• Anonym (hmm)

genomsnittslön bilmekaniker

Undrar om det kanske finns några kunniga personer här som vet vad ungefär genomsnittslönen för en bilmekaniker ligger på?

Min man va på intervjuv här nu förut och de tyckte att hans förra lön va hög verkade det som.
    Han jobbade då som däckmontör och bilmekaniker och fick lite över 20 000 före skatt.
    Han har erfarenhet inom meck på lite över 2½ år och däck över 3 år.
    Han är snart 25 år.. och detta gäller stockholm..

• Svar på tråden genomsnittslön bilmekaniker
  • Anonym

Nere i landet, långt ner, sambo på 25 jobbat som bilmekaniker i 6år har en lön på 19800kr innan skatt, ingångs lönen på det företag är 13500kr.

• Anonym

Det är så olika beroende på vart i landet du bor... Det går inte att säga direkt vad en mekaniker ska ha och inte.... Kompetens och utbildning gör mycket. Sambon har varit mekaniker i 5 år och har 19,5 innan skatt....

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-18 20:09:34 följande:
    Nere i landet, långt ner, sambo på 25 jobbat som bilmekaniker i 6år har en lön på 19800kr innan skatt, ingångs lönen på det företag är 13500kr.
    Ingångslön på 13 500?? Det genererar en timlön på 77 kr och det kan jag upplysa om är direkt olagligt!!
  • Anonym (Jupp)
    Anonym skrev 2010-01-18 20:32:17 följande:
    Ingångslön på 13 500?? Det genererar en timlön på 77 kr och det kan jag upplysa om är direkt olagligt!!
    Finns ingen lagstadgad lägstalön i Sverige.
    Så, olagligt är det inte alls. ;)

Finns tex inget gällande kollektivavtal på arbetsplatsen och arbetstagaren har godkänt den lönen, ja då är det vad som gäller.
  • Anonym

ojojoj....77 kr timmen. det är inte mycket det....Men tyvärr idag får man ju nästan ta precis vad som helst för att över hyvudtaget få ett jobb...

• Anonym (hmm)

Tack för svaren!
    Han fick provanställning på företaget nu i veckan och fick en betydligt bättre lön
    än vad vi hoppades på =)

Svar på tråden genomsnittslön bilmekaniker