• Anonym

Hur funkar det med studieresultaten och csn?

Om vi säger att jag blir underkänd i endel uppgifter och diskussioner under tiden jag läser på högskolan och har csn, blir csn kontaktad då att jag blir underkänd och kan dra in mitt studielån under terminen? Eller är det först när jag söker igen som det kan bli problem? Det är första gången jag studerar på högskola och jag undrar lite hur allting fungerar.

• Svar på tråden Hur funkar det med studieresultaten och csn?
  • Cat3

Det är när du söker studiemedel igen.

• Anonym

Ok så om jag har förstått rätt så drar de inte in studiestödet om jag blir underkänd under terminen och jag blir inte återbetalningsskyldig eller så? Utan det är terminen efter? Detta givetvis förutsatt att jag deltagit i all undervisning men det förstod ni antagligen ändå.

• Under bar

Du ska ta 75% av 60hp under ett år. Tar du inte det kan du få problem med csn nästa gång du säker.

• Anonym

Jag läser bara en kurs på 30 poäng på heltid. Ska inte fortsätta plugga efter det än vad jag vet.

• Nadji

Med gamla poängsystemet behövde man bara ta 24 av 40 poäng det första året med högskolestudier. Alltså 36 hp av 60 hp med det nya systemet. Kolla upp att det verkligen stämmer, men förmodligen behöver du inte oroa dig {#lang_emotions_laughing}

• Cat3

Har du redan sökt och fått nästa termin beviljad dras inget stöd in. Det är nästa gång du söker studiemedel som du måste uppfylla kraven för att få ytterligare studiemedel.

• Under bar

Om du läser 30hp tror jag att du ska ta 75% av de för att bli beviljad csn nästa gång  du söker.

• Anonym

Okej så de kan inte ta bort studielånet under terminen för att jag inte blir godkänd i vissa moment? Det är mest det jag är rädd för eller att jag ska bli återbetalningsskyldig.

• Under bar
    Anonym skrev 2010-01-18 18:26:50 följande:
    Okej så de kan inte ta bort studielånet under terminen för att jag inte blir godkänd i vissa moment? Det är mest det jag är rädd för eller att jag ska bli återbetalningsskyldig.
    Lästaste är nog att ringa csn och höra vad som gäller exakt.
  • Anonym (csnexpert)
    Anonym skrev 2010-01-18 18:26:50 följande:
    Jag gjorde misstaget i början av mina studier att ansöka om lån bara för första terminen. Jag klarade såklart inte deras krav och fick under vt  göra omtentor och uppgifter från ht innan de godkände mig. Det var verkligen inte kul att vara utan pengar i 3 månader,,,
    Du blir inte återbetalningsskyldig, men avslutar du studierna nu under vt kan du räknar med att de vill att du ska börja betala tillbaka snarast.
    Till nästa gång: ansök om två terminer i taget och om du inte skulle klara dig första året, skriv ett snyftbrev till csn, skaffa intyg från studievägledare/skolkurator där det antingen står att du valt fel utbildning/haft problem med pojkvän, pappa, mamma Då har du år två på dig att rädda upp allt.
  • Anonym

Anonym (csnexpert) : jo fast jag ska ju bara läsa en termin så därför kan jag inte ansöka för två

• Nadji

Om du bara ska läsa en termin så händer ingenting alls. Du kommer tids nog att få en avbetalningsplan för låndelen för den termin du har studerat. Men det går också att förskjuta om du fyller i på Mina Sidor på csn att du ska studera fram till t.ex 2012 eller nåt fastän du bara jobbar. Fast du slipper ju räntan om du betalar av det på direkten. Men återbetalningsskyldig: nej.

• Anonym

Nadji: så bra. Tack.

• Akram Heidin

Hej

Jag har en fråga , jag skulle ansöka igen om studiemedel under hösttermin 2013 , jag skulle läsa en fristående kurs , min fråga är om jag skulle få studiemedel igen trots at jag har inte klarat mina högskolapoäng förra termin ???  det är mitt första år på högskola nivå ( jag har börjat vårtermin 2013, då läste jag bara en termin )

tack för er hjälp

Akram

Svar på tråden Hur funkar det med studieresultaten och csn?