• skånetös78

Min 14 månaders har börjat sova så dåligt, hjälp!

Min 14 månaders dotter har för det mesta sovit bra men för några veckor sen började sömnmönstret att ändras och nu är det ganska illa ( i våra mått mätt)
    Hon somnar alltid jättelätt och sover bra i ca 2 timmar, sen börjar krånglet..Hon vaknar och är orolig och kan inte somna om. För att hon ska kunna somna om måste vi sitta bredvid hennes säng och det kan ta allt mellan 20 min till 2 timmar innan hon somnat om. Hon sover då allt ifrån 10 min till två timmar innan det är dags igen.
    Oftast ligger hon och snurrar och vrider och vänder sig,skriker till och verkar sova väldigt ytligt innan det är dags för ett nytt uppvak.
    Vi har mer eller mindre kapitulerat och hon kommer in till vår säng tidigare och tidigare för varje natt för vi orkar helt enkelt inte sitta bredvid hennes säng i 2 timmar för att sen få sova en liten stund innan proceduren börjar igen!
    Tilläggas bör att hon sover väldigt oroligt inne hos oss också, sätter sig upp,skriker osv..men då slipper vi iallafall gå ur sängen för att lugna henne!
    Hon sover max 1,20 timmar på dagen.
    Hur hade ni löst detta problem och varför hade ni valt just den lösningen? Vi behöver verkligen hjälp!

*Linnea 7/11-08*
  • Svar på tråden Min 14 månaders har börjat sova så dåligt, hjälp!
  • Ana

Hoppas att du får något bra svar. Vi har samma situation med vår son, också 14 mån.

• Gwenjen

Vår son har precis haft en sån period, han är snart 13 mån. Det går bra att lägga honom men efter ca 2-3 tim så vaknar han och är verkligen superledsen och då är det nästan omöjligt att söva om i hans säng. Vi har gjort så att han har fått komma upp och sitta med oss om vi är uppe och sen har han fått sova hos oss. Han sover också oroligt hos oss men han somnar iaf om. Detta höll på i ca två veckor men nu har han sovit ganska okej i sitt eget rum. Jag tror att om man bara ger dem trygghet och närhet så försvinner det ganska fort!

• rödtopp

så håller min 1-åring på oxå.
    jag vill minnas att det går över. mina tidigare har oxå hållt på så.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • skånetös78

Inatt sov hon faktiskt ända till kl 06 när jag skulle till jobbet! Hon vaknade bara 3 gånger på natten dessutom! Kanske hade hon sovit en stund till men hon är så oerhört lättväckt vid den tiden och det räcker att man spolar på toaletten så vaknar hon! Nu är det bara att hoppas att denna natten går lika bra!

*Linnea 7/11-08*
Svar på tråden Min 14 månaders har börjat sova så dåligt, hjälp!