Centraldammsugare?
Ni som har centraldammsugare. Vad tycker ni om den?
För och nackdelar?
Tack på förhand!
Ni som har centraldammsugare. Vad tycker ni om den?
För och nackdelar?
Tack på förhand!
Jag avskyr den och maken gillar den.
Vi fullkomligt älskar våran centraldammsugare! Den fanns här när vi köpte huset men slangen var trasig så vi använde vanlig ett bra tag. Men till slut tog vi itu med att köpa nya delar och jösses vilken skillnad att städa! Jag behövde inte dammsuga på flera månader för det gjorde mannen som tyckte det var en fröjd i jämförelse
Fördelar: Inga partiklar virvlar omkring, allt försvinner ut
Slipper släpa på klumpen, har bara en lätt slang
Tyst, låter bara vid själva centralen
Behöver inte byta/köpa påsar
Kan köpa reservdelar
Nackdelar: Lite dyrt att köpa reservdelar
Kan bli fel någonstans inne i rören, svårfixat kanske
Kan ev. dra mer ström är inte säker
Tack "Cia o krabaten" och "mollyskroll" för era svar!
Någon mera som har centraldammsugare?
jag tycker den är jätte bra! det enda som jag inte gillar med den är att de som bodde i huset innan (och installerade dammsugaren) har bara valt ett ställe där man kan koppla i slangen, vilket gör att vi inte kan dammsuga in i alla hörn på övervåningen, men det är ju ingen negativt med dammsugaren som produkt!
den låter lite, vår lättväkte kille kan lätt sova gott när vi dammsuger, vilket inte gick med en vanlig.. vi har en hund som fäller sjukt mycket och två katter = mycket päls som dammsugs upp och vi har tömt behållaren två ggr sen vi flyttade in för över ett år sen och då dammsuger vi ca 5-6 ggr/vecka..
helt klart värt att installera!
Vi har centraldammsugare också. Men jag gillar den inte riktigt, så jag använder en vanlig istället. Men det är nog för att vårat munstycke är så dåligt, skjuter bara skräpet framför sig, och så går det inte att dammsuga under saker. Dåligt svar kanske :P
Vi har också centraldammsugare. Tyvärr suger den dåligt, så jag är inte så förtjust. Men annars gillar jag den. Den är lätt att släpa på och låter inte så mycket. Man slipper byta uttag stup i kvarten också eftersom slangen är lång. (Den dåliga sugkapaciteten kan kanske avhjälpas med ett annat munstycke, men jag vet inte.)
Jag tycker också att slangen är lång och jobbig att släpa runt på. Den korvar sig när man vill sträcka ut den och vägrar samarbeta när man ska rulla ihop den. Uttagen sitter på dumma ställen som gör att man inte kan möblera hur som helst. Centraldammsugaren var där när vi flyttade in. Kanske hade vi kunnat placera uttagen smartare om det var vi som hade installerat.
Det enda positiva är att det är lättare att dammsuga trappor med bara en slang än med en vanlig dammsugare som riskerar välta ner för trappan. Men en handdammsugare som Ergorapido hade också löst det problemet, utan megalång slang.
Någon mera som tycker att det inte att dammsuga under möblerna?
Är väldigt nöjd med att vi installerade centraldamsugare i nybyggda huset. Ser massor av fördelar: Klart bättre effekt, väldigt bra munstycken, förhållandevis tyst (förutom i klädkammaren där själva damsugaren är placerad), väldigt bra inomhusluft i och med att alla partiklar åker ut ur huset, man slipper en maskin som ständigt välter.
Enda nackdelen är att slangen är lite bökig att hantera framför allt när man ska ta fram och hänga in den i städskåpet.
Var emot centraldamsugare från början men maken övertalade mig vilket jag är glad för idag.
Jag är jättenöjd med vår centraldammsugare och kommer nog aldrig kunna vänja mig vid en "vanlig" igen.
Det som är allra bäst är att man slipper den skitiga luften som åker genom en vanlig dammsugare och att centraldammsugaren är så tyst. Andra fördelar tycker jag är att man bara släpar på en slang (=lätt) och att man slipper tömma dammsugarpåsar. Vår har även superbra sugkapacitet och av/påknappen där man håller händerna så man slipper hålla på och böjda sig.