• linda74

Tavegyl - sover?

Jag har en liten fråga...
    Jag har en helt underbar liten kille på 5 månader, det enda är att han fullkomligt vägrar att sova på nätterna. Han vaknar varje kvart dygnet runt. Har fått för mig att det är för att han tappar nappen. Har provat att ta bort den helt men det funkar inte. Nu är jag och min sambo på bristningsgränsen och vi känner oss fruktansvärda. Det dåliga samvetet är hemskt. Alla hemska tankar som kommer pga. sömnbrist för vår del....Vad ska vi göra??
    En väninna till mig fick Tavegyl till sin lilla tös, enligt den sköterskan så var det bra för att barnet sover då hela natten. Man kunde testa detta en kort period sa hon och då brukade barnet sova hela natten efter det. Känner mig väldigt frustrerad, det skulle ju vara som att ge sömnmedel, eller? Usch, samtidigt måste jag säga att om det nu är så att det funkar vill vi gärna testa. Men han är inte allergisk mot något så det känns ju konstigt samtidigt. Vad tycker ni? Vad har ni gjort för att få era att sova?
    Uhhh, känner mig som en hemsk mamma...
    Tack på förhand.
    Linda

• Svar på tråden Tavegyl - sover?
  • Wilmas mamma

Ja du, är det helt uppåt väggarna så kanske. Men jag anser att man ska prova allt, innan man tar till sånt. Sover pojken mkt på dagen? Finns det någon annan anledning till att han inte sover? Jag tycker att ni ska prata med BVC så kanske ni kan komma fram till ngt bra.

Lycka till!

• Naimiez

Lär honom hitta nappen själv genom att när han tappat den stoppa den i hans hand och föra den till munnen. Ha ett antal nappar i sängen så han lätt hittar dem. Skulle inte gett tavegyl för att han skall sova. Absolut inte!

• linda74

Kevin sover inte så mycket på dagen heller faktiskt, och det gör mig inget. Håller med om att det känns fel att ge Tavegyl, men man blir så frustrerad och när man hört att det hjälpt andra så undrar man ju..
    Tack för tipset att försöka lära honom att hitta nappen själv.
    Nu ska jag ringa till BVC igen och prata. Har gjort det innan men har inte fått någon hjälp, det enda dom säger är att "det är jobbigt att vara småbarnsförälder".
    Men det är inte det som det handlar om för oss. Vi vill ha hjälp, för Kevins skull!

• Fru J

Du är absolut ingen hemsk mamma! Den bästa mamman din son kan ha!

Har han alltid sovit dåligt? Om det är ngt han har börjat med nu så är det säkert ngt som kommer att gå över. Det gick i perioder för oss med Emil. Men det gick över! Även om det inte hjälper att höra just nu! *ler*
    Jag tror att det första ni två ska försöka med är att ordna lite avlastning så att ni två får sova en hel natt. Sömn är jätteviktigt! (Man förstår som småbarnsförälder varför avbruten sömn används som tortyrmetod....)
    Kontakta BVC och prata med dem och för att få stöd och hjälp därifrån.

Mssor med styrkekramar från mig!

*kram*
    /Annica

• obelix

Men är inte Tavegyl mot klåda?? eller är jag ute och cyklar?? Men sambos kusiner va "jobbiga" på nätterna så de fick något att sova på ett litet tag och det hjälpte. Lämna bort lillkillen nån natt så ni får sova så ni orkar, det är inget fult man måste ju sova så är det bara, hoppas det löser sig och får ni något som gör att han sover tycker jag att ni ska prova det ett tag.

Lycka till

• Wilmas mamma

Tavegyl e mot klåda ja, men det är även så att man blir ganska trött av det...

• Anhag

Du är inte världens sämsta mamma! Jag förstår er desperation, utan sömn blir man tillslut tokig! Vår lilla kille har inte velat sova speciellt länge sen han föddes, vilket har varit ganska påfrestande!
    Från början hade han ont i magen, och då gällde det att vyssja honom till sömns, för att han överhuvudtaget skulle sova, det här vande han sig såklart vid, och vi har haft eviga kvällar och nätter vid hans spjälsäng med "vyssjande" fötter på, där vi har fått sitta i skift och vyssjat! Sen har han ändå vaknat efter 2 timmar!! Puuh!
    Nu är han då 6 månader och vi var desperata! Så vi kollade upp överallt vad det fanns att göra, och kom överens om att vi ville först prova 5 minuters metoden, eller som den heter sova på nätterna!! Jag vet att det är inte alla som gillar metoden, men vi ville testa den, jag skickade efter en broshyr och när han var 5 1/2 månad startade vi efter att läst igenom broshyren väldigt noga!! Numera somnar lill trollet med lite protester klockan 19.15 och vaknar klockan 06.00!! Fantastiskt! Det är en jobbig tid i början, men under hela den jobbiga skrik processen visste jag om att han gör det för att han är arg på oss för att vi bryter ett invant mönster, vyssjandet!! Nu är han större och måste lära sig att somna själv! Vi kommer säkert få problem längs vägen, men nu vet vi om att han kan somna själv och sova gott hela natten och vara lika glad och piggare på dagarna!
    Jag hade testat det innan jag hade gett honom tavegyl!

