• kikidil

Studiemedel och föräldrapenning???

Hej allihopa!

Vi ska få barn i sommar och vi har börjat fundera över det där med föräldraledighet, ekonomin... ja, ni vet vad det handlar om. Jag har planer på att börja studera till vårterminen 2011. Det är distansstudier på 50%. Och då undrar jag om det är möjligt att ta ut föräldrapenning på halvtid samtidigt som jag får studiemedel för halvtidsstudier. Har försökt att diskutera frågan med en handläggare på FK, men det blev bara pannkaka. 
    Så ni som vet, dela med er! {#lang_emotions_smile} Tack!!!
  • Svar på tråden Studiemedel och föräldrapenning???
  • Karmen
    kikidil skrev 2010-01-18 21:38:07 följande:
    Hej allihopa! Vi ska få barn i sommar och vi har börjat fundera över det där med föräldraledighet, ekonomin... ja, ni vet vad det handlar om. Jag har planer på att börja studera till vårterminen 2011. Det är distansstudier på 50%. Och då undrar jag om det är möjligt att ta ut föräldrapenning på halvtid samtidigt som jag får studiemedel för halvtidsstudier. Har försökt att diskutera frågan med en handläggare på FK, men det blev bara pannkaka.  Så ni som vet, dela med er!  Tack!!!
    Hej!
    Jag pratade med försäkringskassan förra veckan då jag börjar studera helfart på distans fom i morgon. Jag har nu en son på 6 månader och tar ut hel föräldrarpenning. Enligt handläggaren på försäkringskassan får man ta ut både studiebidrag och föräldrarpenning så länge man läser på distans och har rumskontakt med barnet så det är inga problem., sen väljer du själv om du vill ta ut hel eller halv föräldrarpenning, själv ska jag ta hel föräldrarpenning och studiebidrag på heltid, dock inte lån.
  • kikidil

Det låter ju helt underbart! Handläggaren på FK berättade någonting helt annat för mig men det kändes lite som vi mest pratade förbi varandra hela tiden... {#lang_emotions_undecided}

• lisen88

handlägaren ja pratade med sa att ja får ut hel föräldrarpenning och barnbidrag om jag skulle studera på distans, enligt henne skulle de vara anorlunda om man hade haft jobb innan blev gravid osv. ja har de lägsta så då får ja ut hel föräldrarpenning. men tycker nästan att alla på FK säger olika. tror ja ringde runt till 6 personer och alla sa olika. så man blir lite fundersam ibland när de gäller dom

• kikidil

Ah just det, det kanske är skillnad om man har jobbat tidigare eller inte. Ska på infoträff på FK i början på februari och ska försöka ställa mina frågor igen... Känns som man aldrig kan vara säker på vad som gäller förrän man har sökt och fått beslut. Men man måste ju kunna planera!

• lisen88
    kikidil skrev 2010-01-20 19:56:17 följande:
    Ah just det, det kanske är skillnad om man har jobbat tidigare eller inte. Ska på infoträff på FK i början på februari och ska försöka ställa mina frågor igen... Känns som man aldrig kan vara säker på vad som gäller förrän man har sökt och fått beslut. Men man måste ju kunna planera!
    precis, håller me dig. de kravet dom sa till mig var att ja skulle vara aktiv med dottern minst 1 timme per dag och att ja inte fick ha barnvakt under tiden ja studerade. för man vill ju helst undvika lån så långt de bara går
  • lisen88
    lisen88 skrev 2010-01-20 21:32:47 följande:
    precis, håller me dig. de kravet dom sa till mig var att ja skulle vara aktiv med dottern minst 1 timme per dag och att ja inte fick ha barnvakt under tiden ja studerade. för man vill ju helst undvika lån så långt de bara går
    glömde skriva de här. kolla med csn om du kan få bidrag när du studerar hemma om du har något barn hemma. då blir de ju både barnbidrag, FP och bidrag. kankse inte går och få bidrag men de är ju värt o fråga
  • kikidil

Har redan kollat CSN och man kan alltid söka studiemedel. Det som påverkar då är ju hur hög ens inkomst (i detta fall alltså FP:n) är, det finns ett maximalbelopp som man får ha som inkomst. Så man kanske får trixa lite och räkna ut hur mycket FP man ska ta ut. Sedan finns det även ett extra tillägg när man har barn. Vore så underbart att kunna börja med mina studier nästa år och samtidigt ta hand om lillen...

• lisen88
    kikidil skrev 2010-01-20 22:06:26 följande:
    Har redan kollat CSN och man kan alltid söka studiemedel. Det som påverkar då är ju hur hög ens inkomst (i detta fall alltså FP:n) är, det finns ett maximalbelopp som man får ha som inkomst. Så man kanske får trixa lite och räkna ut hur mycket FP man ska ta ut. Sedan finns det även ett extra tillägg när man har barn. Vore så underbart att kunna börja med mina studier nästa år och samtidigt ta hand om lillen...
    aha de va så de va med bidrag från csn. ja men precis, då kan man ju passa på och plugga lite när man ändå går hemma. så gör ja också
  • star67
    Karmen skrev 2010-01-18 21:58:09 följande:
    Hej!
    Jag pratade med försäkringskassan förra veckan då jag börjar studera helfart på distans fom i morgon. Jag har nu en son på 6 månader och tar ut hel föräldrarpenning. Enligt handläggaren på försäkringskassan får man ta ut både studiebidrag och föräldrarpenning så länge man läser på distans och har rumskontakt med barnet så det är inga problem., sen väljer du själv om du vill ta ut hel eller halv föräldrarpenning, själv ska jag ta hel föräldrarpenning och studiebidrag på heltid, dock inte lån.
    Hejsan fick du äntligen både föräldrarpenning och studibidrag???
Svar på tråden Studiemedel och föräldrapenning???