• Anonym

Kan det vara reumatism??

Jag har sedan i höstas haft flera olika problem med värk i kroppen.
    Det började efter ett ryggskott som gjorde fruktansvärt ont...hade problem med höfterna efter det, men det gick över efter ett tag.
    Strax efter det började mina händer och fingrar värka och domnade bort främst när jag sov och satt i kassan på jobbet. Detta pågick ett par veckor för att sen gå över. de trodde på vc att jag hade karpaltunnelsyndrom.

För ca 2 mån sedan började mina höfter och ländrygg värka igen och det knakar i höfterna så fort jag rör mig. Jag fick även jättemkt värk i ljumskarna i samband med detta. Fick ytterligare ett ryggskott för ca 1 mån sedan.(har aldrig haft ryggskott i hela livet före dessa två)

Nu har även axlarna börjat värka och har svårt att sova på nätterna pga axlarna och höfterna......

Har reumatism på båda sidor släkten, en faster som är riktigt svårt sjuk. Det började för henne när hon var i 30 års åldern med att axlarna värkte i samband med en förkylning och sen gick det över i händerna och dom trodde hon hade karpaltunnelsyndrom.
    Jag är nu 26 år.

Var på röntgen i förra veckan och ska få svar imorgon. Känns som att dom inte kommer se ngt där, gjorde även ultraljud och läkaren kollade ena ljumsken väldigt noga och frågade mig om jag hade ont där när hon tryckte......

Är så orolig för att inte någon ska tro på mig.....Har aldrig haft några såna här problem förut och känner mig som en gammal tant i kroppen just nu....:(

nån som känner igen sig i detta alls??
    kan detta vara början till någon slags reumatism eller artros??

• Svar på tråden Kan det vara reumatism??
  • Anonym

puffar lite....ingen???

• Rulle06

Jag har oxå ont, men främst i fingrarna. Höfterna gör sig påminda om jag sitter tokigt eller länge på hårt underlag..
    Jag har "bara" tagit blodprov hos läkaren, men det visade inget konstigt, så jag går här hemma o lider i det tysta.
    Efter att jag började med att utesluta socker (godis, läsk, fikabröd etc.) så har det blivit bättre. Snabbmat kan jag heller inte äta. Det känns direkt i fingrarna...

Hoppas du får svar på vad det är! Hellre en diagnos än leva i ovisshet. Så tänker iaf jag.

Håller tummarna för dig!
    Styrkekramar / Madeleine

• Anonym (Sjuk)

Jag känner igen mig i din rädsla över att inte veta vad det är. Jag hade precis som dig värk på flera ställen i kroppen men mest hade jag i min fötter. Proverna som dom tog på mig visade ingen RA. Min räddning var att min läkare flyttade o jag fick komma till en AT-läkare istället. Hon sa på en gång att du ska få en remiss till reumatologen, för det här är början på någon reumatisk sjukdom.
    Mycket riktig så var fallet, för jag behövde bara visa mig för läkaren på reumatolgen o samtidigt beskriva hur jag kände mig så kunde hon konstatera att jag var "sjuk ".
    Först på det tredje blodprovet dom tog på mig så visade det sig att jag hade RA.
    Mitt råd till dig är att försök få komma på reumatolgen på ditt sjukhus, för dom kan sin sak. För ju fortare man kan sätta in mediciner ju mindre skada hinner sjukdomen göra.
    Jag har levt med min sjukdom i snart 6 år, äter medicin som "stoppar" sjukdomen o dom gör så att jag kan leva nästan som jag gjorde innan jag blev sjuk. Visst, visa dagar känner jag mig oxå som en gammal tant i kroppen men inte i huvudet {#lang_emotions_laughing}.

Jag hoppas att du snart får svar på vad det kan vara o slipper sväva i ovisshet.....

• Anonym
    Anonym (Sjuk) skrev 2010-01-19 15:13:16 följande:
    Jag känner igen mig i din rädsla över att inte veta vad det är. Jag hade precis som dig värk på flera ställen i kroppen men mest hade jag i min fötter. Proverna som dom tog på mig visade ingen RA. Min räddning var att min läkare flyttade o jag fick komma till en AT-läkare istället. Hon sa på en gång att du ska få en remiss till reumatologen, för det här är början på någon reumatisk sjukdom. Mycket riktig så var fallet, för jag behövde bara visa mig för läkaren på reumatolgen o samtidigt beskriva hur jag kände mig så kunde hon konstatera att jag var "sjuk ".Först på det tredje blodprovet dom tog på mig så visade det sig att jag hade RA.Mitt råd till dig är att försök få komma på reumatolgen på ditt sjukhus, för dom kan sin sak. För ju fortare man kan sätta in mediciner ju mindre skada hinner sjukdomen göra. Jag har levt med min sjukdom i snart 6 år, äter medicin som "stoppar" sjukdomen o dom gör så att jag kan leva nästan som jag gjorde innan jag blev sjuk. Visst, visa dagar känner jag mig oxå som en gammal tant i kroppen men inte i huvudet .Jag hoppas att du snart får svar på vad det kan vara o slipper sväva i ovisshet.....
    Ah va jobbigt för dig, men tur att dom lyssnade till vad du hade att säga!!
    ska kolla med läkaren om jag kan få en remiss till reumatologen
  • MissEllie

