• mammassmåtrollungar

Vad är det för smärta i skinkan?!?!

Jag har sen i lördags haft sån smärta i höger skinka. Det kommer och går under dagen men varit värst famåt eftermiddagen och kvällen. Den känns som om jag får kramp när jag reser mig efter att suttit eller legat en stund. Det gör så ont att jag inte ens kan stödja på benet. När det väl har börjat gör det ont även om jag lägger mig ner, känns ungefär som träningsvärk. Men det har blivit bättre om jag är uppe och rör mig en stund. Det strålar inte ner i benet. Någon som vet vad detta kan vara och vad jag kan göra för att motverka/lindra detta?

• Svar på tråden Vad är det för smärta i skinkan?!?!
  • The Black Lady

Låter som ischias.....

• malla7

Gissar också på ischias, det måste inte stråla ner i benet.

• malla7

..............glömde skriva att värme och promenader kan hjälpa när jag har såna problem, prova och lycka till!

• mammassmåtrollungar

Har hört att foglossning kan sitta även i skinkan, vad tror ni om det?

• Redbit

Det finns också något som heter "falsk ischias"... sök på det här på forumet så hittar du en aktuell tråd!
    Det handlar om en muskel långt inne i skinkan som krampar, ofta för att man vrider ut fötterna när man som höggravid "vaggar omkring".
    Det som hjälper är stretching, massage och akupunktur!

• mammassmåtrollungar
    Redbit skrev 2010-01-18 20:41:54 följande:
    Det finns också något som heter "falsk ischias"... sök på det här på forumet så hittar du en aktuell tråd!Det handlar om en muskel långt inne i skinkan som krampar, ofta för att man vrider ut fötterna när man som höggravid "vaggar omkring".Det som hjälper är stretching, massage och akupunktur!
    Har du nån länk dit, jag hittar den inte?
  • mammassmåtrollungar

Jag ringde sjukgymnasten idag och hon sa att det var foglossning. Så hon rekomenderade bara att vila. När jag talade om ischias så bara viftade hon bort det och sa att det var så ovanligt + att det alltid strålar ner i benet då. Så jag får ju hoppas att det är foglossning så att det går över med mer vila!

• Redbit

Kolla med henne om du kan få prova ett stödbälte - det är guld värt för mig!

• mammassmåtrollungar
    Redbit skrev 2010-01-19 20:42:38 följande:
    Kolla med henne om du kan få prova ett stödbälte - det är guld värt för mig!

Hon tyckte inte att det var nån idé eftersom det satt långt ner i skinkan så skulle det ändå inte hjälpa.
    Har du haft ont i skinkan och ändå blivit hjälpt av bältet?

• TSJK

Jag var hos sjukgymnast för exakt samma sak - till mig kallade hon det bäckensmärtor. Finns övningar som hjälper litegrann. Tänk på små korta steg, ingen plötsliga sidorörelser, ändra ställning under dagen... Vad mer? Jo något som hjälpt mig massor är att ha en kudde mellan knäna när jag sover (ligger på sidan pga magen) och det håller ju bäckenet lite rakare. Hon tipsade även om att jag kunde få komma och simma i deras varma pool. Hoppas du får hjälp - det gör galet ont!

• tankar

så hade jag och det var foglossning, började gå på akupunktur vilket hjälpte väldigt mycket!

Jag behöver inte nån som visar vägen för jag tänker inte gå den...
  • Redbit
    mammassmåtrollungar skrev 2010-01-19 20:59:06 följande:
    Ja, min foglossning sitter i första hand i skinkorna. Men det är olika var i skinkan det är! Ibland känns det som två glödande band uppifrån och ner - typiska foglossningssmärtor, dem tar bältet hand om genom att avlasta.

Men sedan finns det en punktformig smärta som sitter djupt inne, det är den som kallas falsk ischias. För den hjälper bara stretching för mig! Men eftersom det alltid hjälper har jag inte brytt mig om att testa akupunktur och annat.

För själva foglossningen gick jag på vattensjukgymnastik förra graviditeten. Var helt underbart att vara viktlös och kunna röra mig hur jag ville i vattnet! Men det var också lika fruktansvärt varje gång jag skulle upp ur bassängen och kände kilona samlas igen för varje steg uppför trappan...
  • 2barnsmorsa

hej
    Jag har oxå foglossning och den sitter i hela nedre partiet typ. jag har ett grått band och de hjälper mig att komma upp för trappor där de inte finns his och de hjälper mig när jag skall ut och röra på mig.
    men även vattengympa för gravida har hjälpt mig ritkigt mycket. går en gång i vecka och jag har inte ont på ett par dagar efter, känns som jag skulle kunna springa sthlm maraton men de skall jag inte göra för då kommer värken tilbax.
    samt små  tips som jag fick av sjukgymnasten.
    sås om att gå korta steg och gå som ett barn i trappan..sitta ner och sätta på sig strumpor och skor

kram och lycka till

• mammassmåtrollungar

Tack för alla tips! Bor i en liten stad så vi har inte så stort utbud av vattengympa men jag vet ett ställe som kör med vattenpilates, det kanske funkar lika bra?! Kanske äen ska prova ett bälte och hoppas att det hjälper.

• Housemouse
    TSJK skrev 2010-01-19 21:09:04 följande:
    Jag var hos sjukgymnast för exakt samma sak - till mig kallade hon det bäckensmärtor. Finns övningar som hjälper litegrann. Tänk på små korta steg, ingen plötsliga sidorörelser, ändra ställning under dagen... Vad mer? Jo något som hjälpt mig massor är att ha en kudde mellan knäna när jag sover (ligger på sidan pga magen) och det håller ju bäckenet lite rakare. Hon tipsade även om att jag kunde få komma och simma i deras varma pool. Hoppas du får hjälp - det gör galet ont!
    Tidigare i graviditeten, medan man fortfarande kan ligga på rygg, så är det skönt att ha en kudde precis nedanför rumpan ner mot låren som avlastar ryggslutet/rumpan något. Prova gravidyoga, om inte annat är "barnets position" jätteskön att vila i när man har foglossning. Tänk bara på att inte ha för stort avstånd mellan knäna bara. Det kan även funka att sätta sig långt ut på en stol och luta sig fram över ett bord, så sitter jag just nu på jobbet
Svar på tråden Vad är det för smärta i skinkan?!?!