• Puffen

EEG undersökning...

I söndags väckte min treåriga son mig tidigt... Efter bara ett par timmar ville han sova igen så vi la oss i min säng.
    Strax efter 11 vaknade jag och tyckte det var konstigt att vi sovit så länge!
    Tittade på min son som låg bredvid mig och fick se det värsta jag sett!!!!

Han var spänd i hela kroppen, vänster arm ryckte upp och ner, han tuggade stenhårt och saliv rann ur munnen, hanns ögon "flackade" och ibland såg jag bara vitan, han var helt okontaktbar! Det var hemskt!!!

Jag skrek åt min sambo: -DET ÄR FEL PÅ DOUGLAS!!!!
    Han kom springande och jag ringde 112. Innan ambulansen kom hade sonen slutat krampa och sov nu stenhårt.

Vi åkte in till akuten med ambulansen och undersökningar påbörjades.
    Första tanken var feberkramp men han hade bara 36,5 i temp.

Sonen blev något piggare under kvällen men har varit trött och slö hela tiden, först idag (3dagar efter anfallet) börjar han bli nprmal igen.

Idag fick vi kallelse för EEG den 20okt.

Jag är så orolig!

Någon som har erfarenhet av kramper, epilepsi och EEG?

• Svar på tråden EEG undersökning...
  • Moomin

Puffar och hoppas att EEG-undersökningen går bra

• Li78

jag har haft EP. Jag fick det som 15 årig och ansågs frisk igen någonstans runt 23. När ett barn får EP så är blir de oftast friska från det, medan om en vuxen får EP så sitter det kvar hela livet. EEG är en undersökning där de mäter "elektrisiteten" i hjärnan. Din son kommer få sitta eller ligga med massa kablar fästa i "metallbrickor" från huvudet. Det svidet en aning när de ska fästa fast dem, men annars är det inget som gör ont. Jag hoppas att det går bra för er... /Li

• Cornette

jag gjorde ett EEG när jag var 10 och det jag minns är att det var kul! Jag fick ju vara uppe mycket längre än mina äldre systrar kvällen innan eftersom att jag skulle sova på sjukhuset. Det kliade lite i hårbotten av "geggan" de fäster elektroderna med men annars inget "farligt" Lycka till!

• Syster C

Hej! Är sjuksköterska på en barnavdelning ocg vi får ofta in barn som krampat. Kan lugna dig med att det ofta är en engångsföreteelse och att de aldrig krampar igen. EEG görs alltid när man inte vet varför de krampat och är den normal, så är det mycket möjligt att ni aldrig får reda på varför er lille son fick en kramp. Det kan vara jobbigt att inte veta, men om han inte drabbas av fler kramper, så kanske det inte spelar så stor roll? Försök ta det lugnt, det är jättevanligt och i de allra allra flesta fall är det inte EP och inget annat fel heller! Kan vara hjärnan som utvecklas så fort att den inte riktigt hinner med själv, förklarade en läkare för mig förut.

Håller tummarna för att allt går bra för er! Kram/ syster c

• Marängswiss

Min son krampade och blev medvetslös. EEG undersökningen var helt normal, det visade sig sedan att han hade gjort en hypoglykemi, alltsa insulinkoma pga för lagt blodsocker. Precis som syyster C skrev här ovan förklarade läkarna för oss att det vanligaste är att man aldrig far veta varför barnet kkrampade och att det aldrig händer igen. Tyvärr är sa inte fallet med var lille kille.

• Puffen

Har fått svar på EEG nu. Epilepsi... Ska träffa läkaren i morgon för att prata mer om medicin m.m.

Svar på tråden EEG undersökning...