ngn med erfarenhet av Tillväxthormonbehandling??
Har en 6-årig son som alltid varit liten.
Ingen sjukdom, jag och hans pappa är korta smala, likaså mormor farmor osv.
Enligt hans kurva (2,5 steg under medel) blir han ca 165 cm som vuxen. Läkare på KS har nämnt hormonbehandling som innebär sprutor upp till 18 års ålder och kan öka längd med ca 7-9 cm. Just den läkaren rekommenderar dock INTE detta då man idag inte vet om behandling kan ge långsiktiga biverkningar som tex kortare livslängd, hjärt/kärlsjukdomar mm var några ex som läkaren angav. Enligt denna dr vet man bara att kortsiktigt fungerar behandlingarna ofta.
Ngn som har erfarenhet och har behandlat sitt barn eller blivit behandlad själv?
Ngn som har en kort son och erfarenhet av eventuella svårigheter?
Hur kan det vara att vara kille/man och 165 cm?
Jag själv tkr inte att längd är det viktigaste. Men kanske kommer vår son att lida av sin korthet i perioder, kanske klandra oss för att vi ej satt in behandling som jag spontant är emot. Har svårt att tro att en annan läkare skulle ha en annan åsikt - ett barn "rasar" inte direkt iväg från sin kurva när de är 6 år vad jag förstår.
Rådvill och orolig
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-19 12:42
Kan tillägga att pappan till sonen är 174 så även om han är under medel är han ju inte så väldigt ovanligt kort. 165 är ungefär 1 på 100 om jag förstod dr rätt.