• Anonym

Bup

Vi har gemensamvårdnad.
    Jag har kontaktat bup för att vårat barn mår dåligt.
    Pappan vill inte godkänna att barnet går ditt.

Vad skall jag göra?

Pappan och jag har stora sammarbetsvårigheter.

• Svar på tråden Bup
  • The Black Lady

Varför vill inte pappan godkänna det?

Börja med att begära ensam vårdnad... kontakta familjerätten i er kommun!

• h8him

Är det akut så stäm honom på enskild vårdnad och yrka inerimistiskt beslut. Är det inte akut så kan du testa med att boka tid på familjerätten för att få hjälp att prata om det och hoppas han kommer dit.

• Anonym

Vi har varit hos familjerätten som efter ett tag hänvisade till tingsrätten.
    Där jag begärde ensamvårdnad men fick inte det. Vi har bara ett beslut på umgänget.

Jag kan inte veta varför att han inte vill. Han tycker inte det är något fel på vårat barn.
    Det är så att om jag skall gå ditt med barnet måste han vara med.
    Men han kan vara ganska krävande och jag känner att jag inte kan prata fritt i hans närvaro. Pga tidigare misshandel av pappan.

• Sharatain
    Anonym skrev 2010-01-19 12:45:57 följande:
    Vi har gemensamvårdnad.Jag har kontaktat bup för att vårat barn mår dåligt.Pappan vill inte godkänna att barnet går ditt.Vad skall jag göra?Pappan och jag har stora sammarbetsvårigheter.
    Om jag ska vara ärlig så vet jag inte varför alla drar till med så extrema saker till att börja med.
     Det absolut första du ska göra är att prata med de på BUP om det och be om familjeträff där du, barnet och terapeuterna bestämmer och kallar till möte för de som valts som "gäster" så får de helt enkelt förklara för honom själva. Det brukar sjunka in bra mycket bättre då än om man sliter upp himmel och jord och är aggressiv mot andra parten....
  • Anonym

Dom får inte träffa barnet om han inte godkänner.

• pegga

Vad hoppas du att BUP-kontakten ska leda till? Vad tror du själv är orsakerna till att barnet mår dåligt?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-19 13:11:15 följande:
    Det är en gemensam terapi och det är inte barnet som är där ensam. Det handlar om en gruppträff där man kan bjuda in vem som helst. Det handlar ju bara om information helt enkelt.
     Blir som om barnet helt enkelt skickat inbjudan själv. Så om pappan inte godkänner en enkel informationsträff som barnet bett om så kan man ju ta det med sig till familjerätten senare.
     Såhär gjorde vi flera gånger då min syster var sjuk och pappa inte tyckte det va något.
  • Anonym

Tror att  det kan vara adhd eller någon trotssyndrom.
    Jag måste få hjälp att hantera vårat barn rätt.
    Jag vill ju bara veta hur jag skall möta barnet rätt när det får dessa utbrott.

Detta har förstärkts nu under hösten.

• h8him
    Anonym skrev 2010-01-19 13:00:19 följande:
    Vi har varit hos familjerätten som efter ett tag hänvisade till tingsrätten. Där jag begärde ensamvårdnad men fick inte det. Vi har bara ett beslut på umgänget. Jag kan inte veta varför att han inte vill. Han tycker inte det är något fel på vårat barn. Det är så att om jag skall gå ditt med barnet måste han vara med. Men han kan vara ganska krävande och jag känner att jag inte kan prata fritt i hans närvaro. Pga tidigare misshandel av pappan.
    Tog du med i yrkandet att sonen behövde hjälp av bup men att pappan vägrar?

Har du kontaktat skolpsykologen? Där borde väl grabben kunna få en första hjälp.
  • h8him
    Anonym skrev 2010-01-19 13:11:15 följande:
    Är det inte så att de visst får träffa barnet, men de får inte starta en utredning utan vårdnadshavarnas tillstånd?
  • pegga

Har du på något sätt kopplat de problem du upplever till umgänget med pappan, så att han kan tro att syftet med BUP-kontakten är att minska umgänget?

Det är nämligen en klassiker när det gäller vårdnads- och umgängestvister, och en vanlig orsak när en förälder motsätter sig BUP-kontakter.

• Anonym

Detta har inget med problemet med pappan och mig.

Utan det har med barnets problem att göra.

Är inte ute efter ändrat umgänge eller något sådant utan vill bara att han
    skall säga ok till bup.

Men problemet att han hela tiden skall diskutera oss.
    Och om jag säger emot så blir han tjafsig.

• pokken
    Måste vårdnadshavare vara överens om att kontakta BUP?

En enskild förälder kan kontakta oss för att få stöd i sitt föräldraskap utan att den andra vårdnadshavaren godkänner det.

Men för att ett barn ska påbörja en behandling hos oss måste alla vårdnadshavare ge sitt samtycke. Skulle det råda oenighet mellan vårdnadshavarna ska man vända sig till socialnämnden för att få beslut om att få söka vård hos BUP trots oenigheten. 

http://www.bup.se/sv/Fakta-om-BUP/Fragor-och-svar/Maste-vardnadshavare-vara-overens-om-att-kontakta-BUP/

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-01-19 12:45:57 följande:
    Vi har gemensamvårdnad.
    Jag har kontaktat bup för att vårat barn mår dåligt.
    Pappan vill inte godkänna att barnet går ditt.

Vad skall jag göra?

Pappan och jag har stora sammarbetsvårigheter.
    Kontakta familjerätten så kan de hjälpas dig till en BUP-kontakt utan pappas samtycke ....
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-12 13:28:48 följande:
    Kontakta familjerätten så kan de hjälpas dig till en BUP-kontakt utan pappas samtycke ....
    Bra tips 2 år senare när lagen förändrats.
Svar på tråden Bup