• matyukhina

Röda prickar på magen, ryggen och pannan

Vi upptäckte röda prickar på dotterns (17 mån) rygg och mage igår. Först var det bara små röda prickar, senare på kvällen blev det värre på ryggen, dom blev tätare och ser mer ut som irritation och eksem och började synas på pannan också. Idag finns det massa prickar på magen och mycket på ryggen och pannan. Vad kan det vara?? Hon kliar inte på dom och mår allmänt bra, sover dock dåligt på nätterna sedan dom kom..

tacksam för all hjälp!!!

• Svar på tråden Röda prickar på magen, ryggen och pannan
  • hejsanhoppsan

Min 21 månaders kille fick prickar på bröstet. Tänkte först på vattkoppor men smorde dom med lotion. Det gick bort så jag tror det är för den extrema kylan som är nu, att dom blir torra i huden.
    Lycka till! {#lang_emotions_smile}

• Bianca715

Har hon haft feber? Min dotter hade feber några dagar sen blev hon helt röd prickig.
    Dom kallar det för tredagars feber. Hon hade prickar över hela kroppen, fast inte benen.

• sjuttiofyran

Tror också det är tredagarsfeber, det kan man få även om febern inte är så hög. En jättevanlig sjukdom i den åldern.

• UpptagetNick

Min son har 2 röda "såriga" prickar i ansiktet, en på ögonlocket och en på hakan.... tänkte först också vattkoppor, men det brukar ju komma på bålen även om det nu bara skulle komma ett fåtal prickar.
    Samma här att han mår bra för övrigt men har sovit väldigt dåligt sen dom dök upp!
    Kanske är den berömda tredagarsfebern här också, har jag inte ens tänkt på.

• Champagne77

TS: hur gick det? Försvann prickarna? Kom ni fram till vad det var?

Min son har också fått prickar/utslag över rygg, mage, bakom öronen och pannan. Han hade feber förra veckan, men ingen hög feber. Denna vecka har vi inte kollat tempen, då han inte verkar ha haft någon feber. Kan det ha varit tredagarsfeber ändå?

• Anne69

Typiskt för en virussjukdom hos små barn är tex dessa prickar som börjar på magen o sen sprider sig. Efter tre dagar brukar de vara borta o ofta har barnen inga andra symtom. Men hög feber är ju vanligt vid tredagarsfeber, så det borde ni nog ha märkt (öven om barnen då inte är feberdåsiga utan lika pigga som vanligt).

• Champagne77
    Anne69 skrev 2010-03-07 16:16:57 följande:
    Typiskt för en virussjukdom hos små barn är tex dessa prickar som börjar på magen o sen sprider sig. Efter tre dagar brukar de vara borta o ofta har barnen inga andra symtom. Men hög feber är ju vanligt vid tredagarsfeber, så det borde ni nog ha märkt (öven om barnen då inte är feberdåsiga utan lika pigga som vanligt).
    Ja, visst borde vi ju ha märkt om han hade hög feber...  Kan han ha haft något virus som medför att utslagen kom nu? Han har varit snuvig länge (gult snor) och hostar en del när han sover... Utslagen började i fredags och nu idag hade de ökat och blivit en hel del på ryggen och magen...
  • Flickan och kråkan

Låter som tredgarsfeber i mina öron. Vår äldsta blev kanondålig. Feber nära 41 grader. Lillebror var bara lite gnällig och inte riktigt sig själv i något dygn eller två (9 månader då), tog inte ens tempen på honom - trodde inte han var sjuk - men så kom prickarna/utslagen. De måste alltså inte ha hög feber.

• Flickan och kråkan

Brukar börja som små prickar sedan flyter de ihop mer och mer för att till slut blekna bort. Påminner rätt mycket om värmeutslag tycker jag.

På båda våra har utslagen funnits på rygg, mage och huvudet inkl. ansikte. ganska ovanligt att de blir prickiga på ben och armar.

• Champagne77

Tack för svar . Hmmm, okej, trodde bara man skulle märka av det litegrann i alla fall?! Ska till BVC imon, så kanske får svar då...

• Kävlingetjej

min dotter har haft likadant, förrutom prickarna i pannan, men jag tror det är värmeplidor helt enkelt, det blev rödare o fler då jag o dottern duschat iaf.....

• LinneaEleonora

Jag har varit orolig i två dagar nu över min sons utslag på magen och lite i knävecken. Har googlat och fått för mig att det är eksem eller värmeutslag. Ska dock ringa BVC imorgon och se om vi får komma dit. Han är fyra månader nu och har varit lite gnällig senaste veckan. Kollade tempen förut och han hade lite feber. Men han har varit pigg och glad under dagen och skrattat en hel del. Hoppas inte det är eksem bara :/

• Flickan och kråkan

Man blandar inte ihop tredagrsfeberns utslag med värmeutslag eller liknande. Till en början ser det ut som det, men sedan flyter de ihop och....ja, ser ut som tredagarsfebersutslag . Ofta blir de tokprickiga/fläckiga över hela mage, rygg och huvudet. Brukar blekna bort efter 2-3 dagar.

Utslagen kommer efter febern.

• Guldgreta

Jag verkar också ha fått det, jag är bara 13. Är det farligt eller ovanligt att jag får det vid denna ålder? Någon som vet snälla svara

• fluu

Så blir min dotter när hon får i sig ägg, så allergi kanske det kan vara?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Röda prickar på magen, ryggen och pannan