• Anonym (ont)

en vecka efter.Svidande,m kliande hårbotten efter rakbehandling LÄS

Jag behöver verkligen råd och tips, gjorde värme rakbehandling matrix optimal smoth hos frissan för en vecka sen, dagen efter ömmade hårbotten, sved o kliade. Upptäckte att håret på ena sidan börjat lossna. Tänkte ja det e nog ingen fara dag 2 losna ännumer, jätteöm i hårbotten. Fick inte tvätta det på 48 timmar så på lördagen så tvättade jag det bara med vatten. Fortfarande mer hår som lossnar och hårbotten ömmar o svider o kliar. satte i olivolja i håret igår lugnande lite, men idag kom svidandet tillbaka fruktansvärt kliande. Kollade igenom mitt hårbotten och upptäcker att där det kliar så lossnar eller flaggnar huden. Det gör så ont o det kliar och svider och mitt hår bara lossnar. Är så otroligt rädd att jag kommer att tappa allt hår och har fått nån hårbottensjukdom. Det gör så ont på vissa partier av hårbotten. Jag är så ledesen rädd orolig, kontaktade ssk men de sa att ag skulle vända mig till frissan. Tog kontakt med henne och hon säger att hon har alldrig varit med om att håret lossnar och att hon har gjort rätt. Har ringt Marix i sthlm för råd men de hade stängt så jag ska ringa imorgon.
    Är det någon som upplevt liknade vid parmanent eller har gjort rakbehandling på Matrixs produkt optimal smoth. Snälla behöver verkligen råd vet inte vart jag ska vända mig, har värsta senariat framför mig hur mitt hår trillar och mitt hårbotten bara svullanar upp. Jag har börjat acceptera tanken på att förlora håret, men jag är så oroligt för om jag har fått nån sjukdom i mitt hårbotten eller kemikaliet i produkten kommer att sakta men säkert förstöra mitt huvud:(...

• Svar på tråden en vecka efter.Svidande,m kliande hårbotten efter rakbehandling LÄS
  • Anonym (ont)

puffar upp tråden

• MissMango

Är själv frisör så jag ska försöka svara så gott jag kan. Vi behandling med permanent vätskor måste man hålla i åtanke en väldigt viktigt princip: det är starka kemikalier som ska in i håret och som hamnar i din hud (hårbotten). Permanent vätskorna har till uppgift att 1) bryta ner hårets naturliga form. Detta lämnar håret i ett slags ickeläge. 2) tvinga in håret i en ny form och fixera det i det läget.

Du kommer inte att tappa allt ditt hår och du har inte fått en sjukdom. Men du borde ha blivit informerad om precis vad som händer vid en permanent (lockig eller rak spelar ingen roll), alt själv varit noga med att söka information. Jag själv vägrar för det mesta att utföra permanenter om inte kunden uppfyller vissa krav. Jag orkar inte dra dem här, men anledningen till det är att jag helt enkelt vet att man för det mesta får ett riktigt uselt resultat, lockarna blir sällan snygga, det sliter fruktansvärt på håret i onödan och rakpermanent ser i princip bara bra ut om man också plattar håret. Har man ett riktigt krull ska man gå till en afrofrisör, de kan det där allra bäst.

Var beredd på att tappa mer hår, men använd en riktigt bra inpackning och håret borta från kemikalier. Lycka till!

• Anonym (ont)
    MissMango skrev 2010-01-18 21:21:02 följande:
    Är själv frisör så jag ska försöka svara så gott jag kan. Vi behandling med permanent vätskor måste man hålla i åtanke en väldigt viktigt princip: det är starka kemikalier som ska in i håret och som hamnar i din hud (hårbotten). Permanent vätskorna har till uppgift att 1) bryta ner hårets naturliga form. Detta lämnar håret i ett slags ickeläge. 2) tvinga in håret i en ny form och fixera det i det läget.Du kommer inte att tappa allt ditt hår och du har inte fått en sjukdom. Men du borde ha blivit informerad om precis vad som händer vid en permanent (lockig eller rak spelar ingen roll), alt själv varit noga med att söka information. Jag själv vägrar för det mesta att utföra permanenter om inte kunden uppfyller vissa krav. Jag orkar inte dra dem här, men anledningen till det är att jag helt enkelt vet att man för det mesta får ett riktigt uselt resultat, lockarna blir sällan snygga, det sliter fruktansvärt på håret i onödan och rakpermanent ser i princip bara bra ut om man också plattar håret. Har man ett riktigt krull ska man gå till en afrofrisör, de kan det där allra bäst. Var beredd på att tappa mer hår, men använd en riktigt bra inpackning och håret borta från kemikalier. Lycka till!
    Tack snälla, behövde verkligen få svar från en expert, jag gjorde värmebehandling(rakt) hade afrohår, nu är det ett minne blott, resultat rakt tunt, o tappar jättemycket speciellt på ena sidan av hårfästet är nästan helt kall. Jag tog reda på info och just matrix optimal smoth ska vara den bästa är inte lika skadane som rakparmanent. Jag har alldrig gjort sådan innan, bara färgat håret 4 gg under mina 25 år i livet, annars har bara plattat hårt. Men är det normalt att reagera som jag gjort??? Det har ju gått en vecka o än så svider det i hårbotten speciellt i vissa partier och kliar som attan. Håller på bli Idot ursäkta mitt utryck, har hällt massvis med olivolja i hårt vilket har en lugnande effekt, vågar inte tvätta håret med schampo för jag är rädd att det irriterar ännu mer. Känner du till matrix produkt????
  • MissMango

Matrix har generellt väldigt bra produkter, men det skiljer så himla mycket från person till person hur man reagerar på produkterna. Jag själv måste färga håret ofta för jag fick vita hår redan när jag var arton och varenda gång kliar jag ihjäl mig i minst en vecka efteråt. Det är starka kemikalier och hur mycket producenterna än hävdar att de minsann har så milda produkter så är det lögn, kemikalier är skadliga, så är det bara.
    Köp en bra inpackning, jag kan rekommendera K-Paks ( ca 200-250 kr). Den har en konsistens som är grynig och personligen tycker jag att den luktar vidrigt, men andra tuycker att den doftar banan. Hur det än är så är den grymt bra! Den innehåller massvis med proteiner, det är därför den ser lite äcklig ut och det är precis proteiner ditt hår ska ha. Massera in den noga i hårbotten (handukstorkat hår) och i övriga håret och låt verka en kvart. Skölj noga och ta i balsam, även det ända ut i hårbotten. Låt verka en minut och skölj noga. Balsam är vaxbaserat och lägger sig utanpå håret för att "stänga" hårstrået och skydda det. Tvätta inte håret på ett tag nu. De naturliga fetterna du har i hårbotten är också de som är absolut bäst för ditt hår och hårbotten.
    Tjejer med riktigt afrohår som rakpermanenar sig ofta (på afrosalonger) tvättar inte håret på minst två veckor innan de gör en behandling.
    Ring Matrix och hör vad de säger.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig, jag vet att du lider din stackare!

• Anonym (hmm!)

jag har bara positiva erfarenheter från opti smooth som behanlingen heter. I och för sig så sa min frisör till mig att opti smooth inte fungerar på afrohår. Så din frisör måste ha gjort fel. Du borde blivit skickad till en afro frisör...

Svar på tråden en vecka efter.Svidande,m kliande hårbotten efter rakbehandling LÄS