• Glimrande

Akut hjälp! Tangenterna bytt plats!

Köpte ett nytt tangentbord idag till min dator och den funkade hur bra som helst efter att jag installerat det. Sen stängde jag av datorn och sen när jag satte på den igen så var allt helt utflippat! Inga bokstäver är där de ska vara.... Bokstäverna är där siffrorma osv... Hur får jag tillbaks det??:( Snälla hjälp!

• Svar på tråden Akut hjälp! Tangenterna bytt plats!
  • rödtopp

har du provat att starta om datorn?

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • norskisverige

CTRL+ALT+DELETE for å avslutte Windows er trolig 3982+192+948394

• Glimrande

Jag har provat att starta om datorn och ta bort och installera om med skivan ... :P men funkar ändå inte...

• norskisverige

Bruker du Windows? Hvilken versjon? Og hvilket tangentbord (merke? modell?)? Vet du hvordan kobling du har? USB?

• Glimrande

Jag har windows vista (32bit om det var det du menade?)och har köpt microsoft wireless keyboard 1000 tangentbord kopplad i usb med en sådan liten grej som ligger på skrivbordet. Hade bara usb innan men signalen sög rent ut sagt;).

• pluvdo

Dum fråga, men har du tangentbordet inställt på svenska och så?

• Glimrande

Hurra, det funkade!!!:) En fråga till bara... Hur gör man för att få F5 knappen att fungera som uppdatera.... Har för mig att det är en knapp på tangentbordet som ändrar det..

• Glimrande
    pluvdo skrev 2010-01-19 00:50:17 följande:
    Dum fråga, men har du tangentbordet inställt på svenska och så?
    Japp det hade jag
  • norskisverige
    Glimrande skrev 2010-01-19 00:52:35 följande:
    Hurra, det funkade!!!:) En fråga till bara... Hur gör man för att få F5 knappen att fungera som uppdatera.... Har för mig att det är en knapp på tangentbordet som ändrar det..
    Hva funkade? Hva gjorde du som hjalp?

F5 (egentlig alle tastene) er programmerbare. Du har kanskje en knapp som heter bare "FN" eller "F" brevid "CTRL" eller noe som må trykkes inn for å få F-knappene til å fungere?
  • Glimrande
    norskisverige skrev 2010-01-19 00:54:58 följande:
    Hva funkade? Hva gjorde du som hjalp? F5 (egentlig alle tastene) er programmerbare. Du har kanskje en knapp som heter bare "FN" eller "F" brevid "CTRL" eller noe som må trykkes inn for å få F-knappene til å fungere?
    Jag testade lite som det stod på den sidan och sen provade jag att trycka in den knappen på baksidan igen. Signalknappen och sen funkade det .

Hm, jag förstår inte riktigt vad du menar...? När jag trycker på knappen "F5" så ska ju hela sidan uppdateras. Men den gör inte det. Och sist minns jag att jag tryckte på en annan tangent som satte igång den funktionen. Minns ej vilken...
  • norskisverige

Når du trykker F5 så kan det være tangentbordet ikke sender rett kombinasjon. F betyr bare "Function" så F5 er "Function 5" og den kan være programmert til å gjøre noe annet.

Men: Du kan teste å trykke "CTRL+R". Altså tangenten "CTRL" og tangenten "R" på samme gang. Det skal oppdatere siden i de fleste nettleser-programmer for Windows.

• Glimrande
    norskisverige skrev 2010-01-19 01:03:16 följande:
    Når du trykker F5 så kan det være tangentbordet ikke sender rett kombinasjon. F betyr bare "Function" så F5 er "Function 5" og den kan være programmert til å gjøre noe annet. Men: Du kan teste å trykke "CTRL+R". Altså tangenten "CTRL" og tangenten "R" på samme gang. Det skal oppdatere siden i de fleste nettleser-programmer for Windows.
    aha ok, nu förstår jag;D Det funkade ja. Tack ska du ha :)
  • Umbrageous
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-19 09:59:41 följande:
    bärbar och tryck på numlock...
    Du hann före...!
  • Glimrande

Hittade F-lock knappen så nu funkar den:). Men nu har jag ett nytt problem... Varje gång jag sätter på datorn måste jag trycka på sökknappen.... Ska det vara så?? Så har jag aldrig haft det förr....:(

• Umbrageous
    Glimrande skrev 2010-01-19 13:44:00 följande:
    Hittade F-lock knappen så nu funkar den:). Men nu har jag ett nytt problem... Varje gång jag sätter på datorn måste jag trycka på sökknappen.... Ska det vara så?? Så har jag aldrig haft det förr....:(
    Sök-knappen? När? Hur yttrar det sig?
  • Glimrande

Det 'r trådlöst och på skrivbordet har jag en liten grej som ger signal som går in i datorn också. På den finns en kanpp och under tangentbordet ifnns också en knapp. Har haft en liknande förr och då funkade tangentbordet när man satte igång datorn. Nu måste jag trycka in knappen under tangentbordet eller på den där som ligger på skrivbordet för att få det att funka varje gång jag sätter på datorn...

Svar på tråden Akut hjälp! Tangenterna bytt plats!