• Equal

Tips för bebis ben som blir blåa i bärsele

Hejsan, har en rund go knubbis bebis på 9 månader. Jag vil gärna bära henne i sjal /bärsele men det går inte, hennes ben blir helt blåa särskilt fötterna när hon får tryck på låren, och det får hon ju under låren då hon har bärsele /bärsale kanten mot låren ju.

Vad gör jag? Ska snart till Spanien o vill kunna bära henne på sandstranden eller ställen där inte vagnen fungerar!

TIPSA gärna!

• Svar på tråden Tips för bebis ben som blir blåa i bärsele
  • chokladkaffe
    Equal skrev 2010-01-18 10:05:27 följande:
    Hejsan, har en rund go knubbis bebis på 9 månader. Jag vil gärna bära henne i sjal /bärsele men det går inte, hennes ben blir helt blåa särskilt fötterna när hon får tryck på låren, och det får hon ju under låren då hon har bärsele /bärsale kanten mot låren ju. Vad gör jag? Ska snart till Spanien o vill kunna bära henne på sandstranden eller ställen där inte vagnen fungerar! TIPSA gärna!
    vilken sele har du provat?
  • Equal

Baby Björn, Mei Tai och långsjal. Den som fungerade bäst är tyvärr Baby Björn!

• Flickan och kråkan

När du bär i sjal är det viktigt att få mycket tyg under rumpan, så att inte det mesta tyget och därmed vikten hamnar ute vid "kanterna och knävecken så att säga och då "stryper" blodtillförseln. Kolla på sjalbarns forum. Där finns tips om just detta.

• Fredriks Mamma

Manduca selen kanske funkar?? Den är bredare, så stödet kommer under rumpa & lår.

• Equal

Fredriks mamma, jag har just lagt in en beställning för att testhyra en Manduca under en månad! Tack ska du ha!

• zoodiak

Var kan man testhyra sjalar ?

• Fredriks Mamma

O, kul! Jag har själv en manduca, som jag köpte av en som verkligen testat allt,.. ergo, bärsjalar m.m.
    Jag har inte använt den så jättemkt, men de få gångerna så är jag jättenöjd, och kommer använda den nu när vi får en liten i mars!!!

Den ska vara längre än ergo bl a, samt är den ergonomisk, eftersom barnet får grodposition, dvs stöd under låren, inte bara stjärten som t ex baby björn.

Hoppas du gillar den!

Vad kostar det att hyra??

• Equal

Fredriks mamma, ja jag hoppas jag blir nöjd, hört mycket bra om den!

Det kostar 149 kr i månaden, ska på semester o tänkte jag skulle testa då! =o)

• Fredriks Mamma

Det var ju inte farligt!! =)

Perfekt!

I och med höftbältet, så känns inte barnet!! underbart! Och när det blir större kan man ju använda på ryggen (har inte själv testat för jag vet inte hur jag får i och ur han).
    Det verkar smidigt att ha den som höftsele, då har man s.k. fri sikt! =))
    Kommer som sagt börja använda den igen snart! =)

Ha en härlig semester!!!

• Fredriks Mamma

Enda "nackdelen" (om man nu ser det som en nackdel, vilket jag inte gör) är att i manduca selen kan inte barnet sitta vänt ifrån dig, dvs titta på omgivningen.

• chokladkaffe
    Fredriks Mamma skrev 2010-01-18 19:06:28 följande:
    Enda "nackdelen" (om man nu ser det som en nackdel, vilket jag inte gör) är att i manduca selen kan inte barnet sitta vänt ifrån dig, dvs titta på omgivningen.
    Jag var orolig för det eftersom min son gillade att sitta framåtvänd i trikåsjalen när jag höll på vid diskbänken. Men med selen har det aldrig varit nåt problem, har en ringsjal som han kan vara med i istället. Ligger det inte i ergonomin att det inte går att kombinera framåt och bakåt....
  • paloma84
    Equal skrev 2010-01-18 10:09:06 följande:
    Baby Björn, Mei Tai och långsjal. Den som fungerade bäst är tyvärr Baby Björn!
    Varför är det ett "tyvärr" att Baby Björn fungerade bäst?
    Då köper man den väl bara, utan att tveka?
  • chokladkaffe
    paloma84 skrev 2010-01-19 07:56:27 följande:
    Varför är det ett "tyvärr" att Baby Björn fungerade bäst? Då köper man den väl bara, utan att tveka?
    Problemet med en Baby Björn är att den tyvärr inte är ergonomiskt utformad. Det blir tungt att bära länge och barnet sitter inte på ett sätt som är bra för dess kropp. Man kan inte bära några längre stunder i en sådan.
  • Fredriks Mamma
    chokladkaffe skrev 2010-01-19 07:30:50 följande:
    Jag var orolig för det eftersom min son gillade att sitta framåtvänd i trikåsjalen när jag höll på vid diskbänken. Men med selen har det aldrig varit nåt problem, har en ringsjal som han kan vara med i istället. Ligger det inte i ergonomin att det inte går att kombinera framåt och bakåt....
    Jo stämmer att det är mer ergonomiskt. Samt att det är sk grodposition; benen hänger inte fritt som i en babybjörn, utan vilar på selen under låren.
  • Equal

paloma, för att den avslastar bra sålänge bebisen inte väger ngt typ, nu är min fis en 10 kg klump o den avslastar skitkasst! Jag orkar inte bära långa stunder, o jag behöver inte köpa dne, jag har en redan =o)

• Findusfideli

Jag måste tyvärr säga att när min pojke var yngre (han är 15 mån), så upplevde jag att Manducan tryckte över låren på honom (också mycket runda och goa), men han blev inte blå eller så. Nu sitter den fint, då han blivit lite smalare. Mina kompisar upplevde inte det med sina barn dock. Jag hoppas att den sitter bra på din dotter. Min son satt bättre i becon då han var som rundast.

• paloma84
    Equal skrev 2010-01-19 15:37:38 följande:
    paloma, för att den avslastar bra sålänge bebisen inte väger ngt typ, nu är min fis en 10 kg klump o den avslastar skitkasst! Jag orkar inte bära långa stunder, o jag behöver inte köpa dne, jag har en redan =o)
    Aha.. nu är jag med :)
Svar på tråden Tips för bebis ben som blir blåa i bärsele