• Anonym (vegetarian)

Vegetarian- viktuppgång?

Sen en vecka tillbaks har jag ändrat min kost till vegetarisk, eller lakto-ovo-vegetarian, jag använder mjölkprodukter men funderar på att sluta med det.
    Det jag undrar över när jag har läst om vegetarianer och deras kost är om man går upp i vikt p.g.a. att man inte får i sig tillräckligt med proteiner? Jag är ganska ny på det här så ni får gärna berätta lite om er själva! Behöver ni ta kosttillskott?
    Äter era barn också vegetarisk kost?

Anledningen till att jag är anonym är för att jag inte vill att vissa ska veta vem jag är...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vegetarian- viktuppgång?
  • Anonym (vegetarian)

Ingen?

• Anonym

Snarare tvärtom, det är mindre energi i vegetariskt mat. Mindre fett, mindre proteiner osv. Men du måste så klart vara noga med att ersätta köttet med något proteinrikt så du inte får bristsjukdomar.

• spuff

Tror inte det är någon skillnad så länge man har koll på vad man stoppar i sig. Alltså, du behöver ju inte äta mer kolhydrater än en köttätare och grönsaker har lågt energiinnehåll för det mesta. Protein ska du självklart se till att få i dig tillräckligt av, att äta vegetariskt ska inte innebära proteinbrist. Ät baljväxter och sojaprotein, quorn och andra proteinkällor tillsammans med fullkornsprodukter. Äter du lakto-ovo så är ju ägg och mager ost, typ keso jättenyttigt. Kolla upp så att du får tillräckligt med järn.

Jag är lakto-ovo-vegetarian och smal, var inte fetare, men osundare när jag var köttätare. Jag äter en mitt val-kvinna-tablett om dagen, mest för folsyran och järnet vid graviditet, amning osv.

• spuff

Just det, mitt barn äter även fisk, men inte kött. Hon älskar bönor, tofu och sånt, inga problem

• Anonym (345)

finns hur nyttig och proteinrik mat som helst. jag går upp av fett inte av kolhydrater som andra.

• Anonym (vegetarian)
    spuff skrev 2010-01-19 19:41:58 följande:
    Tror inte det är någon skillnad så länge man har koll på vad man stoppar i sig. Alltså, du behöver ju inte äta mer kolhydrater än en köttätare och grönsaker har lågt energiinnehåll för det mesta. Protein ska du självklart se till att få i dig tillräckligt av, att äta vegetariskt ska inte innebära proteinbrist. Ät baljväxter och sojaprotein, quorn och andra proteinkällor tillsammans med fullkornsprodukter. Äter du lakto-ovo så är ju ägg och mager ost, typ keso jättenyttigt. Kolla upp så att du får tillräckligt med järn.Jag är lakto-ovo-vegetarian och smal, var inte fetare, men osundare när jag var köttätare. Jag äter en mitt val-kvinna-tablett om dagen, mest för folsyran och järnet vid graviditet, amning osv.
    Tack för svaret då behöver jag inte oroa mig för att gå upp i vikt, jag äter heller inte så mycket pasta, potatis och ris. Jag får vara noggrannare med att läsa vad maten innehåller
  • Gothica

Aldrig hört att man går upp i vikt av för lite proteiner. Men det finns ju inte bara proteiner i kött. Som vegetarian får du det från t.ex quorn, tofu, linser och bönor. Inga svårigheter alls.  Jag är själv vegetarian sedan fjorton år tillbaka, så det har ju blivit en livsstil och ett självklart val. Det är en vanesak det där. Multivitaminer äter jag ändå, en om dagen. För att vara på den säkra sidan. Tror det är lättare att hålla vikten som vegetarian, men bara för att man inte äter kött så betyder det ju inte att man enbart äter nyttigt. Det är väl upp till var o en, som inom alla kosthållanden. Lycka till med ditt nya liv som vegetarian! :) Kolla gärna in min vegoblogg för lite mattips:

lindasvego.blogspot.com/

Det finns så mycket gott man kan äta! :) Quorn har alltid varit min stora favorit.

• Anonym (Veggie)
    Anonym (vegetarian) skrev 2010-01-19 13:49:18 följande:
    Behöver ni ta kosttillskott?
    Som Lakto-Ovo-Vegetarian behöver du inte ta några tillskott.
Svar på tråden Vegetarian- viktuppgång?