• NyaMy

Någon som har privat dagis i Älvsjö eller Sollentuna?

Hej,

Vi planerar att flytta till Älvsjö eller Sollentuna (ev Helenelund el Häggvik) och vill därför ställa vår lille son Ludvig i så många förskoleköer det bara går. 
    Känner du till privata förskolor i dessa områden så är jag tacksam för tips! 
    I kommunala kön går det ju bara att välja 5 alternativ och inte ens det går innan man har en adress i kommunen. 
    Är också tacksam över att få veta vilka förskolor som är bra/dåliga samt om du vet något om kötider.
  • Svar på tråden Någon som har privat dagis i Älvsjö eller Sollentuna?
  • Siriva

Hej, jag har min son hos privat dagmamma i Älvsjö. (min son heter också Ludvig!)

Den uppfattning jag har om de privata dagisen i Älvsjö är att det är jättesvårt att få plats. De använder syskonförtur och förtur mellan förskolorna. (flera förskolor har samma ägare.) Men det skadar ju aldrig att ställa sig i kö.
    En förskola som kan vara lättare att få plats på är Olympen i Långbroparken.
    Kolla även upp dagmammorna! I älvsjö finns flera dagmammor, många har kö men det kan vara värt att kontakta dem.
    På Stockholms stads webbsida kan du hitta förskolor och familjedaghem i Älvsjö (både kommunala och privata).
  • NyaMy
    Siriva skrev 2010-01-18 11:51:17 följande:
    Hej, jag har min son hos privat dagmamma i Älvsjö. (min son heter också Ludvig!) Den uppfattning jag har om de privata dagisen i Älvsjö är att det är jättesvårt att få plats. De använder syskonförtur och förtur mellan förskolorna. (flera förskolor har samma ägare.) Men det skadar ju aldrig att ställa sig i kö. En förskola som kan vara lättare att få plats på är Olympen i Långbroparken. Kolla även upp dagmammorna! I älvsjö finns flera dagmammor, många har kö men det kan vara värt att kontakta dem. På Stockholms stads webbsida kan du hitta förskolor och familjedaghem i Älvsjö (både kommunala och privata).
    Tack för tips! Ska kolla Olympen. Är ni nöjda m er dagmamma? Brukar de ha en utbildning? Trivs ni bra m barn i Älvsjö? Kollar hus i närheten av pendeln, gärna nära Långsjön. Har du erfarenhet från kvarteren där? Är ute efter ett lite äldre hus.
  • Smilla75
    LadyMy skrev 2010-01-18 11:27:02 följande:
    Hej, Vi planerar att flytta till Älvsjö eller Sollentuna (ev Helenelund el Häggvik) och vill därför ställa vår lille son Ludvig i så många förskoleköer det bara går.  Känner du till privata förskolor i dessa områden så är jag tacksam för tips!  I kommunala kön går det ju bara att välja 5 alternativ och inte ens det går innan man har en adress i kommunen.  Är också tacksam över att få veta vilka förskolor som är bra/dåliga samt om du vet något om kötider.
    Bor i Sollentuna, nära Häggvik och min son heter också Ludvig! Här är det så att du bara kan välja fem alternativ, kommunala eller privata så du kan inte täcka upp på det viset du tänker dig. Du måste först ha en adress innan du kan ställa dig i kö. Kommunen klarar platsgarantin och du kan få dagis på en gång i stort sett så får du byta senare till ett högre rankat alternativ.
  • NyaMy

Haha, kul att allas son heter Ludvig

Tack Smilla, då förstår jag varför de hänvisade mig till sollentunas hemsida. Låter visserligen vettigt! Då kan man alltså ta ett alternativ o sen stå kvar i kö till ett närmre? Hur trivs ni i Häggvik? Koll på kvarteren där/huspriser? Letar som sagt efter fristående. 
  • Smilla75
    LadyMy skrev 2010-01-18 19:38:25 följande:
    Haha, kul att allas son heter Ludvig Tack Smilla, då förstår jag varför de hänvisade mig till sollentunas hemsida. Låter visserligen vettigt! Då kan man alltså ta ett alternativ o sen stå kvar i kö till ett närmre? Hur trivs ni i Häggvik? Koll på kvarteren där/huspriser? Letar som sagt efter fristående. 
    Vi trivs superbra i Norrviken, ligger ca 1 km från Häggvik. Sollentuna är utmärkt med barn, bra natur och skolor, bra shoppinggallerier osv. Ligger inte för långt från stan och mycket mer prisvärt än Bromma. Vårt hus har sjöläge, vilket gör det dyrare än andra hus i området, men Norrviken är ändå billigare än Edsviken, Häggvik och Rotebro är i sin tur billigare än Norrviken...Snitthuset här ligger på knappt fem miljoner.

Vi fick inte vårt förstahandsalternativ med barn 1 utan fick byta efter ett knappt år men det gick jättebra.
  • Siriva

Jag bor i en radhusliknande lägenhet i Långbroparken (gamla sjukhusområdet).