• Dickman

Frågar inte för att "droga" mitt barn till sömns. Men mitt barn har exem och skorv på huvudet som gör att hon sover illa ibland. Får man ge Tavegyl till så små barn?

• Wilmas mamma

Nja...hittar bara att det finns för barn från 1 år... Våran dotter fick det när hon var lite över ett år.

• Aros

Vi har tavegyl eftersom sonen får nässelfeber ibland (superallergisk mot ägg) vilket innebär hemska utslag och klåda. Vi upptäckte att tavegyl också kan ge motsatt effekt: han blev som en speedad kanin!! När vi senare berättade det för vår allergiläkare var hon inte förvånad, sa att det kan blir så också.

Men är inte taveyl receptbelagt? Iallafall är våran flaska det, men det kanske finns olika styrkor så att man kan köpa svagare variant utan recept? Anser att receptbelagda läkemedel är just receptbelagda av en orsak och att man därför inte ska ge sånt utan att ha pratat med läkare.

Kan det helt enkelt inte vara så att han är inne i ett utvecklingssprång? De sover som skit ibland då, trösten är att det är just ett språng så det går över. Kolla här: www.barnsidan.se/cldoc/69.htm

• Wilmas mamma

Tavegyl är receptbelagt ja... Det ska man absolut inte använda utan läkares tillåtelse. Men det hade väl inte TS tänk att göra....

• linda74

Självklart vill jag inte ge utan att ha talat med bvc först! Jag är inte på något sätt ute efter att droga min älskling, verkligen inte. Jag har bara hört att detta kunde vara ett sätt, därför undrade jag.
    Tack för svaren och jag ska prova 5-minuters regeln.
    Kram Linda

• MariaB3

Tavegyl används både mot allergi och klåda.Det är receptbelagt.
    Vi har det åt vår son på 3 1/2 år som är pälsdjursallergisk.
    Det står i pappret som följer med står det dosering från 1 år.
    de flesta blir trötta av den men på biverkningar står det med att man kan bli uppjagad,det står som ovanligare biverkning och gäller främst barn.
    Vår son blir oftast trött men ibland så blir han uppe i varv istället.
    Nu måste jag gå för våra 7 mån tvillingar skriker....

• kissemjao

Hade Tavegyl till min dotter, som hade eksem över hela kroppen som liten. Men det är ju inte lösningen på problemet med sömnbrist, även om det kan få barnet i däck. Du märker ändå dagen efter att det inte ger "rätt" sorts sömn.
    Som sagts här ovan vill jag också råda till att se över era rutiner och leta efter metod att ta till.
    * 5 minutersmetoden
    * NoCrySolution
    * Anna Wahlgrens "Sova-hela-natten" (som jag föredrar framför 5 mm, eftersom det handlar om att eliminera gråt).

Ett ytterligare tips är ju att se över hur dagsrutinerna är vad gäller sömn, mat och stimulans av barnet. För det speglar sig på natten (är jag övertygad om). Fyller du vakenstunderna med stimulans för barnet? Äter barnet sig riktigt mätt? Hur sover barnet på dagen?

• Wilmas mamma

kissenjao: Hade hon sk "vinterhud"? Min dotter har det och har även tavegyl... När försvann dom på din dotter?

• kissemjao

Wilmas Mamma: Min dotter hade seborréeksem, som beror på att talgkörtelproduktioen inte funkar som den ska. (Släkt med skorv, som många barn får i hårbotten). Kanske för att hon kom två veckor tidigt och att huden inte var inställd på torrliv, man vet inte säkert. Hon är född i januari... så jag vet inte... vinterhud?
    Besvären försvann till att bara finnas kvar fläckvis när hon var sisådär en åtta månader. Hon fick Tavegyl under två månaders tid (2-4 mån gammal )och därefter vid enstaka tillfällen...
    Hon har än idag kvar ett eksem över sin ena fot, som vi inte får bukt med. Hon blir tre i januari. (Shit vad svamligt jag skriver... ursäkta mig, men jag är nog lite amningsgroggy)

• wille05

Jag fick tavegyl till våran son när han var 5 veckor pga av eksem så de behöver inte vara ett år för att få det av läkare på recept, men jag tycker nog inte heller att man ska använda det som sömnmedel utan först ha provat något annat.

Svar på tråden Tavegyl - sover?