• Två ska bli tre

Snälla hjälp mig! Hur lång tid tog Er Inskolning på Dagis?

Vi har planerat att vår dotter ska vara nästan 2 år när hon börjar på dagis.
    När denna vecka är slut ska jag ha skickat in en ledighetsansökan till mitt jobb om hur länge jag ska vara mammaledig.
    Chefen vill att jag verkligen bestämmer mig redan nu då det är svårt att hitta en ersättare för mig.

Det jag undrar över är alltså:
    Hur lång tid tog Er inskolning på Dagis?

Räcker det med en vecka eller tar det längre tid än så?
    Förstår att det beror lite på barnet, föräldern, dagiset osv men i allmänhet..

• Svar på tråden Snälla hjälp mig! Hur lång tid tog Er Inskolning på Dagis?
  • Tess76

Räkna med 2-3 veckor. Hos oss läggs inskolningen upp på två veckor normalt.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Mandarin

Man brukar räkna med 2 veckor, jag har jobbat i förskolan ca 10 år nu och det är det vanligaste.

• frankrike

2 veckor brukar man väl schemalägga på dagis, men min dotter, som för övrigt är supersocial, hade en jättejobbig inskolning vilket ledde till att vi även v. 3 och 4 fick "korta" dagarna och därav också vara ledig mer från jobbet.

• Mamma till tre kottar

med barn nr 1, 2 och 3 tog det några dagar, definitivt helt klart på en vecka.

Barn nr 4 däremot blev problematiskt och vi fick börja om inskolningen 2 ggr. Totalt 4-6 veckor skulle jag tro att det landade på. Inte vad jag väntat kan jag säga. 

• godishjärtat

Man bör nog räkna med 2 veckor, men ibland tar det längre tid, ibland kortare. Jag har skolat in mina egna barn på ca 1 vecka förrut. Jag arbetar själv på en förskola, där har vi heldagsinskolning, vilket innebär att barnen är där 9-14 med föräldrarna hela veckan och sen ska det vara klart, det är det i de flesta fall, men inte alla. Många förskolor skolar in barnen vääääldigt korta dagar i början typ 9-10.30, 9-11 osv och då tar det mycket längre tid. nu har jag precis flyttat och hade första inskolningen på mina tjejer idag (5år och 2år)och vi har kommit överens med fröknarna om 1 veckas inskolning.Men vi får se hur det går.

• Två ska bli tre

Åhh.. Tack snälla ni för era svar!{#lang_emotions_smile}
    Det lutar åt att jag tydligen iallafall kommer att få avsätta 2 veckor då..
    Fler alternativ mottages gärna.

• Lokatt

säger som övriga, två veckor, gärna med kortare dagar de första dagarna i vecka tre.
    Är inne i vecka två av inskolningen med min lilla som blir två år nu i feb.

Dock har vissa få dagis börjat med en ny inskolningsmetod, som tar tre dagar, plus några kortare än vanlig dagisdagar efter de tre. Hör med det tilltänkta dagiset så de inte är ett av de som börjat med den metoden. Eller om de kör den vanligaste två veckors.

• Mamma till tre kottar
    Lokatt skrev 2010-01-18 13:39:37 följande:
    Dock har vissa få dagis börjat med en ny inskolningsmetod, som tar tre dagar, plus några kortare än vanlig dagisdagar efter de tre. Hör med det tilltänkta dagiset så de inte är ett av de som börjat med den metoden. Eller om de kör den vanligaste två veckors.
    Det var de man försökte med min 4:a, medan de andra hade den traditionella varianten med en vecka med förälder. Skulle definitivt tvärvägra "intensiv-versionen" om jag hade haft facit i hand.
  • Lokatt
    Mamma till tre kottar skrev 2010-01-18 13:48:27 följande:
    Det var de man försökte med min 4:a, medan de andra hade den traditionella varianten med en vecka med förälder. Skulle definitivt tvärvägra "intensiv-versionen" om jag hade haft facit i hand.
    jag är glad att vi inte har den på mitt dagis, verkar för magstarkt för mig och mitt barn Men alla är olika...
    vet inte om man har så mycket att säga till om om dagis kör den metoden heller.
  • lilla hej

OT men varför då? Jag som pedagog (har visserligen inte provat den då jag jobbar med femåringar just nu) såg många fördelar med den. Hade velat prova den innan jag säger bu eller bä...

Mamma till tre kottar skrev 2010-01-18 13:48:27 följande:
    Älskade ungen ska bli storasyster
Svar på tråden Snälla hjälp mig! Hur lång tid tog Er Inskolning på Dagis?