att det är något på gång. Jag tror att kroppen förberder sig före man själv är medveten att det är något på gång. Är det första barnet, ts?
    Ja, det är första barnet. Är själv adopterad också, så jag har inget att relatera till (även om jag vet att det kan skilja sig mellan mor och dotter, men även mellan egna graviditeter...). Skulle egentligen jobbat denna vecka också, men jag misstänker att jag nog ska se till att vara hemma istället. Om inte annat är det jobbigt att vara på jobbet med värkar och magsmärtor pga gaserna..

Magen fortsätter att vara i uppror denna morgon, så jag tror det är ett tecken på att ngt är på G och inte bara vanlig 'risig mage'. Återstår som sagt att se hur länge det håller i sig, dock..
  • alexma

Jag har fått mina barn för tidigt men fullgångna. Om det är två veckor kvar bara så är de ju färdiga..
    Dra ett inlägg när bebeisen har kommit. Jag skulle tro att det inte dröjer särskilt länge.
    Det var en läkare som sa att det är  naturligt att magen tömmer sig inför förlossning....

• lika77

Hej tjejer!

Då tror jag minsann att min bebis gjort tvär-halt i magen och inte tänker komma ut alls Jag är blivit super HÅRD i magen i motsats till er den senaste veckan så om lös avföring är tecken på förlossning, är i så fall hård tecken på att han tänker stanna?!

13 dagar till BF och jag hoppas, hoppas, hoppas att han inte drar över alltför länge! Själv tycker jag det är svårt att känna efter om det är på G eller inte. Har ju ingen aning om hur det kommer att kännas och det är SÅ spännande tycker jag Ser fram emot att det sätter igång med skräckblandad förtjusning!

• WaitingInVain
    lika77 skrev 2010-01-18 14:08:43 följande:
    Hej tjejer!Då tror jag minsann att min bebis gjort tvär-halt i magen och inte tänker komma ut alls Jag är blivit super HÅRD i magen i motsats till er den senaste veckan så om lös avföring är tecken på förlossning, är i så fall hård tecken på att han tänker stanna?! 13 dagar till BF och jag hoppas, hoppas, hoppas att han inte drar över alltför länge! Själv tycker jag det är svårt att känna efter om det är på G eller inte. Har ju ingen aning om hur det kommer att kännas och det är SÅ spännande tycker jag Ser fram emot att det sätter igång med skräckblandad förtjusning!
    Usch, stackars dig! Hård i magen när det redan är så trångt måste nästan vara snäppet värre! :-P Har foglossningar som smärtar i svanskotan ngt grönjävligt och gaserna trycker naturligtvis på och gör ont, men att vara hård i magen är faktiskt ännu värre... Ät mycket katrinplommon och päron (om du inte redan gör det)! Hoppas din bebbe vill titta ut snart!
  • WaitingInVain

Min BM ringde precis upp mig. Har fått en akuttid imorgon bitti för nytt blodtryck, då jag haft ett ökande sådant sista veckorna. Hon tyckte det lät som att förlossningen var på G, men påpekade också - liksom ni andra - att det är omöjligt att säga hur lång tid det kommer ta samt att det kan vara 'falsk alarm'. Har haft flera kraftiga värkar under morgonen och vid lunch kom det som starka hugg neråt. Gjorde så ont att jag höll på att tuppa av. Konsekvensen blev att jag packade ihop mitt skrivbord på jobbet, sade hej till kollegorna och åkte hem.. Ingen vattenavgång ännu, dock och inte heller några slemproppar...

• lika77
    WaitingInVain skrev 2010-01-18 14:13:43 följande:
    Usch, stackars dig! Hård i magen när det redan är så trångt måste nästan vara snäppet värre! :-P Har foglossningar som smärtar i svanskotan ngt grönjävligt och gaserna trycker naturligtvis på och gör ont, men att vara hård i magen är faktiskt ännu värre... Ät mycket katrinplommon och päron (om du inte redan gör det)! Hoppas din bebbe vill titta ut snart!
    Hård mage och hemmorojderna kom som ett brev på posten... Hoppas de försvinner efter förlossningen så kan jag stå ut de veckor som är kvar Päron trodde jag bidrog till att stoppa upp magen så de har jag hållt mig ifrån. Men det kanske är fel? Däremot äter jag liksom pensionärerna 1 msk hela linfrön till filen på morgonen för att sätta igång magen Enligt min BM har gravida och pensionärer många likartade besvär

Även jag har problem med rygg och underliv så jag tycker att det börjar bli dags nu! Men den som väntar på något gott... Jag har försökt tala om för bebisen att det hade passat oss väldigt bra om han hade velat komma ut som nu i fredags den 15e, men ack nej. Han har redan visat vem som bestämmer
  • WaitingInVain
    lika77 skrev 2010-01-18 14:32:40 följande:
    Hård mage och hemmorojderna kom som ett brev på posten... Hoppas de försvinner efter förlossningen så kan jag stå ut de veckor som är kvar Päron trodde jag bidrog till att stoppa upp magen så de har jag hållt mig ifrån. Men det kanske är fel? Däremot äter jag liksom pensionärerna 1 msk hela linfrön till filen på morgonen för att sätta igång magen Enligt min BM har gravida och pensionärer många likartade besvär Även jag har problem med rygg och underliv så jag tycker att det börjar bli dags nu! Men den som väntar på något gott... Jag har försökt tala om för bebisen att det hade passat oss väldigt bra om han hade velat komma ut som nu i fredags den 15e, men ack nej. Han har redan visat vem som bestämmer
    USchdå, stackars pensionärer Hmm.. du kanske har rätt om päron - jag har fått för mig att de är lite laxerande. Kanske bäst du håller dig ifrån dem, då. Men katrinplommon funkar kanon!

Ska hålla tummarna att din lille behagar komma ut vad det lider, ändå!
  • WaitingInVain

Var hos BM imorse, blodtryck ok och ingen bebis än. Magen har lugnat sig lite, men är fortsatt lite lös. Sambon meddelade dock att han också varit risig imagen igår vid lunch, så det kanske bara var de där dubbla portionerna med äppelpaj i söndags...

Har varit hemma idag och haft väldigt ont i rygg och mage. Känner mig typ söndertrasad i korsrygg och höfter, som om jag blivit överkörd av en ångvält. Magen molar och molar, men det har inte varit så mycket värkar, utom några under ett par timmar i eftermiddags.

Hela kvällen har det varit lugnt, men nu när bebis drar igång sitt kvällsrejs (alltid vaken såhär på kvällskvisten) gör det sjukt ont neråt/bakåt i bäckenet när den rör sig. Blir som huggande smärtor, vilka följs av sammandragning eller förvärkar (lite blandat ). Hoppas den vill titta ut snart! Börjar bli jobbigt, detta...

Svar på tråden Orolig mage och molvärk.. på G?