• Medvind22

Tips till anordning av klassfest 6 - 9 år

Jag ska ordna en klassfest för lågstadiet på vår skola, syskon och föräldrar får också komma med. Jag har aldrig ordnat något sådant tidigare. Jag vill ha tips på lekar, mat m.m Alla förslag är välkomna!!!

• Svar på tråden Tips till anordning av klassfest 6 - 9 år
  • Ann Nelly

Disco brukar ju vara poppis i den åldern och det kan ju roa föräldrar med :)
    Korv med bröd är enklast att hantera när det är många barn (stökar även till minst på golven) även om det känns lite trist kanske. Något alternativ för allergiska/vegetarianer bör förstås finnas.
    Godisregn över dansgolvet är oerhört populärt på discona här. Man har en låda med godis (pappersinslaget, ex dumle) och så kastar men ut det över golvet så ungarna får jaga.
    Nu har jag hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad det heter, limbo?!? eller nåt.
    När man håller en pinne över golvet och man ska gå under utan att nudda pinnen. Det tycker ungarna här är jättekul. De går i led runt runt och under stången. De som misslyckas åker ut och efter varje varv så sänker man stången lite. Till sist har man en vinnare.
    Man kan kasta ut ett gäng ballonger över dansgolvet och så ska alla se till att ingen ballong hamnar på golvet utan ska vara i luften hela tiden. Ett par är domare och trampar sönder de ballonger som hamnar på golvet.
    Men den absolut mest populära leken här på sonens skola är Dansstopp. Man spelar musik en stund och alla ska dansa. När musiken pausar så ska man stå helt still. Man får innan ha utsett en domare. Domaren avgör om någon rör sig och de som gör det åker ut och får vara med som domare. Man kör igång musiken igen och alla dansar och så pausar man ibland när alla ska stå helt still. Till slut blir det bara en kvar som blir vinnare. Det tycker de är superkul och kör det ofta på fritids.

• Medvind22

Tack så jätte-mycket, ja disco måste vi och dansstopp och limbo verkar kul. Tack!!! Fler tips någon??

• Lallamen

Vi hade baklänges-upp och ned vänd- hel galen-klassfest i min grabbs 2-3:a i våras. Det blev otroligt lyckat.

I inbjudan stod det att de gärna fick klä sig just bak och fram eller heltokigt och som de såg ut. Det var kalsonger på huvudet, ut och in vända kläder, en kille hade sin mammas bikinibh osv. Själv tog jag emot alla på skolgården i klädd morgonrock, skogshuggarhjälm och slalomhandskar på fötterna.
    Jag började med att tala om för alla att det var väldigt tråkigt att de kom, att de inte allas var välkomna osv och så hade jag övat in allas namn baklänges och efter att festen började fick man bara kalla varandra för sina baklängesnamn. Sedan fick de klättra in genom fönstret med hjälp av en stege.
    Där hade vi dukat för middag med upp-och-ned-vänd djuptallrik, sked och kaffekopp. Givetvis stod stolarna på borden och tallrikarna stod under bordet. Dekorerat hade vi gjort med vaser med morötter i och uppe på bordet stod en julgran med vantar och strumpor. Tårtan till efterrätt serverades givetvis upp och ner den med med grädde på kanterna men bara en vanlig botten längst upp.
    Några lekar vi körde:
    Godissnöre-leken: Alla får varsitt godissnöre och får stoppa en ände i munnen. Sedn gäller det att så fort som möjligt äta upp hela utan att använda händerna. En del är duktiga - andra ser ofantligt roliga ut.
    Gissa-vem-jag-är: Alla fick en klisterlapp där det stod ett djur på. Vi satte dem på tröjan precis under hakan så att man inte själv kunde se vad för djur man var. Sedan går man runt och frågar de övriga ja-och-nej-frågor för att kunna lista ut vilket djur man själv är. "har jag fyra ben?", "lever jag i Sverige", kan jag klättra i träd" osv.
    Gröna-grodor-stafett. En väldigt kul grej är att spotta gröna grodor (godisgrodor) Man delar upp i lag och alla får varsin groda. Första personerna spottar sin groda så långt de kan och sedn får nästa lagmedlem fortsätta att spotta sin groda från den plats där den förstas landade. Brukar vara väldigt uppskattat och funkar givetvis lika bra med geleråttor.
  • Medvind22

Oj, vilken ambitiös fest!! Säkert väldigt rolig, vad påhittig du är. 

Det där med djurnamn ska jag göra, kanske spotta grodor också. Det kommer att komma ca 40 barn. TACK!!
Svar på tråden Tips till anordning av klassfest 6 - 9 år