Jag är reumatiker sedan 10 år tillbaks och du måste få en remiss till reumatoligen så att du kan få en adekvat utredning och komma till rätta med dina problem. Även om det inte är en reumatisk sjukdom så mår du inte bra och du måste få hjälp.

Stå på dig och kräv att bli utredd, det är svårt. För mig tog det 2 år att få en diagnos så ge för allt i världen inte upp.

Kram på dig och kämpa på.

• Killarnas morsa

Jaadå, jag känner igen mig.

Jag var som dig 26-27 år när jag blev sjuk och hade två blöjbarn hemma på heltid. Ångesten var total i början, "Hur ska detta gå?", men man lär sig leva med det.

Alla reumatiska sjukdomar syns inte på varken prover eller röntgen. RA t ex är bara en av typ 80 diagnoser inom reumatism. Mina prover har aldrig visat något oavsett hur dålig jag har varit. Till slut fick jag reda på genom reumatologen att det är psoriasis artrit, precis som min mamma har.

Så jag instämmer med de andra; Se till att komma till en reumatolog som kan hjälpa dig. Extra viktigt om inte prover och röntgen talar om vad det är frågan om.

Lycka till och hoppas att du mår bättre framöver!

• MissEllie

Min RA syntes inte heller på proverna förrän efter typ tre år. Testet är ju enbart en del i diagnosen och du ska även uppfylla specifika kriterier för reumatisk sjukdom. Men som sagt, agera och kräv en remiss!

• Anonym
    Rulle06 skrev 2010-01-19 14:06:15 följande:
    Jag har oxå ont, men främst i fingrarna. Höfterna gör sig påminda om jag sitter tokigt eller länge på hårt underlag..Jag har "bara" tagit blodprov hos läkaren, men det visade inget konstigt, så jag går här hemma o lider i det tysta. Efter att jag började med att utesluta socker (godis, läsk, fikabröd etc.) så har det blivit bättre. Snabbmat kan jag heller inte äta. Det känns direkt i fingrarna...Hoppas du får svar på vad det är! Hellre en diagnos än leva i ovisshet. Så tänker iaf jag.Håller tummarna för dig!Styrkekramar / Madeleine
    Men usch va jobbigt....hur kan det komma sig att det blir värre om man äter vissa saker? det har jag aldrig hört förut, jag är ju en riktig bak-galning så det skulle ju bli jättejobbigt om jag skulle försöka utesluta allt sånt....
    hur kom du fram till att du skulle testa det o se om det hjälpte?

Jag tänker likadant, hellre vet vad det är för då får man ju lära sig att leva med det än att inte veta......

ska du inte söka igen för dina problem?
  • Anonym
    MissEllie skrev 2010-01-19 18:55:11 följande:
    Jag är reumatiker sedan 10 år tillbaks och du måste få en remiss till reumatoligen så att du kan få en adekvat utredning och komma till rätta med dina problem. Även om det inte är en reumatisk sjukdom så mår du inte bra och du måste få hjälp.Stå på dig och kräv att bli utredd, det är svårt. För mig tog det 2 år att få en diagnos så ge för allt i världen inte upp.Kram på dig och kämpa på.
    ja, jag ska ringa imorgon o se om mina röntgenresulat kommit in....hoppas jag kan få något slags svar då.
    Men det är så svårt när man känner att folk i vården tror att man överdriver sina smärtor.....känns som man bara är till besvär liksom.....men men jag måste ta tag i detta ordentligt nu , för det e inte hållbart i längden alltså
  • Anonym
    Killarnas morsa skrev 2010-01-19 19:18:26 följande:
    Jaadå, jag känner igen mig.Jag var som dig 26-27 år när jag blev sjuk och hade två blöjbarn hemma på heltid. Ångesten var total i början, "Hur ska detta gå?", men man lär sig leva med det.Alla reumatiska sjukdomar syns inte på varken prover eller röntgen. RA t ex är bara en av typ 80 diagnoser inom reumatism. Mina prover har aldrig visat något oavsett hur dålig jag har varit. Till slut fick jag reda på genom reumatologen att det är psoriasis artrit, precis som min mamma har.Så jag instämmer med de andra; Se till att komma till en reumatolog som kan hjälpa dig. Extra viktigt om inte prover och röntgen talar om vad det är frågan om.Lycka till och hoppas att du mår bättre framöver!
    Ah....samma här, har två små barn här hemma och just börjat jobba igen...
    konstigt nog så går det bäst på jobbet, är alltid värre när jag vilar och på nätterna när jag behöver sova....

