• jagälskarallaminabarn

Kan vår 4-månaders baby redan börjat få tänder?

Vi har sett tecken på att Timmy ska ha börjat få tänder men är det inte lite tidigt med tanke på att han är 4 mån? Han kliar sig i munnen frenetiskt och både jag och hans pappa, tillika min sambo, har tittat men ingen av oss blir klok på om det är en tand på gång uppe eller inte. Är det någon fara att börja borsta på sonen om vi inte är säkra eller ska vi vänta tills bvc i så fall har möjlighet att kolla?

Tänkte ändå fråga vad man borstar med i början, minns inte hur vi gjorde med tvillingarna om det var utan tandkräm först eller med väldigt lite sådant? Kommer i alla fall ihåg att vi hade särskilda tandborstar för små barn. Tack så väldigt mycket för hjälpen på förhand!

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005 och Timmy född 09-2009

• Svar på tråden Kan vår 4-månaders baby redan börjat få tänder?
  • Puffy75

Säkert så...har en 5 mån som saglat och gnagt nästan maniskt på allt ett par veckor och nu häromdagen så kände jag när jag ammade att han bet till. Och jo då, en liten tand var på g upp.
    Minns inte heller vad vi gjorde först - också tvillingar förresten .- födda mars 06. Tror man börjar med att bara borsta med en tandborste sen kan man väl ta lite barntandkräm. Fick ni inte en tandborste på bb?

• Låtta1

MIna tjejer fick sina första tänder när dom var 4månader och två veckor, då bostade jag med pyttelite tandkräm som är anpassad för barn. Så visst är det lite tidigt,men inte så ovanligt tror jag.

• fru smurf

Det är nog inte alls omöjligt att det kan vara så. Känn efter lite försiktigt med ett finger. dem brukar va rätt vassa i början.

Min BVC sköt. sa att i början räcker det att borsta utan tandkräm. När kindtänderna kommer ska man börja med en knappt ärtstor klick med barntandkräm.
    lycka till
  • annettet

min son fick tänder vid 4 månader. Genomsnittet är 7½ månad för de första tänderna nere och 9½ med de första uppe. Men inte ovanligt att de kommer tidigare. Jättebra att börja tidigt med tandborstning, så de vänjer sig.

• Minxy

Det är inte alls omlöjligt att det är tänder på G.
    Vår son fick sin första tand prick på sin 4-månadersdag. Lite trist för amningen bara....det hände ju att han råkade bita mig innan han lärde sig att hålla undan tänderna så att säga

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • jagälskarallaminabarn

Tack så otroligt mycket för alla svar! Ska kolla upp det där med tandkräm så småningom. Finns det någon som vet om Timmy kan ha samma tandkräm som vi har åt våra tvillingflickor som nu är 4 år? De använder för det mesta Bamse barntandkräm annars köper vi någon annan barntandkräm, tänkte bara om det är särskild tandkräm när de är så små som Timmy?

Undrar också om vi kan ha likadan tandborste som åt tvillingarna? Åt dem har vi för det mesta Apotekets barntandborste i 4-pack. Vet att det finns särskilda för barn under 1 år men är det nödvändigt att köpa dem? Vore ju smidigt om vi kan ha likadana åt alla barn men går det inte så får vi självklart ta andra åt sonen. Tacksam för svar igen.

• LillaFlingan

vår son fick sin första tand vid 4mån ålder, nästa kom 2v därefter..

vi började borsta när tänderna kommit fram ordentligt..
    du behöver INte borsta om du inte ser någon tand!;)

det känns Tydligt på tandköttet om det är tänder på g.. och syns med!
    det blir rött,svullet och man kan se något vitt som buktar..

vår son vill bita på ALLT när tänderna varit på g och han dregglar helt sjuka mängder.. äter bättre också ;)

han får inte feber,blir snorig eller lös i magen vid tandsprickning som verkar vara vanligt, inte mer gnällig heller :)

Ni kan ha bamsetandkrämen, den köpte vi åt sonen. sen finns det särskilt små tandborstar åt bebisar, vi fick med oss en sån i goodiebagen från bb....
    det ska ju vara en MJUK och LITEN borste.. jmf de som är till för barn under 1år med de ni har åt era barn på 4... =)

vår son blir 9mån på lördag och idag sprack hans 8.e tand igenom!:)

• Smulan1979

Min dotter är 4 mån och har två små tänder sedan 3 mån - väldigt tidigt tyckte jag! Så visst kan det vara tänder på g. Men det känns ju rätt snart, känn lite med ett finger. Vi kunde se dagarna innan att det var något ljust precis under tandköttet.

Jag var hos bvc igår och hon tyckte vi kunde lugna oss lite med tandborstningen eftersom vi bara ammar, men visst det är nog bra att börja snart. Har köpt sån tandborste med runt skaft som är för barn upp till två år.

• Minxy
    jagälskarallaminabarn skrev 2010-01-18 23:32:53 följande:
    Tack så otroligt mycket för alla svar! Ska kolla upp det där med tandkräm så småningom. Finns det någon som vet om Timmy kan ha samma tandkräm som vi har åt våra tvillingflickor som nu är 4 år? De använder för det mesta Bamse barntandkräm annars köper vi någon annan barntandkräm, tänkte bara om det är särskild tandkräm när de är så små som Timmy? Undrar också om vi kan ha likadan tandborste som åt tvillingarna? Åt dem har vi för det mesta Apotekets barntandborste i 4-pack. Vet att det finns särskilda för barn under 1 år men är det nödvändigt att köpa dem? Vore ju smidigt om vi kan ha likadana åt alla barn men går det inte så får vi självklart ta andra åt sonen. Tacksam för svar igen.
    Bamsetandkrämen funkar utmärkt. Man kan faktiskt använda samma tandkräm till barn som man har till oss vuxna - det är MÄNGDEN tandkräm som är viktig. Inte mer än barnets lillfingernagel behövs.

Tandborste kan du i princip ta vilken som helst - så länge själva borsthuvudet är litet så ni kommer åt.
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Smilla 78

min äldsta fick sina första vid 4 mån

Lycklig mamma till Neo och Noel!
Svar på tråden Kan vår 4-månaders baby redan börjat få tänder?