behöver tips på doppresent!
lite "speciell" kanske eftersom det är från gudmor, men min taskiga ekonomi just nu tillåter inget som är allt för dyrt.
alla tips mottages tacksamt!
lite "speciell" kanske eftersom det är från gudmor, men min taskiga ekonomi just nu tillåter inget som är allt för dyrt.
alla tips mottages tacksamt!
Hej
Jag skulle satsa på att ge ngt som kommer till användning och som håller. Kanske en träleksak, kanske ngt dragleksak, klosslåda el varför inte en mobil att hänga över skötbordet spjälsängen som senare kan vara dekor<tion i barnrummet.
Tips på sidor
träotto
smultronbyn.noxshop.se
barnrummet.se
Lycka till
E du pysslig?
Kanske en liten pall/"trappstege" som du kan måla o skriva tex namn o födelse- eller dopdatum på. Tänkte göra det förra gången vi skulle på dop men jag hann tyvärr inte. Billiga pallar o dyl. finns på tex IKEA.
www.kristallshopen.nu/
Dom har doppresenter från 225kr..
Vi köpte en därifrån. Jätte fina kristall grejer har dom.
Gravering ingår i priset.
min son fick en otroligt fin sångpåse från Oskar&Ellen med små mjukdjur i ; stjärna, ekorre, spindel mm och då får barnet ta upp ett djur ur påsen och då sjunger man sången som hör till. Tyckte jag var mkt fint och orginellt:)
Sen fick han sin vikt och längd i guld också (guldtior som var stoppade i handsydd skinnpåse (för vikten) och ett rör med guldtior i sytt i skinn(för längden) men det bli såklart en dyr historia:)
Dopram i silver är alltid fint, med ingraverat namn, födelsedatum, längd, vikt, sen får man sätta in ett kort på barnet.
Vi har gjort s.k. "blöjtårtor" till dop och allmän välkomstpresent. De brukar bli uppskattade och man kan styra kostnaden genom att sätta på mer eller mindre dekorationer. Googla på "diaper cake" eller "blöjtårta" så ser du lite exempel. Jag brukar ta blöjor stl. 2 eller 3 (beroende på hur gammalt barnet är såklart) och rulla ihop dem en och en och sen fästa ihop med gummiband. I mitten på det översta lagret sätter jag en nappflaska, och runt om "garnerar" jag med t.ex. ett litet gosedjur, en bitring, en haklapp och en snuttefilt. Sen knyter jag ett band runt varje våning och avslutar med att slå in i cellofan. Kostnaden brukar hamna på ca 200-250 kr, för en rätt enkelt dekorerad sak, som dock ändå ser festlig ut.
Det finns olika förpackningar där föräldrarna själva gör ett fot och handavtryck i gips. finns varianter där man även kan sätta ett dopfoto vid sidan av, dessa är inte så dyra tror jag. Finns fina figurer i gips, skyddsänglar, lyckoänglar osv från willow tree som jag tycker är fina. Jag är inte så mycket för ingraverade silversaker.
Figurerna från Willow tree kostar mellan 160- 350 kronor.
till min guddotter som nu är 6år så köpte jag en sångbok i doppresent. Det är en sån tjock med massor med traditionella sånger, både visor o barnsånger osv. Blev mycket uppskattad!! Och innanför pärmen skrev jag en kort dikt o mitt namn o lite sånt.
Jag har köpt tavlor på www.vickedesign.com . Jag köpte stjärnteckentavla till en kompis son för ett tag sedan i doppresent. Det tycker jag var en rolig idé. De har även namntavlor.
Man kan ju även köpa någon rolig leksak till barnet som han/hon uppskattar senare. Gåvagn eller liknande. På dop får man allt för många trista saker. Visst kan smycken vara roliga, men inte för många på en gång .
en personlig doptavla kanske kude passa?
bettinasdoptavlor.blogspot.com/search/label/motiv
En liten stol med namn och dopdatum på :)
tack för många fina tips!
än har jag inte köpt eller bestämt mig för nåt, har ju ett par veckor till på mig
så fortsätt gärna med fler tips
Jag har också lite samma dilemma, dåligt med pengar och så ska jag bli gudmor åt min lille brorson Linus. Min tanke är att starta ett konto där jag ska sätta in 100kr/mån tills han fyller 18... ska ner till banken imorrn och kolla upp det. Är ute i sista stund - då dopet är nu på söndag...
Hej!
Du kan köpa en gipstavla där föräldrarna kan göra fotavtryck på bebisens fot. Väldigt uppskattat!
ett par böcker ur tex mamma mu, pettson & finus, astrid lindgren
som man sedan kan ge mer av när barnet fyller år tills serien är komplett.
Vi har köpt doptavlor på www.studionele.se till två dop och blivit jätte nöjda. De har ett fantastiskt fin motiv som heter Tuff-tuff... Man kan skriva barnets namn på loket och alla andra uppgifter på första vagnen...finns både rosa och blått. De som fick tavlorna ringde och tackade extra ännu en gång efteråt och sa att det var bästa presenten. Alla behöver ju något på barnrumsväggarna + att tavlorna är bra att spara som minne också.
Kolla in på www.amuletten.net
Där finns massa fina änglar och tavlor som kan vara ett fint minne att ge bort.
Spana in träfigurerna som kallas Willowtree, de är jättefina och inte så dyra