• camillaoadde

Rökt renkött??

Någon som vet om man kan äta rökt renkött när man är gravid? Tror det är rökt, det är i en förrätt. Rentartar tror jag det var.

• Svar på tråden Rökt renkött??
  • annacarin88

varmrökt kött brukar ju inte vara något problem =) inget man ska äta alltför ofta, men det är värre med salami och sådant som ligger vakuumförpackat.

• camillaoadde

kan ren bara vara varmrökt eller kan det vara kallrökt också?? {#lang_emotions_undecided}

• La Lola
    camillaoadde skrev 2010-01-18 11:57:58 följande:
    kan ren bara vara varmrökt eller kan det vara kallrökt också??
    Det kan vara varmrökt, kallrökt o torkat.

Från kostråden:
    "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Varmrökt är alltid ok.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    annacarin88 skrev 2010-01-18 11:31:08 följande:
    varmrökt kött brukar ju inte vara något problem =) inget man ska äta alltför ofta, men det är värre med salami och sådant som ligger vakuumförpackat.
    Varmrökt kan man äta hur mycket man vill av hur ofta man vill.
  • camillaoadde
    La Lola skrev 2010-01-18 14:05:05 följande:
    Det kan vara varmrökt, kallrökt o torkat.Från kostråden:"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../Varmrökt är alltid ok.
    ja just ja det kan ju vara torkat också...  hmm kanske hoppar över den där förrätten eller ber om att få något annat. Jag ska inte äta det hemma, utan på restaurang så lite svårt att frysa det {#lang_emotions_wink}

tack för svar
  • La Lola
    camillaoadde skrev 2010-01-18 14:20:44 följande:
    ja just ja det kan ju vara torkat också...  hmm kanske hoppar över den där förrätten eller ber om att få något annat. Jag ska inte äta det hemma, utan på restaurang så lite svårt att frysa det tack för svar
    Eller så ringer du restaurangen o frågar om de brukar frysa renköttet innan det serveras.
  • camillaoadde
    La Lola skrev 2010-01-18 14:22:05 följande:
    Eller så ringer du restaurangen o frågar om de brukar frysa renköttet innan det serveras.
    e ju oxå ett alternativ {#lang_emotions_laughing}
  • Doriath

varmrökt går bra, men det ska helst vara nyrökt (se livsmedelsverket)
    kallrökt tycker jag inte du ska äta.
    Min man har ett rökeri...

• La Lola
    Doriath skrev 2010-01-19 08:28:31 följande:
    varmrökt går bra, men det ska helst vara nyrökt (se livsmedelsverket) kallrökt tycker jag inte du ska äta. Min man har ett rökeri...
    Var står det att det ska vara nyrökt när det gäller kött?
    Det kan jag bara se att det står när det gäller fisk.
Svar på tråden Rökt renkött??