• lillamye

vad för skillnad på köra upp privat och på körskola?

ska ta B körkort och undrar skillnaden försökt att googla men finner ej svar.

• Svar på tråden vad för skillnad på köra upp privat och på körskola?
  • Birgitta2

Det är lite dyrare eftersom du måste hyra vägverkets bil (om du inte har egen eller lånad privat bil med dubbelkommando). 1100 kostar uppkörningen privat och ca 600 med körskolans bilar.

• lillamye
    Birgitta2 skrev 2010-01-18 11:11:17 följande:
    Det är lite dyrare eftersom du måste hyra vägverkets bil (om du inte har egen eller lånad privat bil med dubbelkommando). 1100 kostar uppkörningen privat och ca 600 med körskolans bilar.
    ok så om man kör upp privat måste jag ha egen bil, sjukt att det skulle bli dyrare,
  • Birgitta2
    lillamye skrev 2010-01-18 11:14:54 följande:
    ok så om man kör upp privat måste jag ha egen bil, sjukt att det skulle bli dyrare,
    Men har du dubbelkommando på egen bil?
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2010-01-18 11:17:51 följande:
    Men har du dubbelkommando på egen bil?
    Vad jag menade var att om du kör upp privat, får du i alla fall inte använda egen bil om de inte har dubbelkommande, och därför måste du låna vägverkets bil vilket gör det dyrare. Beställer du tid via körskola så blir det billigare.
  • carola1977

Det sägs ju att det ska vara svårare att klara sig om man kör upp som privatist men jag kuggade när jag körde upp första gången via bilskola och körde sedan upp privat och klarade utan problem.
    Vad är det annars för skillnader du undrar över?

• Syrran83
    Birgitta2 skrev 2010-01-18 11:11:17 följande:
    700:- kostar provet oavsett vilken bil man tar. 400:- tar vägverket om man ska låna deras bil. Trafikskolorna tar ju hyra för sina bilar åxå, men den summan varierar ju.
    Vet att det finns skolor som har paketpriser att man får låna deras bil på körprovet och då kanske får en lektion på köpet. värt att kolla upp vad som lönar sig bäst!
  • Tiiiina

Hej

Har du uppkörningen genom körskolan så får du ha din trafiklärare med dig under provet och det kanske är en lättnad. En trafikskola vet vad vägverket har för krav på körningen.

Svar på tråden vad för skillnad på köra upp privat och på körskola?