• Unna

Känna på livmodertappen...hur?????

Hej!

Läser inlägg då och då om tjejer som känner på sin livmodertapp och kan då märka om ÄL är på gång. Vanilla, som nu är gravid, skrev också att hon kände på sin livmodertapp och kunde känna slemproppen och förstod att hon var gravid.

Min undran är HUR känne rman (eller jag förstår praktiskt hur jag ska göra ) men kan man verkligen känna den???

Tacksam för svar!

Kram Unna
    (på dag 50 nu...ingen mens än)

• Svar på tråden Känna på livmodertappen...hur?????
  • Mumu

Bra Unna!

Jag undrar detsamma, men har inte fått tummen ur och frågat ännu!

• Skrymt

beror väl lite på hur långa fingrar man har i relation till hur djup man är ;) Har aldrig kommit på tanken ens att försöka fingra på livmodertappen... vet inte ens om jag "når upp" *s*

Kanske ska prova när jag kommer hem? Spännande torsdagsnöje! ;)

• Unna

Håller med dig Skrymt, ett himla trevligt torsdagsnöje att försöka hitta sin livmodertapp kanske i nån reklampaus av "24" på tv!!! Ja, man är ju lättroad i dessa väntande tider!
  • Mumu

Jag känner mig skitdum nu! Jag vet tydligen inte de mest grundläggande sakerna om min egen kropp, jag vet inte ens hur jag ska göra för att känna på den förbannade livmodertappen. Hur känner man den överhuvudtaget? Jag har i och för sig inte prövat, men innan jag börjar krafsa i min stackars kropp så vill jag veta hur jag ska göra...

• Anna B

Så här gör jag. Se till att naglarna på fingret/-arna som ska in är korta och tvätta händerna. Jag står upp och ställer ena foten på handfatet (man kan också huka). Sedan för jag in långfingret framifrån ganska långt. Det är en knopp som sticker ner i slidan. Jag kan dra fingret runt den. Det tog ett tag att hitta öppningen eftersom min tapp är vinklad bakåt när jag inte har äl. Min känns lite skrovlig runt öppningen och det är glipa där öppningen är. Glipan är större eller mindre beroende på var i cykeln jag befinner mig. När jag har äl står öppningen rakt ner och glipan är stor. Notera om tappen är hård eller mjuk (svårt att bedömma i början) och titta sedan på sekretet du får på fingret.

• Majsan

Det är inte alla som kan nå den. Jag kan inte. T.o.m. läkaren hade svårt att komma in tillräckligt långt när hon skulle prova ut ett pessar för ett par år sedan. Behöver jag tillägga att jag aldriga har vågat använda pessar?

• Skrymt

Tack för instruktionerna Anna! Hem och öva/prova! *fniss*

• Bella B

Jag har börjat känna på tappen efter lite tips här på FL. Verkligen trevligt torsdagsnöje, håller med fullt ut! Jag tycker den känns som en rund glatt knopp med ett litet hål/skåra i mitten längst ut, nästan som toppen på det manliga könsorganet om ni förstår vad jag menar...

Däremot har jag ingen koll på hur den förändras under cykelns gång, hur den skall kännas när man är gravid osv... någon som har koll på det får gärna dela med sig!

• Louise

Angående tappen: jag undersökte min tapp under hela min förra cykel. När jag sedan sa till läkaren som jag besöker i samband med barnlöshetsutredning att jag kännt på min livmodertapp att den öppnar sig och stänger sig alltefter hur man är i cykeln så tittade hon konstigt på mig och sa att det kan man inte alls känna och öppningen är så liten så det är nog bara nått du inbillat dig. Jag kände mig jättedum, men jag vet ju vad jag kände och jag visste att jag inte blivit gravid två dagar innan mensen kom för då öppnade sig "hålet" igen efter att ha varit stängt efter ÄL.
    Men det kändes jättekonstigt att bli avsnoppad så av en läkare... som dessutom håller i en barnlöshetsutredning...

Svar på tråden Känna på livmodertappen...hur?????