• Anonym (svarta jag)

Hjälp ang svår svartsjuka

Mitt liv är skit nu, eller har vart det till och från i ca 8år.

jag har Svår svartsjuka och nu är det illa, allt handlar om min partner osv...

Några frågor som jag hoppas få svar på för att försöka bota mig själv.

Hur ska jag tänka?

Finns det någon bra sida på nätet att läsa om?

Någon bra bok om svartsjuka?

Vem söker jag om jag måste gå längre för att bota min svartsjuka?

Tack för hjälpen...

• Svar på tråden Hjälp ang svår svartsjuka
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Eftersom du lidit av svår svartsjuka sedan länge så tror jag att du skulle ha nytta av att prata med en professionell person om detta. Den personen kan hjälpa dig att sortera vad som är det ena och vad som är det andra. Svartsjuka kan bottna i dålig självkänsla som man har med sig sedan barndomen. Det kan också vara så att du varit med om att bli sviken och övergiven i livet och att dessa erfarenheter har präglat dig. Vad är det som får dig att känna svartsjuka i förhållande till din partner? Har det hänt något eller handlar det mer om din rädsla? Det är i alla fall viktigt att han och du kan prata om det eftersom det blir ett problem för er båda. Jag vet ingen direkt sida på nätet om svartsjuka. Du skulle kunna läsa Thomas Böhms böcker om förälskelse, kärlek mm. De är bra och lätta att läsa. Du kan undersöka om det finns någon kurator inom primärvården som du kan prata med, kommunens familjerådgivningen kan vara ett alternativ eller någon privat terapeut.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (svarta jag)

Tack,

Svar på tråden Hjälp ang svår svartsjuka