Villa områdena i Älvsjö är trevliga och spännande. Det finns en stor variation med stilar på villorna. Däremot är villaområdena väldigt täta. Det är mycket skafttomter och tätt till grannen. Men Älvsjö är en bra stadsdel som ligger nära stan och har bra kommunikationer. Generellt är villapriserna ganska höga faktiskt.
    Min dagmamma är UNDERBAR! Hon har haft verksamhet i över 15 år och har I ur och skur inriktning (friluftsfrämjandets pedagogik). Det finns också I ur och skur dagis.
    Andra privata förskolor är Bullerbyn, Ekbacken, Fantasia, Vindleken (de har samma ägare), Mullegården och en som heter Emilia (Emilia Reggia pedagogik) men det finns fler som jag inte kan namnet på, bla två montessori-dagis (men en av dem är inte bra har jag hört).
    Ett tips är att nosa upp några dagmammor och besök dem för att få en egen bild av hur dagens dagmammor arbetar, det är helt klart ett alternativ!
  • NyaMy

Siriva, hur kommer det sig att ni valde dagmamma? Vad finns det fördelar med det om man jämför? Hur gör man när dagmamman är sjuk?

• Siriva

Det var egentligen en ren slump/tur att det blev dagmamma.

Vi flyttade till området juli -07 då vår son var 7 månader. Då hade vi inte ställt oss i någon dagiskö eftersom vi visste att vi skulle flytta. Vid ungefär samma tidpunkt privatiserades 5 förskolor samtidigt och alla köer nollställdes.
    Vi var redan inställda på I ur och skur verksamhet då vi tycker att det är sunt att vara ute mycket. Vi fick reda på att det fanns tre dagmammor som samarbetade och hade I ur och skurverksamhet. Min man träffade dem i skogen en dag och pratade med dem.
    Efter ett tag så skickade jag ett mejl för jag tänkte att någon stans måste jag ju börja och söka barnomsorg. Tyckte att dagisköandet verkade så  knöligt och de närmsta dagisen var dessa som blivit privatiserade och svåra att få plats på.
    Först fick jag svar att hon hade plats till 2009! Och tänkte att ja då får jag väl ta det. Men senare fick jag ett mejl att hon hade plats tillhösten -08 vilket var precis det jag ville ha. Vi har varit 100% nöjda från första stund!
    Jag kan ju inte jämföra med dagis men efter vad jag hört så är det enklare eftersom det är 1 person som man har kontakt med och man slipper strul med personalomsättning. Vår dagmamma bedriver pedagogisk verksamhet så där är det ingen skillnad. Däremot gör inte alla dagmammor det. Om det är något som man tycker är viktigt bör man kolla upp det. Jag upplever en mycket stor flexibilitet med dagmamman, det är viktigt för mig som jobbar i eget företag.
    Om dagmamman är sjuk (vilket inte har hänt än) så erbjuds barnen att gå hos någon av de andra två dagmammorna. De har också möjlighet att "passa" en barngrupp om någon av dagmammorna behöver gå iväg till läkare etc. Dessutom brukar hennes man rycka in i bland. Han är lågstadielärare. 
    Hon har katter och hund också  och det tycker jag är positivt. Min son blir van vid djur utan att vi behöver ha husdjur.
    Som sagt: mitt råd är att kontakta dagmammor som bor nära där ni vill bosätta er/ bor och besök dem, fråga hur de jobbar etc. Alla dagmammor arbetar olika. Det är väldigt viktigt att personkemin stämmer mellan föräldrar/barn och dagmamman.
  • NyaMy

Har glömt tacka för svaren! Än vet vi inte vart vi kommer bo. Känns väldigt stressigt eftersom vissa förskolor redan planerar inför hösten . Vad gör man annars? Kan man ta ett ställe längre bort medan man fortsätter köa eller tappar man sin plats när man tackat ja?

• Siriva

Vad jag förstår får man behålla sin köplats om man erbjuds annan förskola än den man har valt. Då kan man byta till något av sina val när de har en plats att erbjuda.

Jag förstår att det är jobbigt att inte veta var man hamnar.
  • nogger1234

Privata familjedaghem (dagmammor)  i Stockholm har en förening och sen ett år tillbaka en egen hemsida som de flesta är med i. Gå in och läs så får du mycket information. Hemsidan heter privatafamiljedaghem.se Lycka till!

• LindaB78
    LadyMy skrev 2010-01-18 19:04:03 följande:
    Tack för tips! Ska kolla Olympen. Är ni nöjda m er dagmamma? Brukar de ha en utbildning? Trivs ni bra m barn i Älvsjö? Kollar hus i närheten av pendeln, gärna nära Långsjön. Har du erfarenhet från kvarteren där? Är ute efter ett lite äldre hus.
    Olympen har fått mycket kritik. Flera föräldrar har valt att flytta sina barn därifrån därför att det helt enkelt inte var ett bra dagis som inte levde upp till det de gjorde reklam för. De ska ha shapat upp sig, men tyärr har jag ännu inte hört så väldigt mycket postiva saker därifrån.
    Det är svårt att få plats på de privata dagisen i älvsjö. Vi bor själva i Älvsjö men har vår son på ett kommunaltdagis i Hägersten-Liljeholmenstadsdel (dagis ligger i Fruängen). Vi är helnöjda. Och jag tror faktiskt att det är enklare att få plats på ett komunalt dagis än på någon av Utforskarnas förskolor (Fantasi, Bullerbyn,Ekbacken och Vindleken) de är väldigt populära.
Svar på tråden Någon som har privat dagis i Älvsjö eller Sollentuna?