• elisch

Måste man ha dopklänning?

Min son kommer att vara 9 månader när han döps, och det skulle kännas roligare med vanliga finkläder istället för dopklänning. Någon som vet ifall det är ett krav med dopklänning eller om man få ha andra kläder?

• Svar på tråden Måste man ha dopklänning?
  • Bess

Klart man får ha andra kläder!

• vivianne

Inget krav! Men om man vill ha men inte lägga ut pengar på det kan man låna av församlingen.

Man byter ändå till finkläder till mottagningen efteråt.
  • elisch
    Bess skrev 2010-01-19 11:58:26 följande:
    Klart man får ha andra kläder!
    En vän till mig var på ett dop där de var tvungna att ha dopklänning, så i vissa kyrkor verkar det vara så. Men det kanske var ett undantag?
  • vivianne

Med tanke på att de även döper vuxna verkar det vara ett omöjligt krav...

• elisch
    vivianne skrev 2010-01-19 12:01:56 följande:
    Med tanke på att de även döper vuxna verkar det vara ett omöjligt krav...
    Jo precis, var ska de dra gränsen liksom? Jag hoppas på att de inte är så hårda här
  • amanda j

je e döpt i en kortkort kläning som knapt gick över blöjan å blöjbyxor. min lillebror hade kortbyxor, skjorta, fluga å lackskor när han döptest. fast vi döptes inte i kyrkan utan vi e döpta ute på gräsamattan vid vår sommarstuga så då kanske de e en annans sak. sen e de ju ett antal årsen oxå=)

• Bess
    vivianne skrev 2010-01-19 11:59:17 följande:
    Inget krav! Men om man vill ha men inte lägga ut pengar på det kan man låna av församlingen. Man byter ändå till finkläder till mottagningen efteråt.
    Nej alla byter inte om till finkläder till mottagningen. Jag har varit på dop då barnet haft dopklänningen även då.
  • blå fisk

Jag har aldrig hört att det är ett krav med just dopklänning. Men vid ett kristet dop är den vita dopklänningen en symbol (som jag inte kan redogöra för). Därför ser vissa präster det som bra om man väljer vita kläder för själva dopet, även om det inte är en traditionell dopklänning. Den vita särk som man traditionellt begravs i inom i alla fall den svenska kyrka är ett tecken på att man fullföljer dopet (eller något liknande). Sen väljer ju många att begravas och döpas i andra kläder självklart. Men det kan vara bra att känna till om man väljer att döpa sitt barn inom kristendomen att den vita dräkten inte bara är ett konstigt påhitt utan står för något.

• Emy81
    elisch skrev 2010-01-19 11:57:22 följande:
    Min son kommer att vara 9 månader när han döps, och det skulle kännas roligare med vanliga finkläder istället för dopklänning. Någon som vet ifall det är ett krav med dopklänning eller om man få ha andra kläder?
    Vi ska döpa våran son i Maj, då är han över 6mån, vi ska inte heller ha dopklänning, och  det va min mormors ide! (hon brukar jobba i kyrkan som värd) problemet för oss är att vi inte kan komma på vad han ska ha på sig i stället.
Svar på tråden Måste man ha dopklänning?