Europeiska skolan tar inte in "vem som helst". De tar in alla barn till föräldrar som jobbar inom någon EU-organisation, främst europeiska patentverket. Sen kommer jag inte ihåg kategori 2, men kategori 3 är alla andra. Tyvärr går svenska barn in på den tyska kvoten, så det är extremt svårt att komma in. Franska barn kommer in mycket lättare t ex för de har en egen kvot. Sen kostar det olika mycket. Patentverksbarnen betalar minst och har mest att säga till om (när det gäller vilken språkordning klassen ska ha t ex). Tredje klassens elever betalar MEST och har inte mycket att säga till om. Det handlar om mycket pengar. Du kan ju kolla om ni har råd.
Jag vet en svensk tjej som kom in som tredje klassens elev i skolan där för ganska länge sen nu och hennes mamma var väl nöjd, tror jag. Har inte så mycket kontakt med patentisarna. De håller sig för sig själva.
Fördelen med europeiska skolan är att barnen slipper sorteringsstressen i 3-4 klass i den tyska skolan. Men om du bor i Neuperlach har du en unik chans till, vilket är Orientierungsstufe vid Quiddestrasse. Där har barnen mer tid att hamna i rätt skola sen. Lärarna är fantastiska jämfört med vanliga tyska lärare. Men om du bor utanför Neuperlach är det svårt att komma in. Det finns även en Gesamtschule i Muenchen, men den vet jag inget om.
Man ska inte ta skolan i Bayern för lätt. Det är viktigt att vara insatt, så att barnen får en bra start i livet. Och man ska se till att de kommer in på Realschule eller Gymnasium efter fyran (åtminstone om man bor inne i stan). Vilket faktiskt inte är så lätt med de nya intagningsreglerna. Men dessutom är tyvärr gymnasiet (G8) extremt jobbigt sen några år. Min dotter gick i G9 med framgång, men min son testade G8, och pluggade dygnet runt innan vi tog ut honom därifrån. Realschule är inte heller så lätt. Men undvik ändå Hauptschule. Eller flytta ut på landet, där det finns mindre sociala problem. Man får välja Realschule och Gymnasium (i mån av plats), men man får Grundschule och Hauptschule tilldelad efter bostadsort.
"Glockenbach" gillar visst centrum, men det är ju olika smak. Om jag skulle bo centralt skulle jag nog föredra Haidhausen (Franzosenviertel) om jag hade råd.
Fast jag föredrar att bo långt ifrån centrum. Man kommer in snabbt med S-Bahn.
Det finns områden inne i Muenchen med dåliga kommunikationer; delar av Ramersdorf, delar av Trudering t ex, med långt till U-Bahn. Bussarna dit går mera sällan.