tack så mkt för ditt svar!!
  • Anonym
    Rulle06 skrev 2010-01-19 14:06:15 följande:
    Jag har oxå ont, men främst i fingrarna. Höfterna gör sig påminda om jag sitter tokigt eller länge på hårt underlag..Jag har "bara" tagit blodprov hos läkaren, men det visade inget konstigt, så jag går här hemma o lider i det tysta. Efter att jag började med att utesluta socker (godis, läsk, fikabröd etc.) så har det blivit bättre. Snabbmat kan jag heller inte äta. Det känns direkt i fingrarna...Hoppas du får svar på vad det är! Hellre en diagnos än leva i ovisshet. Så tänker iaf jag.Håller tummarna för dig!Styrkekramar / Madeleine
    tack för kramen:)
  • Anonym

Kom på en fråga till  er som kanske vet...:
    När man får en omgång med värk, är det normalt då att man blir extremt trött och att man nästan känner sig sjuk....jag har varit sån det sista också när höfterna spökat, har ingen energi alls och känner mig helt slut.....

• Killarnas morsa
    Anonym skrev 2010-01-19 21:05:23 följande:
    Kom på en fråga till  er som kanske vet...:När man får en omgång med värk, är det normalt då att man blir extremt trött och att man nästan känner sig sjuk....jag har varit sån det sista också när höfterna spökat, har ingen energi alls och känner mig helt slut.....
    Ja, man blir trött. Det är nästan det värsta. Smärta kan man behandla om man vill men tröttheten får man leva med. Jag går alltid och lägger mig en timme när jag kommer hem från jobbet, det är priset för att klara jobbet...

Man kan även få feber. När jag blev dålig första gången så svullnade händerna och jag fick feber och fattade ingenting. Fast det var bara de första gångerna. Nu känner man sig mer diffust allmänpåverkad. Jag tror att det är kroppen som är upptagen med att hantera inflammationerna och smärtan, men det är min "tro".
  • Anonym
    Killarnas morsa skrev 2010-01-19 21:24:12 följande:
    Ja, man blir trött. Det är nästan det värsta. Smärta kan man behandla om man vill men tröttheten får man leva med. Jag går alltid och lägger mig en timme när jag kommer hem från jobbet, det är priset för att klara jobbet...Man kan även få feber. När jag blev dålig första gången så svullnade händerna och jag fick feber och fattade ingenting. Fast det var bara de första gångerna. Nu känner man sig mer diffust allmänpåverkad. Jag tror att det är kroppen som är upptagen med att hantera inflammationerna och smärtan, men det är min "tro".
    Oj, ja det är ju just så det känns som man blir allmänt påverkad alltså....
    känner mig plötsligt som  lataste människan, orkar knappt ta itu med tvätten....
    Och att sova middag har nästan blivit standard nu när jag varit mammaledig. Men jag jobbar heltid nu och nästan alltid kväll, det går rätt bra. Men man är ju knappt människa efter en hel dag på jobbet alltså....
  • MissEllie

När man får en värkperiord (inte jag dock, har aldrig haft skov utan har typ konstant ont) så går värderna upp och man blir ju trött, sliten och svullen. Det är ju tyvärr en del i sjukdomsbilden.

Man är inte tillbesvär men reumatiska sjukdomar är svåra att diognostiera, det tar inte ett läkarbesök, det tar nästan 10 tyvärr...

Kram

• Rulle06
    Anonym skrev 2010-01-19 20:51:48 följande:
    Men usch va jobbigt....hur kan det komma sig att det blir värre om man äter vissa saker? det har jag aldrig hört förut, jag är ju en riktig bak-galning så det skulle ju bli jättejobbigt om jag skulle försöka utesluta allt sånt....hur kom du fram till att du skulle testa det o se om det hjälpte?Jag tänker likadant, hellre vet vad det är för då får man ju lära sig att leva med det än att inte veta......ska du inte söka igen för dina problem?
    Jag kommer inte ihåg vart jag fick reda på det här med socker/fett.
    Tror om jag nu verkligen försöker minnas att det var när jag frågade på netdoktor.se, om fler hade de problem med fingrarna som jag...

Hoppas du får den hjälp du behöver o att du får remiss till rema!
    Just nu mår jag ganska okej, ändå.. Men blir det värre ska jag absolut söka igen!
  • Anonym

Röntgen visade inget fel....hade jag väl väntat mig...
    Nu sa jag till henne på telefon att jag vill gå vidare och ta reda på vad som är fel. Då hamnade jag i kö till vårdcentralen ....hur länge får man vänta då egentligen, det har gått 2 veckor nu...

Svar på tråden Kan det vara reumatism??