• SödeSara

Esma?

Vad tänker ni på när ni hör namnet Esma?
    Att det ska vara så attans svårt...

• Svar på tråden Esma?
  • Sandra7

Jag kan inte säga att jag gillar det, precis. Hellre Esme, i så fall.

• siamusen

Tänker ocksa pa Esme vilket jag gillar. Esma känns hårdare dock.

• omni

Jag tänker också på sjukdom, tyvärr... "Jag har esma".

• LyckligtSlut

Esma har jag aldrig hört, men Esme har jag försökt övertala mannen om.

• norgesessan

Inget för mig häller...Men man kan vänja sig till allt....Hade inte valt det till mina barn dock...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • SödeSara

så illa... :) Aja vi får se, jag vet inte vad jag tycker. Sambon är HELT överygad om att det är det bästa namnet på vår dotter...

• siamusen
    SödeSara skrev 2010-01-19 11:35:07 följande:
    så illa... :) Aja vi får se, jag vet inte vad jag tycker. Sambon är HELT överygad om att det är det bästa namnet på vår dotter...
    Ta Esme istället. Betyder "den älskade".
  • MajsanD

en av mina bästa kompisar heter så hon har ett namn framför esma oxå som ex. heidi esma, tycker det är jättefint

• SödeSara
    siamusen skrev 2010-01-19 11:36:13 följande:
    Ta Esme istället. Betyder "den älskade".
    Fast då tycker jag nog Esma är femininare. Esme för mig känns mer som ett pojknamn? :) Hittar inga bra namnsidor med vad namnet kommer ifrån, mer än att det sukke vara en förkortning på Esmeralada/Esmaralda. En vän berättade att det Esma betydde något på arabiska, men nu minns jag inte vad han sa...

Anledningen till att mannen älskar det är att det är ett gammalt Bosninskt namn som han är förtjust i. Jag tycker det är ok eftersom det är kort, enkelt och utan stavas som det låter. Tanken är att dotterna ska hete Dahlia i andra namn, det fick JAG bestämma! :) Esma Dahlia... Katastrof?
  • siamusen
    SödeSara skrev 2010-01-19 11:41:35 följande:
    Fast då tycker jag nog Esma är femininare. Esme för mig känns mer som ett pojknamn? :) Hittar inga bra namnsidor med vad namnet kommer ifrån, mer än att det sukke vara en förkortning på Esmeralada/Esmaralda. En vän berättade att det Esma betydde något på arabiska, men nu minns jag inte vad han sa...Anledningen till att mannen älskar det är att det är ett gammalt Bosninskt namn som han är förtjust i. Jag tycker det är ok eftersom det är kort, enkelt och utan stavas som det låter. Tanken är att dotterna ska hete Dahlia i andra namn, det fick JAG bestämma! :) Esma Dahlia... Katastrof?
    Nej, Esma Dahlia var fint

Esme kan vara ett mansnamn pa franska. Flickorna stavar Esmée. Men Esme är flicknamn pa Engelska. Sa Unisex.
  • MajsanD

nästan att jag bli lite sugen att lägga till det namnet till min lista {#lang_emotions_sunny} tycker det e jättefint

tycker esma dahlia låter bra i min mun {#lang_emotions_smile}

Lycka till ;D

• SödeSara
    MajsanD skrev 2010-01-19 11:48:59 följande:
    nästan att jag bli lite sugen att lägga till det namnet till min lista  tycker det e jättefint tycker esma dahlia låter bra i min mun Lycka till ;D
    Kul att någon har en possitiv bild av namnet! Gör det hela lite lättare... :)
  • SödeSara
    siamusen skrev 2010-01-19 11:44:43 följande:
    Nej, Esma Dahlia var fint Esme kan vara ett mansnamn pa franska. Flickorna stavar Esmée. Men Esme är flicknamn pa Engelska. Sa Unisex.
    Det är samma info jag hittat... :) Vi får se när tösabiten tittar ut, om hon ser ut som en liten Esma heltenkelt!
  • bubbe

Har en kollega som heter Esma, hon kommer från Kroatien/Bosnien. Tycker det är ett jättefint namn!

• Det borde varit stjärnor

Är inte Esma den läskiga kvinnan i Disneys "Kejsarens nya stil"?

Svar på tråden Esma?